26/11/2025
De har vært et radarpar i helseetaten i Oslo kommune i mange år. De har vært nominert flere ganger tidligere og er verdige vinnere av Demensprisen 2025.
Ellen har gjennom mange år vært en sentral drivkraft for demensarbeidet i Oslo. Hun tok initiativ til å samle ulike aktører gjennom «Demens i Oslo», og har ledet arbeidsgruppen siden starten. Ellen har vært en pådriver for å kombinere dette arrangementet med markeringen av Alzheimerdagen, og under pandemien sørget hun for en vellykket digital markering.
Som initiativtaker til prosjektet «Møte med minner» har hun samarbeidet med flere av Oslos museer for å gjøre dem mer demensvennlige.
Ellen er kreativ, initiativrik og en god samarbeidspartner. Hun har gjort en uvurderlig innsats for personer med demens og deres pårørende, og er en svært verdig mottaker av årets Demenspris.
Sigrid Akertun har også samarbeidet med Ellen Wasserfall i mange år, de har sammen vært kontaktperser for Oslo demensforenings og spesielt erfaringsgruppen og har bidratt til at personer med demens får en stemme i kommunen.
De har jobbet tett med å følge opp demesplanen i kommunen.
Sigrid har jobbe i Helseetaten i Oslo kommune, fortrinnsvis med kunnskapstjenesten Almas hus, en visningsleiliget for velferdsteknologi rettet mot personer med demens og kognitiv svikt. Sigrid har også ledet nettverket for demenskorrdinaoter de siste årene og vært et godt bindeledd mellom frivilligheten, bydelene og andre aktører innen demensfeltet.
Gratulerer til Ellen Wasserfall og Sigrid Akertun 🥳❤️