10/05/2026
Nord-sør brigaden har besøkt Atitlán-innsjøen! Vi fikk møte to urfolkskvinnekollektiver i San Pedro La Laguna, en av landsbyene rundt innsjøen, som kjemper for å beskytte vannet. Kollektivene Tz’unun Ya’ og Las Guardianas del Lago kjemper sammen mot forsøpling, ekstraktivisme og privatisering.
Lago Atitlán er et vakkert vann omringet av fjell og vulkaner, som drar tusenvis av turister til innsjøens landsbyer i året. Mengden turister har økt betraktelig de siste årene, og vi la godt merke til gentrifiseringen som foregår. Kvinnene fortalte at det er flere negative konsekvenser som følge av dette, inkludert økt forsøpling, privatisering av strandlinjen, og hoteller som dumper septikk direkte i innsjøen.
Las Guardianas del Lago (beskyttere av innsjøen) plukker søppel i strandlinjen og bunnen av innsjøen, med hjelp av dykkere. Tz’unun Ya’ jobber med informasjonsarbeid og politisk påvirkningsarbeid opp mot kommunen. De har blant annet fått gjennom et lovforslag om å forby plastposer i landsbyen deres, og jobber nå med et lovforslag om å forby all engangsplast. I tillegg arbeider de for å forhindre tilfeller av privatisering og ektraktivisme av sand ved strendene.
Atitlán er hjem til to urfolksgrupper, Kaqchikel og Tz’utujil, som lever av vannet til å drikke, vaske og fiske. Kontaminert vann påvirker ikke bare økosystemet i innsjøen, men også menneskene som bor der. Som urfolkskvinner som kjemper for jorda og vannet har kvinnekollektivene ofte blitt ignorert og ikke anerkjent for arbeidet de har gjort. Vi støtter kampen til Tz’unun Ya’ og Las Guardianas del Lago.
La Atitlán leve!
—
Bildene på slide 3 og 5 er fra kontoret til kollektivene og er fra en fotoutstilling av fotografen Laura Garcia