24/04/2026
12 % av befolkningen oppgir at de kjenner seg ensomme, ifølge den nasjonale folkehelseundersøkelsen som ble lagt frem i går.
Sofia, frivillig administrativ i besøkstjenesten, delte sine erfaringer i et intervju med NRK – både om gleden ved å være frivillig og hvor viktig det har vært for henne etter tapet av mannen sin. Hun oppsøkte fellesskapet hos oss for noen år siden, fordi hun ønsket å gjøre noe meningsfullt og være en del av et sosialt miljø.
Mange gleder seg til pensjon, men noen gruer seg til å miste fellesskapet. For Sofia har det blitt viktig å komme til oss to ganger i uken for å bidra med små oppgaver – og samtidig få sosial kontakt. Når man mister noen nære, blir fellesskap ekstra viktig.
Vi er takknemlige for at Sofia og andre bidrar til å løfte temaet ensomhet i offentligheten. Sammen gjør vi det lettere for flere å finne veien til hjelp ❤️
Et flertall av unge kvinner sliter med ensomhet og psykiske plager.