24/03/2026
Landsmøte 2026 i Stavanger – faglig påfyll, heder og fremtidstro
Årets landsmøte i Norske Kokkers Landsforening ble arrangert i Stavanger 20.–22. mars 2026, med Norske Kokkers Landsforening - Rogaland som vertskap. Over tre innholdsrike dager samlet kokker fra hele landet seg til faglig utvikling, nettverksbygging og feiring av kokkefaget. Arrangementet fant sted på Scandic Stavanger Forus, hvor både seminarer, landsmøteforhandlinger og sosiale møteplasser sto på programmet.
Det sosiale og kulinariske nivået under landsmøtet var også av høy klasse. Årets BAMA-lunsj var fortreffelig. Under banketten var det Kokkelandslaget Junior som sto for menyen – et lag bestående av noen av landets fremste unge kokketalenter. Juniorlandslaget for perioden består av Jon Erlend Matre(kaptein), Knut J. Brottveit, Aleksander Næss Strand, Synva Gjerde Knapstad, Mathias Johnsen, Torje Torvik, Mikkel Skjellen-Larsen og Mari Solhaug Moi, som sammen representerer neste generasjon i norsk kokkefag.
Landsmøtet bød på både faglig påfyll og gode kollegiale opplevelser, med alt fra styreledermøter og seminarer til bankett og uformelle samlinger med trubadurer, sang og dans. Dette er en viktig arena for å styrke samholdet i bransjen og diskutere utviklingen av kokkefaget i Norge.
Et av høydepunktene under landsmøtet er alltid utdelingen av priser og hedersutmerkelser. I år ble Anita Løyning fra NKL Rogaland tildelt André Enghs gullnål – foreningens høyeste utmerkelse – som en anerkjennelse for hennes langvarige og betydelige innsats for kokkefaget både lokalt og nasjonalt.
Videre ble Lars Carlsen fra NKL Sørlandet utnevnt til æresmedlem. Han har gjennom flere tiår vist et sterkt engasjement for foreningen og kokkefaget, og har vært en viktig bidragsyter både organisatorisk og faglig.
Prisen for Årets kjøkkensjef gikk til Hans Petter Klemmetsen, som har utmerket seg med høy faglig kompetanse, sterkt lederskap og et stort engasjement for rekruttering og utvikling av nye kokker.
Under landsmøtet ble også Evergoodprisen «Årets styreleder 2025» delt ut. Prisen gikk til Geir Jacobsen fra NKL Aust-Agder, som fikk utmerkelsen for sitt sterke engasjement og arbeid med å utvikle aktivitet, rekruttering og økonomi i egen forening. Han har vært en sentral pådriver for faglige arrangementer og konkurranser i regionen, og har over tid bidratt til både økt medlemsengasjement og vekst i foreningen.
Et annet høydepunkt under landsmøtet var besøket av Bocuse d’Or Europa-sølvvinner Christian André Pettersen, som holdt et inspirerende foredrag for deltakerne. Med innsikt fra konkurransearenaen på høyeste nivå delte han erfaringer, refleksjoner og motivasjon som ga både faglig påfyll og inspirasjon til kokker i alle aldre.
Rekruttering av unge kokker sto også sentralt under landsmøtet. NKL Young Chefs er en viktig satsing for å bygge fremtidens fagmiljø, og ledes nasjonalt av to ambassadører som representerer unge kokker i hele landet. De nåværende Young Chefs-ambassadørene er Katarina Myhre Jensen (NKL Rogaland) og nyvalgte Aram Yousef (Norske Kokkers Landsforening Buskerud), som fungerer som bindeledd mellom medlemmer under 25 år og organisasjonen ellers.
Gjennom sitt arbeid bidrar de til å skape møteplasser, faglig utvikling og økt engasjement blant unge kokker, og er en viktig del av NKLs langsiktige rekrutteringsarbeid.
Under landsmøtet ble det også valgt nytt landsstyre for kommende periode. Rita Slettum Karlsen fra NKL Troms ble valgt som president for 2026–2027. Videre består styret av Kyrre Dybdal(NKL Trondheim) og Gunn Inger Røkke Ruud (eksternt styremedlem), begge valgt for perioden 2026–2028. I tillegg fortsetter R. Johannessen (NKL Østfold) og Trond Andresen (NKL Vestfold) i sine verv frem til 2027.
Som varamedlemmer ble Silje Isberg Hansen fra NKL Rogaland valgt for perioden 2026–2028, sammen med Nils Flatmark fra NKL Trondheim som fortsetter i sin periode frem til 2027. Silje Isberg Hansen har også markert seg som en viktig ressurs i rekrutteringsarbeidet, og var fjorårets NKL - Young Chefs-ambassadør sammen med Katarina.
Årets landsmøte i Stavanger viste tydelig bredden i norsk kokkefag – fra erfarne fagpersoner som hedres for livslang innsats, til unge talenter som er på vei inn i yrket. Samlet gir dette et sterkt bilde av en bransje med stolte tradisjoner, høy aktivitet og optimisme for fremtiden.