04/02/2025
Takk, Une Bastholm!
I dag gikk Sp ut av regjering. Det kan være godt nytt for denne lille fuglen. Den kalles Hortulan og er den første fuglen i Norge som brukte å være helt vanlig, og som nå i praksis er utryddet.
I dag fortalte jeg om hortulanen fra Stortingets talerstol. Vi debatterte naturmeldingen, den største natursaken i Stortinget på nesten ti år. Hortulanen var den første. Det vil bli mange flere om vi ikke stanser naturnedbyggingen, bremser klimaendringene, stopper forurensning og overhøsting, og gjør skogbruket og landbruket naturvennlig.
I oktober la vi i MDG frem en plan med over 100 tiltak for å gi natur og dyreliv sterkere beskyttelse. Den er utviklet sammen med miljøbevegelse, forskere og grønne lokalpolitikere.
I dag fremmet vi mange av forslagene i Stortinget. Dessverre ble alle nedstemt, men kanskje kan Ap snu nå som Sp ikke lenger holder dem igjen i regjering?
For det er ikke sånn at det er en naturlov at fuglesangen skal stilne i skoger og fuglefjell.
Det trenger ikke bli mindre fisk i fjordene og færre insekter i blomsterengene. Vi MÅ ikke bygge motorveier over fuglerike våtmarker.
Alt dette er et politisk valg.
Naturen må vinne oftere mot økonomi, gamle vaner, gammel kunnskap og særinteresser. Det er ingens grunnleggende frihet som står på spill ved å ta bedre vare på naturen. Men det er vår alles frihet som står på spill om vi ikke gjør det.
Foto av hortulan: Jonas Langbråten, Elverum i 2021, en av de siste observasjonene av fuglen.