Vålerenga Verksted

Vålerenga Verksted Nabolagets verktøykasse. For tiden i dvaletilstand. Vi håper å kunne gjenoppstå i overskuelig fremtid!

Vil du lære deg å reparere noe selv eller trenger å låne verktøy? Da kan du melde deg på Fiksefest 12-15 annenhver søndag �
Og eller sende oss en mld ang verktøy

Eller meld deg på Syverkstedet Clubsy, hver onsdag fra kl 16

Klesbyttemarked har vi også annenhver søndag 12-14

03/08/2024

Vi la jo ned virksomheten i Etterstadgt 4 ved årsskiftet, men har fortsatt en del ting stående lagret der. Vi trodde vi hadde litt tid på oss til å omorganisere og finne nye lokaler, men nå har vi fått "kniven på strupen" av Obos og må tømme lokalene innen neste helg. Vi har møbler, ymse løsøre og en masse bøker som må vekk, så kom innom og hent det du vil før det havner i containeren!

Vålerenga Verksted 2.0Ta kontakt hvis du vil være med på å utvikle en tumleplass for nabolagets nevenyttige!
20/07/2024

Vålerenga Verksted 2.0

Ta kontakt hvis du vil være med på å utvikle en tumleplass for nabolagets nevenyttige!

Vålerenga Verksted 2.0Etter at den siste fiksefesten i 2023 ble avsluttet med å reparere Rubis juletre løp kontrakten vå...
07/07/2024

Vålerenga Verksted 2.0

Etter at den siste fiksefesten i 2023 ble avsluttet med å reparere Rubis juletre løp kontrakten vår i Etterstadgt 4 ut, så vi måtte pakke sammen og flytte ut av lokalene. Etter det gikk dessverre Vålerenga Verksted i dvale. Noen av oss flyttet utenbys eller fant andre arenaer for sin virketrang, men noen av oss likte nabolagsverkstedet så godt at vi nektet å slippe tanken helt. Etter hvert traff vi også noen flere likesinnede og begynnte å se oss om etter et nytt tilholdsted.

Vi har hele tiden tenkt at et verksted kunne være en naturlig del av det nabolagshuset som er under planlegging i Etterstadgt 6, og vi har en god dialog med den prosjektgruppen. Men det vil ta mange år før det huset er klart så vi ville prøve å finne noe midlertidig. Og nå har vi kanskje funnet det, i Østerdalsgt 1 ved Etterstadgata bussholdeplass. Hele det kvartalet skal jo etter hvert totalrenoveres, men etter alt å dømme vil det ta flere år før det skjer noe, og i mellomtiden er det mange ledige lokaler der til en overkommelig kvadratmeterpris.

Men vi er fortsatt ikke riktig mange nok til å kunne etablere en levedyktig forening som kan leie de kvadratmetrene som må til for et velutrustet hobbyverksted. Så nå er vi på leting etter noen flere nevenyttige i nabolaget som kunne tenke seg å være med å utvikle idéen videre.

Det vi ser for oss er et verksted drevet av faste medlemmer som jobber med egne hobby eller halvproffesjonelle prosjekter men hvor det også er mulig for utenforstående å leie seg inn for kortere perioder og få hjelp med småreparasjoner og liknende.

Vi fokuserer på reparasjon og gjenbruk ikke bare fordi det er en god idé, men også fordi det er lettere å få offentlig støtte til. Og selv om dine egne prosjekter ikke nødvendigvis har noe med gjenbruk å gjøre kan du kanskje lære bort noen triks til noen som vil reparere noe.

Eller kanskje noen har en hobby eller yrkeskompetanse som kan læres bort på et kurs? Deler av lokalet bør kunne benyttes til møter, klubbkvelder etc og som showroom for medlemmer som har noe å vise frem eller selge. Våre erfaringer med "ClubSy" viste at det også er stor interesse for reparasjon og modifikasjon av klær til alle aldersgrupper.

De fleste av oss har barn og det er jo en kjent sak at det er lettere å få offentlig støtte hvis man har et tilbud til barn og unge. Vi hadde ikke noen faste arrangementer for barn i våre gamle lokaler, men det ble en del kvelder med pappmaché og klister for de yngste. Og det er jo mulig å tenke seg en ukentlig skape- og mekke-klubb for de litt eldre ungene. Nettet er fullt av morsomme prosjekter som kan gi dem en masse praktiske erfaringer og mestringsfølelse.

For selvom KI-spøkelset truer alle slags kontorjobber er hendene våre fortsatt uovertruffne til å manipulere den virkelige verden. Så de som kan håndtere et eller annet verktøy vil forhåpentlig kunne ha noe å gjøre i overskuelig fremtid.

