14/04/2026
I anledning til SanktGeorg dagen neste uke har Flokken hatt et vennskapsmøte.
Først ble det fortalt legenden om St. Georg. Fortellingen symboliserer det gode som overvinner det onde. Den handler om mot til å kjempe mot urettferdighet og hjelpe andre.
Ulveungene lyttet spent! Så snakket vi om «Dagens drager»- hvor de finnes og hva de gjør. Krigene i Ukraina og Gaza ble nevnt av barn. Men også drager vi møter i hverdagen vår- på skolen, på fritidsaktiviteter og på butikken. Barna tenkte mye, stilte spørsmål og reflekterte.
Så tok vi frem to eple- det ene skulle vare høre gode ord, det andre vonde. Hva skjer med eplet som har det vondt? Ord kan være harde slag i sjela, det så vi tydelig da eplet som bare hørte at den var stygg og ekkelt og ikke bra nok fikk brune flekker på insiden da vi skjærte det opp. Det andre eplet derimot var helt fint på innsiden. Vi så ingen merker på utsiden på eplet som hadde det vondt. Er det slik det er med folk rundt oss som har det vondt? Ser man ikke alltid? Er det flere enn vi tror?
Vi opplevde mange gode samtaler og tanker knyttet til denne samlingen . Vi snakket om speidernes verdier- og det å være gode venner, hjelpsomme, rause og rettferdige.
Til slutt samarbeidet vi godt mot et felles måltid- stekte epler med sukker og vaniljesaus smakte ekstra godt rundt vennskapsbålet vårt!