Haugesund Janitsjarorkester

Haugesund Janitsjarorkester HJO er et korps som liker musikalske utfordringer samtidig som vi har stor spilleglede og mye humor! Nye medlemmer er velkommen.

Vi har fellesøvelser hver mandag kl 19 i Skåredalen skole, og regelmessige gruppeøvelser i diverse sammensetninger. Haugesund Janitsjarorkester er et janitsjarorkester som har plass til alle! Vi har ett felles mål: Å ha det gøy sammen og å produsere flott musikk. Vi øver hver mandag kl. 19:00 til 22:00

Sted: Skåredalen skole, flerbrukshallen i underetasjen

Vi er omtrent 75 spillende medlemmer,

og nye medlemmer - med og uten instrument - er alltid velkommen! Korpset balanserer aktiviteten godt gjennom året slik at alle skal kunne ta del i alt.

1. mai:
Spilling for LO 11:30 - 12:30

17. mai:
-Morgenprosesjon Kl. 06:15
-Flott 17. mai-frokost spandert av korpset på Hotel Saga.
-Barnetog kl. 10:00
-Folketog kl. 15:00

November:
Jan-Am-konkurranse. Underholdningskonkurranse som enten er i Haugesund eller i Stavanger. Festkonsert og middag sammen med alle deltakende korps på kvelden .

1. søndag i advent: Konsert i Rossebø Kirke sammen med Frelsesarmeen. Mars/April:
Vi deltar på vårens vakreste eventyr; NM Janitsjar i Trondheim.

Gratulerer med 60-årsdagen, Alf Reidar Nilsen! 🥳🎶💐I dag spiller vi ikke bare for nasjonen, men også for Alf Reidar som h...
17/05/2026

Gratulerer med 60-årsdagen, Alf Reidar Nilsen! 🥳🎶💐
I dag spiller vi ikke bare for nasjonen, men også for Alf Reidar som har lagt ned en så stor del av sin energi og tid i korpset vårt gjennom mange år. Haugesund Janitsjarorkester hadde ikke vært det samme uten din innsats de siste 25 årene, og vi er svært takknemlige! Vi ønsker deg en riktig hyggelig dag og gleder oss over at hele Norge flagger for deg. Det fortjener du!

Hipp hipp hurra!🇳🇴🎶🇳🇴17.mai regnes som den store korpsdagen. Janitsjaren skal selvsagt bidra i både morgenprosesjonen, b...
16/05/2026

Hipp hipp hurra!🇳🇴🎶🇳🇴
17.mai regnes som den store korpsdagen. Janitsjaren skal selvsagt bidra i både morgenprosesjonen, barnetoget og folketoget i Haugesund som alltid. Vi gleder oss og håper å se masse folk langs rutene🥳🎶. Vi ser fram til å dele stemning, musikk og fellesskap med dere alle. Og om noen kjenner på lysten til å være med i vår flotte gjeng, er det alltid åpent for nye medlemmer. For selv om det er på 17.mai vi synes best, er korpset vårt aktivt hele året, og vi har et langt mer allsidig repertoar enn det som vises på 17.mai. Ta kontakt da vel🥰.

Rogalandsmesterskapet (RM) 2026 – for en helg🎶Dette var ikke bare høyt nivå. Dette var rått 🔥🔥🔥Vi har vært representert ...
13/04/2026

Rogalandsmesterskapet (RM) 2026 – for en helg🎶

Dette var ikke bare høyt nivå. Dette var rått 🔥🔥🔥

Vi har vært representert overalt denne helgen: som musikanter, dirigenter, foresatte, publikum og frivillige. Og det merkes, for dette er ikke tilfeldig.

Når dommerne samstemte sier at nivået blir høyere og høyere for hvert år nå, da smiler vi når vi ser resultatlisten etter helgens konkurranse for skolekorps.

