18/05/2026
https://www.facebook.com/share/16rGnbfkFY/?mibextid=wwXIfr
Sverige har flest ALS-patienter per capita i världen, och särskilt många fall finns i Västerbotten. Det visar forskning som överläkaren Caroline Ingre ligger bakom.
– Vi blev lite överraskade av våga egna forskningsresultat. Vi trodde inte att det var på den här nivån och har inget bra svar på varför Sverige har så många fall, säger ALS-specialisten på Karolinska institutet.
I Sverige insjuknar omkring fyra personer per 100 000 invånare varje år, att jämföra med Europasnittet på 2,35. Dessutom ökar antalet ALS-patienter varje år i Sverige.
Orsakerna bakom de högre talen är oklara. Tidigare har bland annat D-vitaminbrist diskuterats som en möjlig förklaring, men utan tydliga bevis.
Att Västerbotten sticker ut är också svårt att förklara.
– Det kan vara en kombination av gener och miljöfaktorer. Men även om vi har mycket genetisk ALS i Sverige måste det finnas något i miljön som triggar igång det, säger Ingre.
ALS, amyotrofisk lateralskleros, är en nervsjukdom som angriper hjärnan och ryggmärgen. Med tiden bryts musklerna ned, vilket leder till en gradvis förlamning.
Varje år insjuknar omkring 400 personer i Sverige, och de flesta dör inom några år efter diagnos.
– Till slt slutar musklerna som styr andningen att fungera, förklarar hon.
Sjukdomen är i dag obotlig, men ny forskning inger visst hopp. En studie från förra året visade att ett läkemedel kan bromsa sjukdomsförloppet kraftigt hos vissa patienter, och fler studier planeras.
Caroline Ingre ser ett växande engagemang, med mer forskning, mer finansiering och fler som vill arbeta med frågan, inte minst efter att Börje Salming gick bort i ALS.
– Jag är positiv till att man inom de närmsta åren kommer göra stora framsteg. Det känns som att vi är precis på gränsen, säger Caroline Ingre som var hockeylegendarens läkare.
Foto: Tomas Hedman/Sveriges Radio.