09/07/2025
Dag 4 og 5 på leir gikk til haik og bading etter haik. Speiderne var spente da det var første gang for mange av dem, og våre nabo speidere fra Sverige var enda mer spent, for de hadde aldri sendt sine speidere på haik før og syntes dette var litt skummelt, men også spennende. Da jeg spurte speiderne mandag kveld om de var spente på vaiken svarte de: "vi skal bade når vi kommer tilbake ikke sant?" Så litt spente, men bading var mer spennende. Vi fikk noen oppdateringer i starten, men hørte så ikke noe før se kom tilbake igjen. De var slitne men syntes det var veldig fint med fot bad og pannekaker som vi ledere hadde gjort i stand til dem. De hadde skapt nye venner og utforsket nye eventyr. Og så må jeg skryte av vår fantastiske ASS (patruljefører assistenten) som hjalp PEFFen i en annen gruppe med å bytte på å bære sekken til en av deres speidere som slet med motivasjonen og ikke ville gå. 👏👏👏 Sikkelig speiderånd. Da speiderne hadde fått slappet av litt tok vi bussen til badeparken og fikk vasket bort litt av svetten og møkket som har samlet seg opp de siste dagene. Vi avsluttet dagen med et vennskaps leirbål hos oss sammen med: Hønefoss, Nordstrand, Bergen, Langhus, Ullern, og Gøteborg. Mens speiderne var på haik, utforsket vi ledere Gjøvik sentrum og det har de gått sikkelig inn for landsleiren. Det var landsleir flagg i nesten hvert eneste butikk vindu, og den lokale sjokolade butikken hadde laget egne speidersjokolade med den franske lilje på.