Se på dette:

🏆 Tuastad Vormedal Skolekorps – 1. plass, 2. div. brass (95 poeng)
🏆 Rossabø, Solvang & Skåredalen Skolekorps – 1. plass, 2. div. janitsjar (93 poeng)
🏆 Avaldsnes Skolekorps – 1. plass, 3. div. brass (96 poeng)
🏆Gard, Hauge og Lillesund Skolekorps – 1. plass, 3. div. Janitsjar (93 poeng)
🥉 Sevland og Vedavågen Skolekorps – 3. plass, 3. div. brass (93 poeng)
🥉 Austrheim Skolekorps – 3. plass, 2. div. brass (92 poeng)
🥉 Førre Musikkorps – 3. plass, 4. div. brass (89 poeng)
👏 Stangaland og Skudenes Skolekorps – 5. plass, 4. div. brass (87 poeng)

Fire divisjonsvinnere ❤️
La det synke inn litt.

Dette er resultatet av solide dirigenter, dyktige instruktører, unike foresatte, gode miljøer og en gjeng med både barn og ungdom som legger ned en skikkelig innsats over tid, i sammen💫

Og så kommer fremtiden rett bak:
Juniorkorpsene leverer med kvalitet og får strålende tilbakemeldinger fra dommerne. De som er på vei opp nå, er minst like imponerende ✨

Festkonsertene både lørdag og søndag ble spilt av Rogaland Ungdomskorps (RUK), med flere dyktige musikere fra Haugalandet som virkelig imponerte!
PS: Frem til 17. april er det prøvespiling for nye medlemmer til RUK.
Er du mellom 14–19 år? Sjekk ut: https://www.korps.no/regionskorps/rogaland-ungdomskorps

Haugalandet leverer i toppen, og det er vi skikkelig stolte over 💖

Tusen takk for konsertene 🎶

Nå ligger NM-opptaket vårt ute på Spotify 🎶«Saga Candida» er en fortelling som er delt i sju bilder, om en heksejakt.Om ...
31/03/2026

Nå ligger NM-opptaket vårt ute på Spotify 🎶

«Saga Candida» er en fortelling som er delt i sju bilder, om en heksejakt.
Om hvordan mistanke kan vokse, spre seg og til slutt få alvorlige konsekvenser. Fra de første anklagene, via tvil og intensitet, til det som ikke kan gjøres om.

Det er litt spesielt å høre det igjen… Alle timene med øving, små justeringer, glede og frustrasjon, nå samlet i et 15 minutters opptak.

Vi er stolte av det vi leverte, og ikke minst av prosessen frem dit. For det er jo nettopp det som er korps: Menneskene, fellesskapet og viljen til å få det til i sammen.

David Maslanka, Haugesund Janitsjarorkester, Martin Kinn · Nm Janitsjar 2026 - 4 divisjon (Live) · Song · 2026

Vi må nesten bare si det rett ut…🥳✅101 669 visninger.✅9 339 engasjement.På 28 dager!Vi har sjekket, og dette er ikke van...
25/03/2026

Vi må nesten bare si det rett ut…🥳

✅101 669 visninger.
✅9 339 engasjement.

På 28 dager!

Vi har sjekket, og dette er ikke vanlig. Det er faktisk ganske så rått😁

Så til alle som lurer på om folk bryr seg om korps:
De gjør det. Kanskje bare ikke alltid på den måten man forventer.

For når vi deler ekte øyeblikk, som fra NM-bobla, øvinger, humor og livet bak notestativet, så følger folk med. De engasjerer seg. De heier.

Kanskje det bare handler om vinklingen😉
Vi er stolte. Skikkelig stolte. Og vi har bare lyst til å fortsette💪

Takk til alle som er med oss – dere betyr mer enn dere tror ❤️🎶

𝐊𝐚𝐤𝐞ø𝐯𝐞𝐥𝐬𝐞 🎊Dette er uten tvil en av de kjekkeste øvelsene i året. Den første samlingen etter NM, der vi endelig er saml...
23/03/2026

𝐊𝐚𝐤𝐞ø𝐯𝐞𝐥𝐬𝐞 🎊

Dette er uten tvil en av de kjekkeste øvelsene i året.

