18/12/2025
🎄 Førjulstur, fellesskap og folk med ekstra stort hjerte 🎄
Da har vi vært på førjulstur til Oslo og fått tilbringe tid med den helt fantastiske gjengen frivillige i Gateteam Oslo. Denne gangen startet det hele med et lite logistikkdrama: Vi hadde et lass med klær og utstyr – men ingen bil som var stor nok.
Løsningen? En kjapp runde med litt digital juleklokke-ringe-lek og tagging av bilforhandlere i Notodden.
Gumpens Auto Notodden - Volkswagen var omtrent på pletten idet vi trykket «del», og stilte sporty opp med en splitter ny Volkswagen Transporter. En drøm å kjøre – og stor nok til absolutt alt vi skulle ha med oss. Tusen takk for raushet, handlekraft og ekte julestemning 🙌🚐
(Vi fikk også litt oppmerksomhet akkurat for bilen fra Gumpen😊 En dame som kom for å levere klær jobbet for Møller og ble obs på bilen med gumpen.no på).
Som alltid fikk vi være med «englene» i Gateteamet ut på Europarådets plass for utdeling av mat, klær, hygieneartikler og omsorg. Jammen møtte vi ikke på en Notoddenkar blandt de frivillige også 👍🏻 da blir vi jo rørt langt inn i sjela❤️
Dette var siste utlevering før jul, så alle vennene som kom innom fikk også julegaver ❤
Menneskene vi møter her lever en hverdag som er langt unna det de fleste av oss kaller normalt. Når vi er ferdige for kvelden, kan vi reise hjem til varm dusj og seng. Det kan dessverre ikke alle de fine menneskene vi møtte i går. Derfor betyr varme klær, votter, sokker, luer og utstyr mer enn man kanskje kan forestille seg – det gjør kulda litt mindre bitende.
Likevel gjør det noe med deg å se både unge og eldre mennesker forlate plassen og forsvinne videre ut i vinternatta for å finne et sted å sove. En av de frivillige fortalte oss hvor vanskelig det er å finne innendørs soveplasser, og hvor mange bostedsløse som kjemper om de få plassene som finnes.
Vi hadde mange fine samtaler på plassen. Takknemligheten og varmen vi møtte var stor – men… det er et stort men.
Nå står vi foran en høytid som forbindes med familie, kjærlighet og tilhørighet. Flere fortalte at de gruer seg til de neste to ukene. To onsdager uten det faste holdepunktet på Europarådets plass. Høytiden gjør savnet etter det A4-livet mange lever ekstra tydelig.
Vi håper av hele vårt hjerte at alle som ønsker det, får et tilbud hos dem som arrangerer Alternativ jul. Ingen skal måtte sitte alene i jula.
💝 Til dere som har kjøpt hygieneartikler.
💝 Til dere som har ryddet i skap og skuffer og gitt klær og utstyr.
💝 Til dere som strikker votter, sokker og luer – våre helt egne ull-helter.
Vit at takknemligheten blant mottakerne er enorm. Dere gjør en forskjell. På ordentlig.
Vi i Norsk Folkehjelp Gransherad ønsker dere alle en riktig God Jul og et Godt Nytt År ✨
Takk for at dere gjør verden litt varmere – én handling av gangen.