02/06/2026
Danmarks nye regjering lover gratis tannlege til alle.
I Norge må mange fortsatt ta store tannlegeregninger selv. For personer som har hatt kreft i munn, hals eller hodeområdet, er tannhelse en del av sykdomsbildet. Stråling og annen behandling gir ofte tørre slimhinner, skadde tenner, svelgevansker og behov for tett oppfølging.
Mange av våre medlemmer kjenner dette på kroppen. Likevel møter de et system der støtten varierer, og der egenandelene blir høye.
En medlemsundersøkelse vi nylig gjennomførte, viser at personer med munn- og halskreft betaler mellom 0 og 100 000 kroner i årlige tannlegeutgifter. Årsaken er blant annet at regelverk tolkes og praktiseres ulikt.
Når Danmark løfter tannhelse politisk, bør Norge følge med.
Tennene er også en del av kroppen.
Les saken fra NRK:
Frederiksen presenterer den nye firkløver-regjeringen 70 dager etter valget.