Den første samlingen etter NM, der vi endelig er samlet igjen, hele gjengen. Både de 58 som har stått skulder ved skulder gjennom et intenst og givende NM-arbeid, og våre sårt savnede medmusikanter som ikke hadde anledning til å være med på vårens vakreste eventyr.
Det sier litt om bredden og styrken i laget vårt, og det er noe vi er skikkelig stolte av 💪

For oss er det viktig å understreke at det er Haugesund Janitsjarorkester som deltar i NM. Det er fellesskapet, kontinuiteten og det langsiktige arbeidet som ligger i bunn.
Vi bruker NM som en arena for utvikling, der både hver enkelt musikant og orkesteret som helhet utvikler seg.

Kveldens øvelsen startet på samme måte som oppvarmingen til NM; med med hymne 43 😅

I pausen ventet selvfølgelig det som gir denne øvelsen navnet sitt, med deilig marsipan “godt jobba” kake og nytraktet kaffe. Og ja, i fare for å gjenta oss selv: det er rett og slett snadder å være på øvelse med HJO.

Etter en solid dose marsipan tok vi for oss dommerkommentarene fra NM. Det ga både gode refleksjoner og nyttig læring, og heldigvis: latteren sitter fortsatt løst. Det er et godt tegn 😁

Videre fremover står et variert og kjekt program på planen: både 1. mai og 17. mai, sommerkonsert, dagsturkonsert og bryllup. Nye nummer fikk luftet seg, gode gamle marsjer ble pusset på, og viktigst av alt: vi fortsetter det solide arbeidet vi la ned frem mot og under NM.

For NM er ikke et punktum – det er et fundament å bygge videre på 💫

𝑴𝒖𝒔𝒊𝒄𝒂𝒍𝒍𝒚 𝒚𝒐𝒖𝒓𝒔,
𝑳𝒂𝒅𝒚 𝑾𝒉𝒊𝒔𝒕𝒍𝒆𝒃𝒍𝒐𝒘𝒆𝒓

Vi fikk 92 poeng og fikk en fin, fin 6. plass i 4. divisjon 🥰 En super fremføring som tydelig dommerne også satt pris på...
21/03/2026

Vi fikk 92 poeng og fikk en fin, fin 6. plass i 4. divisjon 🥰 En super fremføring som tydelig dommerne også satt pris på. Tusen takk, NM 🎶

𝐍𝐌-𝐤𝐨𝐧𝐬𝐞𝐫𝐭𝐞𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟔 🥰Kjære leser,Orkesteret er nå i den berømte «NM-bobla». Det er en helt spesiell boble. En boble som sk...
21/03/2026

𝐍𝐌-𝐤𝐨𝐧𝐬𝐞𝐫𝐭𝐞𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟔 🥰

Kjære leser,

Orkesteret er nå i den berømte «NM-bobla». Det er en helt spesiell boble. En boble som skaper et unikt fellesskap og en egen lykkerus.

Lykkerus? Vet orkesteret allerede resultatet?
Nei, absolutt ikke. Vi fokuserer på prestasjon – ikke resultat.

Og i går kl. 15:15 presterte vi det vi kunne. Sammen ❤️

Dagen i går var rett og slett gøy, bra og god. Vi hadde en lett øvelse i Metodistkirken fra 12–14, før vi gikk direkte til garderoben, gjennomførte ID-sjekk og var disiplinerte i oppvarmingsrommene.

Dirigent Kinn var rolig.
Vi hadde nesten ikke tid til å sitte der, vi ville bare ut på scenen og fremføre. En ny opplevelse. Å bare være klar.

Scenen er klar. Vær så god.

Inn i et nytt lokale for oss. 4. divisjon er nå flyttet til Royal Garden. Stappfullt av publikum. Wow!

