24/05/2020
Er den private boligsektoren i norge like dysfunksjonel som det private helsevesenet i USA? Amerikanere betaler mye mer i gjennomsnitt for helsetjenester enn andre rike land. De har likevel dårligere helse. I det siste har også USA hatt flere covid-19 relaterte dødsfall enn noe annet land.
Når vi fordømmer det ineffektive amerikanske helsevesenet, så bør vi også se på den norske boligsektoren. Eierlinjen, det vil si politikken som har vært ført for å få flest nordmenn til å eie sin egen bolig, har gjort nordmenn til et av landene med høyest gjeld fra private låneopptak. Hos unge førstegangskjøpere er det familiebakgrunn og ikke egeninnsats som betyr mest. Over halvparten av førstegangskjøpere i tyveårene får hjelp av foreldrene sine. En leilighet i gamlebyen koster mer enn et slott på landet i frankrike.
Selv om man klarte å organisere de fleste førstegangskjøpere i Oslo i et nytt medlemsstyrt boligbyggelag drevet på non-profit basis, så ville man hatt store problemer med å bygge rimelige boliger. Tomter er vanskelig å få kjøpt, saksbehandlingstiden på byggesøknader kan ta år, og alle kostnadene med å bygge er høye.
Vi trenger alle et sted og bo. Blir vi virkelig syke, så trenger vi alle en sengeplass. Blir vi gamle, så kan vi velge mellom private eller kommunale sykehjem. Både kommunale og private sykehjem har veldig godt av å konkurrere med hverandre. De private sykehjemmene må stadig bevise at de kan levere både rimeligere og bedre tjenester enn de kommunale sykehjemmene. Hvis ikke får de raskt kritikk av politikere i Rødt. De kommunale sykehjemmene må stadig bevise at de kan levere minst like bra tjenester og rimelige tjenester som de private. Hvis ikke får de raskt kritikk av politikere i Høyre. De kreative meneskene begynner å jobbe i private sykehjem, og idealistene begynner å jobbe i kommunale sykehjem. En balanse som alle tjener på, som kanskje ikke har fått den oppmerksomheten den trenger.
Det finnes til kontrast lite kommunal boligsektor i norge. Private utbyggere blir ikke utfordret av kommunale utbyggere. Kommunale utbyggere ville kunne utforde private utbyggere med å bygge områder med boliger og næringslokaler som tiltrekker seg småbedrifter. Unge mennesker som heller ønsker å investere i egen oppstartsbedrift enn i bolig, burde hatt et alternativ til å enten leie av private eller kjøpe av private. I byer som Wien i Østerrike, er det langt mer vanlig å leie i kommunale leiligheter bygget av kommunen.
Det kan være det er mye jeg har mistforstått med den norske boligsektoren. Det kan være gode grunner til at vi nesten ikke har kommunal boligsektor i norge. At det bare ville føre til at noen bare ville utnyttet en kommunal boligsektor, eller korrupsjon. Min teori er at den norske boligsektoren ikke er samfunsøkonomisk optimal. Kanskje det er på tide at kommunene begynner å bygge igjen?