Hvis du har lest så langt, tenker du kanskje at:

• Jeg har designet verdens kuleste greie, men jeg trenger en ____ for å lage den!
• Jeg kunne påtatt meg masse småjobber hvis jeg bare hadde et sted å gjøre dem.
• Å ha et sted fem minutter hjemmefra å kunne jobbe noen kvelder i fred for ungene hadde vært saliggjørende.
• Jeg er ganske god til å ____, så hvis jeg bare hadde funnet noen som kan ____, så kunne vi utviklet et salgbart produkt.
• Ungene mine vil lage ____, men det har vi ikke plass til på kjøkkenbordet.
• Jeg har verken råd eller plass til en 3D-printer, cnc eller laserkutter, men skulle gjerne hatt tilgang til noen ikke så langt hjemmefra.
• Jeg kan lage _____ mine hjemme på hybelen, men å ha et sted å få vist dem og få tatt gode bilder til nettet hadde gjort hele forskjellen.
• Jeg kan noen triks som nybegynnere i ____-faget burde kunne.
• Lurer på om noen i nabolaget kunne vært med på å spleise på en ____ ? (Dreibenk, strikkemaskin, TIG, overlock, logic analyzer, ... :-D )
• Det er ikke så ofte jeg trenger et verksted, men å ha et sted å kunne leie noen timer for vårpussen på sykkelen (og kanskje få litt hjelp med giret) eller få tilpasset noen hylleplater til kjøkkenet hadde vært kult.
• Der kan jeg sikkert få lånt litt verktøy når jeg må bygge om hjemmekontoret til barnerom.
• Lurer på om kanskje ____ kunne overtatt ClubSy etter at Camilla flyttet?
• Jeg har minst ti tommeltotter, men å ha noen i nærheten å kunne kontakte når det trengs hadde vært fantastisk.
• I borettslaget vårt trenger vi noen ____ til bakgården. Det kunne de sikkert laget på et sånnt verksted.
• På jobben min må vi stadig vekk kaste ____ som burde vært gjenbrukt bedre enn hva det nåværende systemet tillater.

Fylte du ut noen av de blanke feltene? I så fall vil vi gjerne høre fra deg.

Og vi håper å få til en befaring i Østerdalsgt etter ferien, så du hvis du vil være med kan du ligge på stranden i sommer og fantasere om verktøy! :-D

Minner om retrotech marked på Vålerenga Verksted idag. Bydelens desidert beste utvalg i retro tech. Og - sennep. Sees he...
18/06/2023

Minner om retrotech marked på Vålerenga Verksted idag. Bydelens desidert beste utvalg i retro tech. Og - sennep. Sees her!

Vi må tømme lageret, så i sommer selger vi unna det meste vi har samlet av årgangsteknologi. HiFi, computere, spillkonso...
15/06/2023

Vi må tømme lageret, så i sommer selger vi unna det meste vi har samlet av årgangsteknologi. HiFi, computere, spillkonsoller og kontroller, analogt fotoutstyr og en og annen design­klassiker. Noe funker, noe kan repareres og noe er mest til pynt.

Vi åpner dørene søndag kl. 12 og holder det gående utover sommeren og høsten. Vi er ikke der alle dager, så send en melding for å avtale tid.

Hadde det ikke vært fint om vi hadde et sted hvor man kunne få hjelp til å fikse praktiske problemer, hvor nabolagets ne...
12/06/2023

Hadde det ikke vært fint om vi hadde et sted hvor man kunne få hjelp til å fikse praktiske problemer, hvor nabolagets nevenyttige kunne få utfolde seg og barn og unge kunne få erfaring med verktøy og materialer? Det var det vi drømte om da vi dro i gang Vålerenga Verksted, og en stund liknet virkeligheten veldig på drømmen! Men covid, kort kontrakt og litt uklare leieforhold gjør at eksperimentet nå går mot slutten. Men vi er overbeviste om at idéen om et "lavterskel" nabolagsverksted er verdt å satse på, gitt litt tryggere rammer.

Hva som skjer med lokalene i Etterstadgt 4 når Obos setter i gang sitt utbyggingsprosjekt er uvisst, men prosessen med å utvikle fabrikkslokalene i Etterstadgt 6 til fordel for nabolaget er i full gang. Så nå er det store spørsmålet om vi kan få til et "Vålerenga Verksted 2.0" som en del av det prosjektet. Hvis du synes at et nabolagsverksted er en god idé så gi oss en "like", og hvis du vil være aktivt med i utviklingsarbeidet så send oss en melding.

Har du grønne fingre og lyst til å dyrke noe i sommer, men har ikke helt plass eller god jord og vet ikke hvem som skal ...
25/04/2023

Har du grønne fingre og lyst til å dyrke noe i sommer, men har ikke helt plass eller god jord og vet ikke hvem som skal holde liv i plantene over fellesferien? Da kan vi tilby plass i blomsterkassene våre! De er riktignok ikke helt hva de engang var, men de er fulle av Pias håndlagede jord med selvplukket hestemøkk. Og etter noen bratte lærekurver er endelig vårt egenutviklede vanningsanlegg klart til bruk, så vi har all grunn til å håpe på sol i ferietiden. Send oss en melding hvis du vil være med!

