En forening åpen for alle som ønsker å være med og formidle S/Y Fredags unike historie, bidra til å opprettholde driften og ivaretakelsen av skuta, samt fremme maritim kunnskap til barn og unge gjennom forenings-kvelder og aktiv seiling. Søk oss opp med VIPPS nr 738414 og merk overføringen med ønsket type medlemsskap:
Fredags-venn kr 200,-
Aktivt medlem kr 300,-
Familiemedlem
skap kr 500,- (inntil 5 familiemedlemmer)
«S/Y Fredag» er en 49 fots Colin Archer skøyte sjøsatt i 1984 og bygget etter Colin Archers originale tegninger. Den er en kopi av de legendariske redningsskøytene som ble tatt i bruk rett før århundreskiftet 1800/1900.
«Fredag» ble bygget i en hage i Maridalsveien like utenfor Oslo sentrum av Peter Røren og Mariann Palmborg som skulle bruke den til en jordomseiling. Alt skulle etter dette skje på en fredag. Kjølstrekk, sjøsetting og avreise. Peter og Mariann sto selv for byggingen av «Fredag». Sommeren 1984 seilte de ut fjorden, med en krystallvase fra Oslo kommune(!), mannskap på syv og med planer om å bli borte i seks år. Etter 13 måneder forliser «Fredag» utenfor Union Island i Karibien. Uten forsikringspenger klarer Peter og Mariann utrolig nok å få skuta opp igjen og i stand. De seiler charter, med belastet ungdom og som frakteskute. Verken mastebrekk, motorhavari, orkaner, undersjøiske vulkanutbrudd eller karibisk byråkrati knekker dette ukuelige paret – de holder skuta «flytende» til de begge velger å gå i land på Bequia i Karibien hvor de i mange år har vært en «norsk havn» for andre nordmenn ute på havet. Den dag i dag møter mannskapet på "Fredag" på nordmenn som har vært gjester om bord, og som kan fortelle historier om den gang da "Fredag" var et samlingspunkt for nordmenn på jordomseiling. I 1996 overtok Arild Vegrim/ Vesterled «Fredag», og sammen med mannskap dro de over for å hente «Fredag» hjem til Norge og dens nye hjemby – Haugesund. Siden den gang har båten gjennomgått en total renovering og fremstår i dag som en solid og velseilende Colin Archer skøyte med køyeplass til 10. Vesterled var en privat barnevernsorganisasjon som tilbød tiltak til barn og unge med ulike omsorgsbehov og utfordringer knyttet til atferdsproblematikk. Vesterled ble etablert i 1995 og var lokalisert i Haugesund, med en egen avdeling i Telemark. «Fredag» ble siden den kom til Haugesund brukt aktivt i arbeidet med ungdom. Den har vært på lange seilturer syd i Europa, østover i Norden og vestover på de britiske øyer og ungdommene har bidratt i seiling, renovering og vedlikehold og på den måten tilegnet seg verdifull kompetanse både praktisk og sosialt som de kan anvende senere i livet. Ved årskiftet 2019/2020 besluttet Vesterled/Team Olivia at "Fredag" skulle selges. Skuta ble igjen kjøpt av Arild Vegrim som sammen med en annen eier har som mål å få skuta tilbake til sin fordums prakt, og i en eller annen form fortsette å seile med ungdommer om bord...
Historien om første del av «Fredags» eventyrlige ferd kan leses i boken «Kakkerlakkens død» som er skrevet av Peter Røren etter at han gikk i land på Bequia. januar 2022 ble "Foreningen S/Y Fredags Venner" stiftet. Foreningen har til formål å:
«Formidle S/Y Fredags unike historie, bidra til å opprettholde driften og ivaretakelsen av skuta, samt fremme maritim kunnskap til barn og unge gjennom forenings-kvelder og aktiv seiling. Formålet skal oppnås gjennom følgende aktiviteter:
•Deltakelse på arrangementer og samlinger der S/Y Fredag vil være en naturlig deltaker.
•Gjennomføre seilaser der barn og unge primært tilhørende på Haugalandet får tilbud om å delta.
•Gjennomføre ferie-seilaser for medlemmer av lavinntektsfamilier.
•Arrangere seilaser for foreningens medlemmer."