NLF Oslo & Akershus

NLF Oslo & Akershus Dette er en side for NLF Oslo & Akershus. Siden er ment til informasjonsdeling.

29/10/2025

Lastebilnæringen gjør det bare!
De kaster seg rundt – og får det til.

Intervjuet med Helge om Bremsedrap er nå sett over 10 000 ganger på YouTube – på bare fem dager. Etter publiseringen har Helge blitt nedringt av rasende og fortvilte sjåfører – og blir møtt med enorm støtte.

De vil ha fire nye intervjuer:
*med sjåfører som er siktet for uaktsomt drap etter feiljusterte bremser på grunn av rulleprøver,
*med en familie som har mistet det kjæreste de har i en dødsulykke,
*og med representanter for – eller om – Havarikommisjonens rapporter som bekrefter det Helge sier.

Spleisen ble åpnet fredag, og nå er nesten alle midlene på plass.
Sjåførene bidrar selv – og engasjementet er enormt.

Hvorfor engasjerer Rettssikkerhet for alle! seg i dette?
Fordi nesten alle i Norge kjører bil.
Og fordi hvem som helst av oss kan miste livet på veien – med familien i bilen – av årsaker som kunne vært unngått hvis veimyndighetene satte befolkningens trafikksikkerhet over prestisje, og muligens korrupsjon.

Snart kommer vinteren....

https://www.youtube.com/watch?v=TrSoxeSbQT4

Vet ikke hva NLF driver med på Sørumsand i dag? Eller har VY litt problemer? 😀
25/10/2025

Vet ikke hva NLF driver med på Sørumsand i dag? Eller har VY litt problemer? 😀

23/10/2025
19/10/2025

På jobb i Statens vegvesen oppdager Helge Andersen feil med bremsekontroller på vogntog. Han frykter at godkjente vogntog blir dødsmaskiner på veien.

18/10/2025

Refleksens dag ble markert med verdens største refleksvest på Åsenhagen skole 🦺✨

– Refleks redder liv, minner NLF, Sunniva og Viggo Venn om 💛

📌 Les mer om hvordan NLF markerte Refleksens dag i kommentarfeltet 👇

Ønsker Guttorm en god pensjonisttilværelse og stor takk for alt arbeid han har lagt ned for transportbransjen! Ønsker Ji...
04/10/2025

Ønsker Guttorm en god pensjonisttilværelse og stor takk for alt arbeid han har lagt ned for transportbransjen! Ønsker Jim velkommen på laget!

Tar over etter Tysnes og dette skal han ta tak i først
(lenke til saken i kommentarfeltet)

21/09/2025

Fv 33 Minnesund - Toren er nå åpnet for kjøretøy over 7,5 tonn.

21/09/2025

«Hva gjør dem? Dem gjør ingenting?» – En myte vi må legge død

Som fylkesleder i NLF Finnmark møter jeg ofte dette spørsmålet fra våre medlemmer: «Hva gjør egentlig NLF? Dem gjør ingenting!»

La meg slå fast først som sist: Ingenting kunne vært fjernere fra sannheten.
Vi i NLF – både lokalt, regionalt og nasjonalt – jobber hver eneste dag for lastebileiernes rammevilkår, sikkerhet, fremtid og lønnsomhet.

Noen ganger er det synlig, andre ganger skjer det i møterommene, på Stortinget, i departementene eller i kulissene hos Statens vegvesen/Fylkeskommunen. Det er ikke alltid våre medlemmer ser jobben som blir lagt ned, men tro meg: Hadde vi ikke stått på, ville hverdagen vært enda tøffere for næringen.

Kampen for bedre veier i nord

I Finnmark har vi ett av landets mest krevende veinett. NLF Finnmark løfter kontinuerlig fram utfordringene på de viktigste riks og fylkesveiene.

Vi presser på for vedlikehold, rassikring, utbedringer og forutsigbar vinterdrift. Når en vegstrekning blir prioritert i Nasjonal transportplan eller når Statens vegvesen endrer driftskontrakter etter innspill, er det et resultat av målrettet arbeid fra oss.

Seriøsitet og rettferdig konkurranse

Vi jobber utrettelig mot sosial dumping, ulovlig kabotasje og useriøse aktører som undergraver seriøse transportbedrifter. Gjennom kontroller, politisk press og samarbeid med myndigheter har NLF bidratt til at det i dag er større oppmerksomhet rundt kontroll med utenlandske transportører enn noen gang før.

Det grønne skiftet – på våre premisser

Transportnæringen står midt i en teknologisk revolusjon. Myndighetene krever nullutslipp raskt, men vi i NLF har sørget for at kravene må balanseres mot realitetene i nord: klima, avstander og infrastruktur. Vi har løftet behovet for tilpassede støtteordninger fra Enova og for en realistisk tidslinje. Uten NLFs tydelige stemme kunne rammevilkårene for våre medlemmer vært enda mer krevende.