13/03/2023

Det er litt av hvert som repareres på fiksefestene hos oss. Her fikk to gamle legender litt hjelp. Og, når alt var i orden syntes både barn og voksne det var et morsomt spill!

I år truet julen med å vare helt til påske, og verkstedet er ganske kjølig for tiden (…), men etter innboksen vår å dømm...
25/01/2023

I år truet julen med å vare helt til påske, og verkstedet er ganske kjølig for tiden (…), men etter innboksen vår å dømme er det fortsatt behov for fiksefester, så førstkommende søndag setter vi igang igjen! Idéen med fiksefestene er jo først og fremst å bidra til "hjelp til selvhjelp" med utstyr og litt kunnskap. Men har du ti tommeltotter så blir det som regel en råd allikevel.

Ved et årsskifte må man jo oppsummere litt så vi kan jo nevne noe av det vi fikk fikset i fjor som vi husker best. Noen av de mest tilfredstillende småjobbene var for eksempel da alt som skulle til for å gi fornyet liv til et lekkert Yamaha-anlegg var en ledning ut til et Dab-adapter. Og en lekker Dab-radio som bare trengte et par sekunder med loddebolten på en løs strømkontakt. Og årets minste reparasjon var en bobledress med en fastlåst glidelås med en gjenstridig liten splint. Når vi fikk ut den og satt inn en binders var dressen klar til neste generasjon. Det er ikke alltid det er så mye som skal til!

Digital teknologi er jo som regel ganske driftsikker, men mange dingser har et svakt punkt i den "enkoderen" som sitter bak alle hjul og knotter man kan snurre på. Kameraer er intet unntak og når det begynner å bli dårlig kontakt i de kontrollene blir kameraet fort temmelig ubrukelig. Men heldigvis kan en tur innom iFixit.com ofte gi svar på hvor de bortgjemte skruene og krokene sitter så det lar seg gjøre å åpne opp og komme til med oksydrensespray. Det pleier å gjøre underverker.

Men man skal ikke alltid stole på nettet! Det fikk vi smertelig erfare da vi prøvde å åpne en Phillips hårtrimmer for å fikse en vaklete bryter. Den var umulig å gjette seg til hvordan den var satt sammen, så vi prøvde YouTube og joda, "how to disassemble the Phillips 5000 trimmer". Flott! Men uansett hvordan vi prøvde var det fikse trikset videoen demonstrerte fullstendig nytteløst! Og da vi endelig fikk lirket ut innmaten av maskinen så vi at videoen ikke hadde noe som helst med virkeligheten å gjøre! En viktig lærepenge i disse tider…

En av de mest spennende reparasjonene i fjor var en vannskadet lader til en el-sykkel. Den var såpass spesiell og umulig å få tak i at hvis vi ikke fikk liv i den ville det bety en omfattende ombygging av ladesystemet som ville bli både komplisert og dyrt. Heldigvis var ingen eksotiske komponenter røket, så etter en grundig rens, litt forsterkning av korroderte kretsbaner og et par nye motstander blinket ladelampen muntert grønt! Puh!

Årets hyggeligste reparasjon kom helt på tampen. Rubi kom innom med to velbrukte nettbrett som begge hadde lidd "micro-usb-døden". De kontaktene tåler jo ingen ting, og disse brettene hadde fulgt henne over alt gjennom datterens oppvekst, så der lå alt… Micro-usb kontaktene var umulige å reparere, men heldigvis var det noen testpunkter på kretskortet hvor det lot seg gjøre å lodde på en usb-ledning. Dermed kunne Rubi fylle opp laptopen sin med hele datterens oppvekst, med barnetegninger, videoer, bilder og alt! De gamle brettene var Rubi helt uinteressert i, og ett av dem lot seg lappe sammen så det kan brukes som en digital verktøykasse på verkstedet. Dermed ble det en hyggelig jul for oss alle!

Nå blir det spennende å se hvilke utfordringer som venter i 2023! Velkommen til fiksefest, søndag kl.12-15!

02/01/2023

Fra mekkekvelder på Vålerenga Verksted. Totalrenovert Tandbergradio med NRKs gamle pausefisk. Er så koselig atte.

Igår fant ti nye barn fra Vålerenga skole fram til juleverksted hos oss. Topp stemning for store og små, og kjempestas f...
16/12/2022

Igår fant ti nye barn fra Vålerenga skole fram til juleverksted hos oss. Topp stemning for store og små, og kjempestas for oss på verkstedet å være del av lokalmiljøet på denne måten!

Bilder: Anders Stokke

Adresse

Etterstadgata 4
Oslo
0658

Telefon

93827292

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Vålerenga Verksted legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Del