Vi observerer dommerne helt bakerst. En mann og en dame. Alle finner sin plass, med riktig synsvinkel mot dirigenten. Konferansieren sier garantert masse fint om oss, men vi har skrudd verden av, så hva som blir sagt, vet vi ikke.

Martin mimer de tre ordene vi skal huske på.
Vi smiler. Vi nikker bekreftende. Vi spiller.

Nydelig åpning.
Senk skuldrene. La oss prestere sammen – helt til mål.
Og vi kom i mål.
Vi smiler. Vi ler.

NM-fremførelsen 2026 er fullført!

Selvfølgelig skjedde det ting som aldri har skjedd før. En kastanjett som knakk, for eksempel. En telefon som ringte i salen – midt under «hjertesmerte»-temaet.
Da virket psykologens ord fra forrige uke:
«Tilbake til fokus.» Og det virket 🙂

Etterpå går orkesteret fortsatt rundt i et vakuum. Lyset er på – men ingen hjemme 😅

Det er deilig å høre 58 personer dele sine opplevelser. Alle smiler og har det bra.
Psykologen sa at vi måtte finne vårt «happy spot» – noe vi kan ta frem i tankene om vi er nervøse og trenger å finne trygghet.
Da vi satt rundt et bord, alle med en enorm mengde adrenalin igjen etter fremførelsen, fikk jeg en ‘happy-spot’ følelse. Å sitte og observere energien, gleden og lykken i overflod rundt bordet gjorde meg trygg, inkludert og glad.

Happy spot.

Nå er det «dagen derpå». Vi er litt ute av vakuumet, men fortsatt inne i vår unike NM-boble.
I dag skal vi bare nyte andres musikk, og det er ikke få haugalendinger vi har sendt ut rundt i hele landet som spiller med andre korps nå under NM. Vi har mange opptredener å få med oss.

I kveld oppdaterer vi dere med resultatlisten. Men for HJO handler det om hva vi presterer sammen som orkester. Hvor gode de andre er, kan vi ikke styre. Vi har prestert veldig bra. Nå nyter vi NM 🎶❤️

𝑴𝙪𝒔𝙞𝒄𝙖𝒍𝙡𝒚 𝒚𝙤𝒖𝙧𝒔,
𝙇𝒂𝙙𝒚 𝑾𝙝𝒊𝙨𝒕𝙡𝒆𝙗𝒍𝙤𝒘𝙚𝒓

Dagen er her! Kl 15:15 sitter vi på scenen i Royal Garden, så nå er det på tide å trekke frem de som står helt bak: den ...
20/03/2026

Dagen er her! Kl 15:15 sitter vi på scenen i Royal Garden, så nå er det på tide å trekke frem de som står helt bak: den flotte slagverksgruppa vår – kjøkkenavdelingen, HJO rytmisk seksjon 🥁🪇

I år er de hele seks stykker, så her gjelder det gamle ordtaket: jo flere kokker, jo mer søl – men på et eller annet vis klarer de likevel å få alt til å sitte 🧑‍🍳

De behersker utallige instrumenter som ingen andre kan navnet på, og får ofte lagt inn en liten treningsøkt med løping mellom disse instrumentene.

De har makt til å sette oss helt ute av spill, men de velger å lose oss trygt gjennom stykkene (i hvert fall om de har fått med seg hvilket stykke vi spiller). Og denne gjengen har dessuten en nesten telepatisk evne til å kommunisere med dirigenten – selv over enorme avstander bakerst i orkesteret.

De støtter oss med varme, anerkjennende nikk når de er fornøyde – og gir stygge blikk når vi (red: hornene) skødder, slik at vi husker å skjerpe oss 😇

Vi er stolte av denne gjengen som alltid backer oss! ❤️❤️

Adresse

Postboks 1769, Raglamyr
Haugesund
5505

Telefon

+4797761006

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Haugesund Janitsjarorkester legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Haugesund Janitsjarorkester:

Del