Rekruttering og fremtid

Vi vet at mangel på sjåfører og fagfolk er en stor utfordring. NLF jobber systematisk for å styrke rekrutteringen, både gjennom egne prosjekter, samarbeid med videregående skoler og ved å løfte problemstillingen nasjonalt. Når ungdom i dag har flere veier inn i yrket, er det fordi vi har presset på for bedre utdanningstilbud og støtteordninger.

Lokalt engasjement – nasjonal tyngde

NLF Finnmark er ikke et kontor med skrivebordsarbeid. Vi er bedriftseiere, sjåfører og næringsdrivende som kjenner utfordringene på kroppen. Når vi tar saker opp til forbundet sentralt, får vi tyngden av en nasjonal organisasjon i ryggen. Det er denne koblingen mellom lokal erfaring og nasjonal påvirkningskraft som gir resultater.

Til slutt

Så til dem som sier: «Dem gjør ingenting».
Vi gjør mer enn mange aner. Vi sitter ikke stille. Vi er i møte etter møte, i høringsprosesser, på samferdselsarenaer, vi svarer myndigheter, vi dokumenterer behov, vi tar telefonene når kriser oppstår, og vi står på barrikadene for våre medlemmers hverdag.

Det er kanskje ikke alltid synlig fra førersetet i hverdagen. Men det vi får til sammen, det merkes i det lange løp. Og det er derfor NLF finnes – for å gjøre en forskjell for deg og din bedrift.

Pål Edvin Joakim Olsen
Fylkesleder NLF Finnmark

04/09/2025

I Romerikes Blad tirsdag 03.09., sa Une Bastholm og Eline Stangeland, MDG, at de åpner for å restaurere Fetsund brua i stedet for å bygge ny. Gjenbruk er tingen mener de.

I dagens Romerikes Blad møter de sterk kritikk.
- Dette er et usedvanlig dårlig forslag og viser hva slags tilnærming MDG har til prosjektet. Brua er gammel og i ferd med å gå ut på dato.

Det sier Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, kun fire minutter etter at Romerikes Blad publiserte saken om at MDG foreslår å rehabilitere dagens bru.

Sp-politikeren får støtte fra Frps Liv Gustavsen. Hun er sjokkert over forslaget.

– MDG lever i en eventyrverden som ikke er realistisk med dagens samfunn. Å pusse opp brua er en kortsiktig løsning – og farlig! Vi må slutte med «lappe sammen-mentalitet» når det kommer til trafikksikkerhet, sier Gustavsen.
Det er bortkastet tid at veivesenet og andre fagetater bruker tid på slikt. Hadde det vært en løsning å pusse opp brua så hadde det nok vært et alternativ, men det er det ikke, sier Frps tredjekandidat i Akershus.

Også Ap-politiker Sverre Myrli er kritisk. Nå har vi holdt på med dette i 20 år. Skal vi pinadø diskutere om vi skal ha en ny bru igjen? Det er unødvendig!

Bruforvalter Nina Utne i Statens vegvesen er klar på at det ikke er mulig.
Det er fysisk umulig å restaurere dagens bru over Glomma.

– Dagens bru er gått ut på dato. Brua tilfredsstiller ikke dagens ytelseskrav med hensyn til blant annet fremkommelighet for trafikklaster, pålitelighet og økonomi. Brua kan være i drift med redusert ytelse, men den vil aldri kunne tilfredsstille forventede ytelseskrav, sier Utne i Statens vegvesen.

Nå ligger saken på Riksantikvarens bord etter at Akershus museene har klaget på utseendet og plasseringen av den nye brua. Da prosjekteringen endelig var i mål, er det sørgelig at det blir stukket kjepper i hjulene og oppstart utsettes nok en gang, kanskje på ubestemt tid.

Håper politikerne ikke rammes av beslutningsvegring nok en gang!

Lysregulering og senterisk kjøring i rushtiden vil bli en tragedie for alle som blir stående i køen.

25/08/2025

Fylkesveg 33 skal stenge en hel uke, fra og med midnatt onsdag. Meldingen ble lagt ut på Vegvesenets nettsider kl. 18.28 mandag kveld. –Det er helt ubegripelig at vegvesenet kan stenge en vei på to dagers varsel, uten å kommunisere dette til innbyggerne, sier Feiringminister...

Fetsund brua - nok en gang... Det blir spennende å se hva som skjer når valgkampen er over!  Kommer det til å skje noe -...
22/08/2025

Fetsund brua - nok en gang... Det blir spennende å se hva som skjer når valgkampen er over! Kommer det til å skje noe - eller vil det gå ytterligere noen ti-år?

Nå må ny Glomma-kryssing gå fra planer til stål, betong og asfalt. Politikere i alle farger er samstemte, men ingenting skjer.

Adresse

St. Olavsgate 25
Oslo
0130

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når NLF Oslo & Akershus legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til NLF Oslo & Akershus:

Del