15/05/2026
17. mai feirer vi Grunnloven 🇳🇴
En av paragrafene jeg er aller mest stolt av er § 110. Det er den som sier at alle i dette landet har rett til arbeid. Å arbeide er ikke først og fremst en plikt vi har. Det er også en rett.
Akkurat nå streiker tusenvis av LO-medlemmer for å få en lønn å leve av. Våre streikende hotell- og restaurantarbeidere og renholdsarbeidere er de med dårligst lønn i Norge. De fortjener all vår støtte – også på 17. mai.
Men de som streiker, streiker ikke bare for kroner og øre. De streiker også for økt trygghet ved sykdom.
Tre av fire nordmenn som er i jobb har allerede denne tryggheten, som ligger i at lønna fortsetter å komme som normalt, selv om man blir syk.
Men for en av fire nordmenn er det ikke sånn.
Vi har medlemmer som har måttet gå uker og måneder helt uten inntekt mens de venter på å få utbetalt sykelønn. Og det eneste som er helt sikkert er at den som ikke har noe skyld i å måtte vente uker og måneder er den ansatte selv.
Kravet om å forskuttere sykelønn er både viktig og rettferdig.
Denne uken har også alle ansatte i bryggeribransjen fått gjennomslag for nettopp det kravet.
Det skjedde etter at våre bryggeriarbeidere i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund - NNN ble enige med NHO Mat og Drikke om å innføre ordningen med forskuttering av sykepenger 🤝
Streik er unngått, og vi er mange som er glade for at bryggeriarbeiderne kan gå på jobb som normalt inn i 17. mai-helgen.
På søndag kan vi rope et rungende HURRA for Grunnloven og retten til arbeid. Og i LO roper vi allerede et stort HURRA for enigheten mellom våre bryggeriarbeidere i NNN og NHO mat og drikke🤝🥳
God 17. mai-feiring med brus og øl fra våre bryggeriarbeidere, og støtt samtidig opp om våre kamerater som fortsatt er i streik🇳🇴✌🏻