Kragerø Bys Venner

Kragerø Bys Venner Foreningens formål er å arbeide for å bevare Kragerøs særpreg, bevaring av eldre bebyggelse og omgivelser av miljømessig verdi.

Byvennenes innspill til utbyggingsplanen langs Galeioddveien
10/12/2025

Byvennenes innspill til utbyggingsplanen langs Galeioddveien

Sjøkanten på Østre Øya fra Øybrua til Bakken har tradisjonelt og historisk vært benyttet til en kombinasjon av beboelse og næring. Mens boligene lå på landsiden av Galeioddveien, ble den andre siden utnyttet til næring. Her fant man bolverk og brygger, havn for fiskebåter, garntørker, b....

Innlegg i KV 22.08.25 om forslaget til utbygging av Metallstøperiet på Øya. Byvennene har også sendt innspill til planen...
10/10/2025

Innlegg i KV 22.08.25 om forslaget til utbygging av Metallstøperiet på Øya. Byvennene har også sendt innspill til planen ved offentlig ettersyn.

https://www.kv.no/stoperiet-i-stopeskjeen/o/5-63-736053
Støperiet i Støpeskjeen
Publisert: 22.08.25 15:25

Ved innseilingen til Kragerøs indre havneområde ligger det nedlagte metallstøperiet. I 2021 ble eiendommen kjøpt av Ole Robert Reitan, etter en diskusjon mellom staten og kommunen om mulig oppkjøp som offentlig friområde. Det ble for dyrt både for staten og kommunen, dessverre.

Metallstøperiet er et eksempel på de mange små og store industribedriftene som en gang eksisterte i Kragerø. I sin bok «Folk og hus på Øya i Kragerø» (2019) skriver Helge Knudsen Strømme: «Arthur M. Andersen flyttet støperiet han hadde etablert i Havna, over til Øya i 1949/50.» Støperibygningen ble altså oppført på denne tiden. Strømme skriver videre: «I et avisintervju like etter at støperiet var kommet i gang på Øya, fortalte Arthur at de hadde mer enn nok å gjøre. De var til sammen seks ansatte og det var spesiell interesse for en vannlås de produserte.» De jobbet også med reparasjon av båtmotorer og andre båtrelaterte produkter. Faren til Arthur M. Andersen kom fra Sverige, og flere i familien jobbet som metallstøpere. Familien var et typisk eksempel på spesialisthåndverkere som flyttet mellom byene.

Metallstøperiet var i drift inntil for få år siden, men bygningen og kaia har forfalt vesentlig de senere årene. Det er på høy tid at dette området får en oppgradering. Spørsmålet er om det planlagte tiltaket er det rette for denne delen av Kragerøs sjøfront.

Bak metallstøperiet og langs den smale veien ut mot Sjøbadet ligger eldre trehus, både store og små. Dette er ett av de viktige verneområdene i Kragerø, et område som ofte vises på bilder som den typiske Kragerøidyllen.

Reitans planer, gjennom selskapet Støperiet Eiendom AS, går ut på å etablere en restaurant med uteservering og plass til mer enn 200 gjester. Det gamle murbygget skal settes i stand og fornyes. Det planlagte resultatet er vist i KV flere ganger, senest 17.08.25. Vi ser en lang, ensformig bygning med en pergola og en rekke store parasoller og utemøbler foran, på en stor, grå betongkai. I tillegg til restaurant planlegges en kiosk mot baksiden, samt toaletter i eget bygg.

Kragerø Bys Venner hilser velkommen både restaurering av bygningsmasse og kai, og vi ser gjerne at det blir aktivitet i området. Vi er imidlertid i tvil om at den planlagte aktiviteten og utformingen er det riktige her. Det som skal bygges nytt bør forsterke områdets karakter. Slik restauranten fremstår på bildene i KV, vil den lange, ensformige bygningen foran de gamle husene, virke til å anonymisere denne gamle bydelen. Dette kunne vært hvor som helst – kanskje på Marbella?

Naboene protesterer på planene. I KV 17.08. siteres merknad fra en nabo: «Vi mener fremdeles at et slikt bygg som har tatt høyde for nærmere 200 gjester ikke er forenlig med intensjonen bak særskilt hensynssone og bevaring av kulturminner. Overgangen fra virksomhet metallstøperi til restaurant utgjør er en såpass stor endring at det må stilles spørsmål om endringen skal utløse nye krav for nybygget».

Han bor et av husene som ligger rett bak metallstøperiet. Naboen mener også restauranten vil føre til lukt og støy, som vil være til sjenanse for mange naboer, skriver KV. Biltrafikk for varetransport til og fra restauranten nevnes også som en risiko i denne trange veien, som fortrinnsvis bare bør benyttes av gående.

Rett ved siden av støperitomten ligger Sjøbadet, en av to populære og velbrukte badeplasser. Sjøbadet lider under kommunens dårlige økonomi. Tenk hvilke muligheter en kobling mellom støperitomten og Sjøbadet kunne gitt. Reitan sier at han lenge har ønsket å gjøre noe med stedet. Ja, gi oss en flott, oppgradert badeplass! Gjør gjerne metallstøperiet til en enkel strandkafé på formiddagstid, et sted for alle de som vil ha litt mat og drikke mellom svømmeøktene, et sted med skikkelige og ettersette toaletter, og med dusj for de som er ferdig med badet og vil ta seg en bytur. Det hadde vært en gave til byen!

I Kragerøsangen beskrives et særtrekk ved byen vår slik « … og heien står over så grå og så steil». Dette er ikke bare et visuelt trekk. Byen er bygget som i et amfi. Husene klatrer fra sjøkanten oppover, og heia ligger som en stor arm rundt bebyggelsen. Hva betyr dette for etableringen av en restaurant med uteservering og musikk? Støperitomten vender inn mot de vestre delene av amfiet, rett inn i armkroken. Alle lyder derfra vil bli forsterket, noe som ikke minst blir tydelig de gangene det er konsert på Gunnarsholmen. Med restaurantvirksomhet og musikk fra mai til september vil amfiet virke som en konsertsal 5 måneder i året. Det vil også bli støy og uro for de som bor langs Gierløffs vei, når restaurantgjestene kommer og går utover kvelden. Vi kan ikke se at disse konsekvensene er utredet.

Et nytt metallstøperi eller en ny industribedrift på tomten er neppe lenger ønskelig. Kragerø kommune bør imidlertid lytte til de som blir berørt av nyetableringen, enten det er naboer eller beboere i amfiet i resten av byen. Hva trenger byen på dette stedet?

Kragerø Bys Venner

Planlagt utseende. Metallstøperiet Foto: Arkitekthuset Kragerø AS
Av Kragerø Bys Venner
Oppdatert: 22.08.25 15:25

https://www.kv.no/mollerstubakken-24-bor-det-bygges-i-hoyden/o/5-63-700954
18/03/2025

https://www.kv.no/mollerstubakken-24-bor-det-bygges-i-hoyden/o/5-63-700954

I KV 7. mars i år var det et leserinnlegg om utvidelse av et bolighus på toppen av Øya, Møllerstubakken 24. Huset ligger i utgangspunktet innenfor 100-metersgrensen fra sjøen, og dette utløser Plan- og bygningslovens (PBL) §1-8 Strandsonevernet, som gir forbud mot bygging i 100-metersbeltet m...

Adresse

Kragerø
3770

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Kragerø Bys Venner legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Kragerø Bys Venner:

Del