13/02/2026
I dag leverte Baneheia-utvalget sin andre og siste delrapport til justisministeren. Rapporten konkluderer bl.a. med svikt ved domstolens håndheving av beviskravet og svikt i bevisvurdering.
– Denne saken er en alvorlig påminnelse om det ansvaret vi dommere har hver dag i vår utøvelse av dommeryrket. Den viser dessverre med all tydelighet hvor store konsekvenser kan bli når forutsetninger for en rettferdig prosess svikter, sier Dommerforeningens leder Torbjørn Saggau-Holm til NRK.
Mobilbeviset nærmest utelukket at Kristiansen var på åstedet, sier Baneheia-utvalget. De mener saken skulle vært gjenåpnet i 2011.