31/03/2026
Dette sier dere om trafikksituasjonen i Søre Ål
Takk til alle som har kommet med innspill de siste dagene – både i kommentarfeltet og via meldinger.
Det er stort engasjement, og mange peker på de samme utfordringene:
• Høy fart og økt trafikk langs Hamarvegen, særlig ved Søre Ål kirke – flere opplever at fartsgrensen overskrides betydelig
• Utrygge situasjoner ved gangfeltet ved Åretta, blant annet knyttet til sikt, skilting og at biler ikke stopper
• Utfordringer rundt skoleområdene, både ved Søre Ål skole og Åretta ungdomsskole
• Gjennomgangstrafikk, mange avkjøringer og uoversiktlig trafikkbilde flere steder i bydelen
• Manglende tilrettelegging for myke trafikanter, blant annet behov for fortau og tryggere krysningspunkter
• Bekymring knyttet til konkrete områder, som Vatninga og strekninger med høy fart, dårlig veistandard og utfordrende forhold vinterstid
Det er også kommet flere konkrete forslag, blant annet:
– bedre synlighet og skilting i gangfelt
– nye eller forbedrede gangfelt
– fartsdempende tiltak
– bevaring av busslommer for å unngå kø og farlige situasjoner
Innspillene gir et tydelig bilde av situasjonen, og vil bli tatt med videre i dialogen med kommunen.
Har vi fått med det viktigste – eller er det flere forhold vi bør kjenne til?
På bildet: Guri-Anne Wahl, Stein Erik Uhlen (t.v) og tidligere nestleder Tore Tøndevold (t.h).
Foto: Inger Stokland / GD