15/05/2026
Da jordskjelvet rammet Guatemala i februar 1976, mistet over 23 000 mennesker livet på én natt. Kirkens Nødhjelp sendte folk til landet umiddelbart, og åpnet kontor kort tid etter. Det ble starten på 50 år i Guatemala.
Men Guatemala var ikke bare rammet av jordskjelv. Landet var midt i en borgerkrig som hadde pågått siden 1961, og som særlig rammet urbefolkningen i vest. De fleste av de rundt 200 000 som mistet livet i krigen, var mayaer.
Mange husker kanskje Guatemala fra nyhetene på 80- og 90-tallet. Kirkens Nødhjelps representant Petter Skauen, som hadde bodd og arbeidet i landet i mange år, bidro til å få fredssamtalene i gang igjen. Norge ble etter hvert formelt del av forhandlingsprosessen, og i desember 1996 ble fredsavtalen signert i Oslo. En 36 år lang krig tok slutt.
Siden har det blitt stille om Guatemala i norsk offentlighet. Men vi er fortsatt der.
I dag jobber vi i fem fylker, side om side med lokale partnere, for kvinners og urfolks rettigheter og mot klimaendringer som truer matproduksjon og landrettigheter.
Femti år er lang tid. Men arbeidet for et mer rettferdig Guatemala er ikke ferdig. Vi er fortsatt i landet, side om side med menneskene som alltid har båret den tyngste byrden.
Vil du lese mer om våre 50 år i Guatemala, finner du lenke til artikkel i kommentarfeltet 💜