07/07/2024
Vålerenga Verksted 2.0
Etter at den siste fiksefesten i 2023 ble avsluttet med å reparere Rubis juletre løp kontrakten vår i Etterstadgt 4 ut, så vi måtte pakke sammen og flytte ut av lokalene. Etter det gikk dessverre Vålerenga Verksted i dvale. Noen av oss flyttet utenbys eller fant andre arenaer for sin virketrang, men noen av oss likte nabolagsverkstedet så godt at vi nektet å slippe tanken helt. Etter hvert traff vi også noen flere likesinnede og begynnte å se oss om etter et nytt tilholdsted.
Vi har hele tiden tenkt at et verksted kunne være en naturlig del av det nabolagshuset som er under planlegging i Etterstadgt 6, og vi har en god dialog med den prosjektgruppen. Men det vil ta mange år før det huset er klart så vi ville prøve å finne noe midlertidig. Og nå har vi kanskje funnet det, i Østerdalsgt 1 ved Etterstadgata bussholdeplass. Hele det kvartalet skal jo etter hvert totalrenoveres, men etter alt å dømme vil det ta flere år før det skjer noe, og i mellomtiden er det mange ledige lokaler der til en overkommelig kvadratmeterpris.
Men vi er fortsatt ikke riktig mange nok til å kunne etablere en levedyktig forening som kan leie de kvadratmetrene som må til for et velutrustet hobbyverksted. Så nå er vi på leting etter noen flere nevenyttige i nabolaget som kunne tenke seg å være med å utvikle idéen videre.
Det vi ser for oss er et verksted drevet av faste medlemmer som jobber med egne hobby eller halvproffesjonelle prosjekter men hvor det også er mulig for utenforstående å leie seg inn for kortere perioder og få hjelp med småreparasjoner og liknende.
Vi fokuserer på reparasjon og gjenbruk ikke bare fordi det er en god idé, men også fordi det er lettere å få offentlig støtte til. Og selv om dine egne prosjekter ikke nødvendigvis har noe med gjenbruk å gjøre kan du kanskje lære bort noen triks til noen som vil reparere noe.
Eller kanskje noen har en hobby eller yrkeskompetanse som kan læres bort på et kurs? Deler av lokalet bør kunne benyttes til møter, klubbkvelder etc og som showroom for medlemmer som har noe å vise frem eller selge. Våre erfaringer med "ClubSy" viste at det også er stor interesse for reparasjon og modifikasjon av klær til alle aldersgrupper.
De fleste av oss har barn og det er jo en kjent sak at det er lettere å få offentlig støtte hvis man har et tilbud til barn og unge. Vi hadde ikke noen faste arrangementer for barn i våre gamle lokaler, men det ble en del kvelder med pappmaché og klister for de yngste. Og det er jo mulig å tenke seg en ukentlig skape- og mekke-klubb for de litt eldre ungene. Nettet er fullt av morsomme prosjekter som kan gi dem en masse praktiske erfaringer og mestringsfølelse.
For selvom KI-spøkelset truer alle slags kontorjobber er hendene våre fortsatt uovertruffne til å manipulere den virkelige verden. Så de som kan håndtere et eller annet verktøy vil forhåpentlig kunne ha noe å gjøre i overskuelig fremtid.
Hvis du har lest så langt, tenker du kanskje at:
• Jeg har designet verdens kuleste greie, men jeg trenger en ____ for å lage den!
• Jeg kunne påtatt meg masse småjobber hvis jeg bare hadde et sted å gjøre dem.
• Å ha et sted fem minutter hjemmefra å kunne jobbe noen kvelder i fred for ungene hadde vært saliggjørende.
• Jeg er ganske god til å ____, så hvis jeg bare hadde funnet noen som kan ____, så kunne vi utviklet et salgbart produkt.
• Ungene mine vil lage ____, men det har vi ikke plass til på kjøkkenbordet.
• Jeg har verken råd eller plass til en 3D-printer, cnc eller laserkutter, men skulle gjerne hatt tilgang til noen ikke så langt hjemmefra.
• Jeg kan lage _____ mine hjemme på hybelen, men å ha et sted å få vist dem og få tatt gode bilder til nettet hadde gjort hele forskjellen.
• Jeg kan noen triks som nybegynnere i ____-faget burde kunne.
• Lurer på om noen i nabolaget kunne vært med på å spleise på en ____ ? (Dreibenk, strikkemaskin, TIG, overlock, logic analyzer, ... :-D )
• Det er ikke så ofte jeg trenger et verksted, men å ha et sted å kunne leie noen timer for vårpussen på sykkelen (og kanskje få litt hjelp med giret) eller få tilpasset noen hylleplater til kjøkkenet hadde vært kult.
• Der kan jeg sikkert få lånt litt verktøy når jeg må bygge om hjemmekontoret til barnerom.
• Lurer på om kanskje ____ kunne overtatt ClubSy etter at Camilla flyttet?
• Jeg har minst ti tommeltotter, men å ha noen i nærheten å kunne kontakte når det trengs hadde vært fantastisk.
• I borettslaget vårt trenger vi noen ____ til bakgården. Det kunne de sikkert laget på et sånnt verksted.
• På jobben min må vi stadig vekk kaste ____ som burde vært gjenbrukt bedre enn hva det nåværende systemet tillater.
Fylte du ut noen av de blanke feltene? I så fall vil vi gjerne høre fra deg.
Og vi håper å få til en befaring i Østerdalsgt etter ferien, så du hvis du vil være med kan du ligge på stranden i sommer og fantasere om verktøy! :-D