Den norske Tibet-komitéen (DnTk) ble stiftet våren 1989 og er en medlemsorganisasjon. DnTk er en partipolitisk uavhengig, landsomfattende organisasjon som er dannet for å arbeide for tibetanernes rettigheter og mot kinesisk okkupasjon og undertrykkelse i Tibet. Den norske Tibet-komité støtter aktivt kampen for menneskerettigheter i Tibet, det tibetanske folks rett til selvbestemmelse og setter søk
elys på den økologiske situasjonen i regionen. Komiteen skal også arbeide for å gjøre den tibetanske kulturen kjent i Norge. Den norske Tibet-komité støtter tibetanernes ikke-voldelige linje/kamp. Norge og nordmenn har fått en spesiell stilling blant tibetanere etter at deres religiøse og politiske leder, Dalai Lama, i 1989 mottok Nobels fredspris. Flere av de tibetanerne som kom til Norge på 60-tallet, bor her fortsatt, og de er aktive i komitéen. Våren 1996 begynte radiostasjonen Voice of Tibet med sendinger til Tibet, og Norge har igjen styrket sin posisjon i tibetanernes bevissthet. Tibet ble okkupert av Kina i 1950, og tibetanernes situasjon blir stadig forverret. Grunnleggende menneskerettigheter brytes, og den rike tibetanske kulturen står nå i fare for å bli utslettet. Medlemskap er åpent for enkeltpersoner med familie og organisasjoner som støtter Den norske Tibet-komites formål og som betaler kontingent.