Fortidsminneforeningen Halden

Fortidsminneforeningen Halden Følg Fortidsminneforeningen Halden på Facebook! Her kan du se hva foreningen jobber med samt komme med innspill og forslag.

Styre 2020:

Lars Knobel Thowsen (leder), mob 48 18 59 66
Truls Lie (nestleder)
Hilde Gløckner
Øyvind Høyem
Ingrid Margrethe Davidsen
Andreas Ebeltoft
Vibeke Julsrud

Hurra! Fortidsminneforeningen Halden har mottatt 245 500 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for prosjektet Ungt håndverk...
22/04/2026

Hurra! Fortidsminneforeningen Halden har mottatt 245 500 kroner fra Sparebankstiftelsen DNB for prosjektet Ungt håndverk i Fredrikshald. I samarbeid med lærerne i kunst og håndverk på 10.trinn ved Rødsberg ungdomskole puster vi liv i gammel glassfusingsteknikk. Elevene får mulighet til å skape motiver i farget glass, glasskunstner holder kurs for faglærerne som igjen lærer teknikken til elevene. Håndverkere holder kurs i vindusrestaurering der vi lærer elever å restaurere gamle vinduer til rammer for glasskunsten.

Fredrikshald Sømandsforening holder foredrag for elevene med tema Fredrikshalds sjøfartshistorie slik at denne delen av byens historie løftes frem i bevisstheten og blir til inspirasjon for motivene i glass.

Leder for Tista senter lar oss stille ut elevarbeidene i vindusåpningene i Spinneriets sjøbod på Fiskebrygga. Bygningen fra 1780 får nytt liv, elevene får spennende lokale prosjekter i uvante materialer. Vi som forening kan på denne måten løfte frem både gammelt håndverk og gamle ubrukte bygninger og gi økt fokus til disse ved å samarbeide med ulike lag og foreninger. Dette gleder vi oss til!

Her kan dere se tildelingen i går ettermiddag: https://www.ha-halden.no/dette-er.../s/5-20-1884528 Foto: Kristian Bjørneby

Dette er gode nyheter! Det kan se ganske ille ut, men samtidig vet vi at det ofte at det er mulig å redde likevel. Det b...
10/04/2026

Dette er gode nyheter! Det kan se ganske ille ut, men samtidig vet vi at det ofte at det er mulig å redde likevel. Det blir spennende å følge istandsettingen 😊

Ikke glem årsmøte førstkommende torsdag i Konservativen. Det blir en hyggelig kveld med informasjon og foredrag (og noe ...
10/03/2026

Ikke glem årsmøte førstkommende torsdag i Konservativen. Det blir en hyggelig kveld med informasjon og foredrag (og noe å bite i selvfølgelig).

Konservativen kl 18:00!

Da er innkallingen til årsmøtet sendt ut! Har du ikke fått innkalling? Send oss en melding, så ordner vi det!

Da er innkallingen til årsmøtet sendt ut! Har du ikke fått innkalling? Send oss en melding, så ordner vi det!
27/02/2026

Da er innkallingen til årsmøtet sendt ut! Har du ikke fått innkalling? Send oss en melding, så ordner vi det!

Da har vi kommet til veis ende i denne serien med bilder. De gamle bildene er alle tatt i 1949 av arkitektkontoret Gegen...
25/12/2025

Da har vi kommet til veis ende i denne serien med bilder. De gamle bildene er alle tatt i 1949 av arkitektkontoret Gegenbach og Mollø-Christensen.

Så nå gjenstår det bare å si takk for følget - og vil dere være med i «kampen» for å bevare vår fine by, så meld dere gjerne inn i foreningen.

Dagens bilder mot tollboden og torget er tatt i fra tredje etasje i Storgata 2a.  De øvrige bildene er tatt fra jernbane...
24/12/2025

Dagens bilder mot tollboden og torget er tatt i fra tredje etasje i Storgata 2a. De øvrige bildene er tatt fra jernbaneområdet og mot Banken.

Avisa Fredriksten forteller at det julaften 1940 var en «eiendommelig julehøytid ved Kornsjø». De svenske grensevaktene ...
23/12/2025

Avisa Fredriksten forteller at det julaften 1940 var en «eiendommelig julehøytid ved Kornsjø». De svenske grensevaktene hadde pyntet et juletre med svenske og norske farger midt på grensebrua. Her var det musikk, taler og unison sang.
Vi får håpe at både kriger og pandemier har gjort slike samlinger nødvendige for siste gang.

Bildene i dag er fra Skippergata, Pyntestredet og Sølvgata - pluss et par fra Kongens Brygge.

Da gjenstår det for oss og ønske alle som har fulgt oss på denne adventsturen EN RIKTIG GOD JUL.

For de som ennå ikke er lei av gamle bilder, så deler vi de bildene vi har igjen med dere på 1. og 2. juledag.

23. desemberEt av byens fineste hus er i dag Kongegården. 23. desember 1939 kunne husets dager vært talte. Da brøt det u...
22/12/2025

23. desember
Et av byens fineste hus er i dag Kongegården. 23. desember 1939 kunne husets dager vært talte. Da brøt det ut brann i blomsterforretningen til Arnold Wiig (drev sammen med sin mor). En av overskriftene var at «roser fra Rivieraen for 700 – 800 kroner» var ødelagt. Arnold Wiig er mannen som senere skulle bli mer kjent for keramikk og lysarmaturer enn for blomster.
Mer om denne brannen her: https://frhald.no/Branner/1939-12-23.html

Dagens bilder er tatt fra Knardalsbakken mot Skippergata. Det første bildet er tatt mot baksiden av Johan Stangs plass 1.

22.desemberLite med juletrær på torvet – var meldinga fra Halden Arbeiderblad 22. desember 1937. Årsaken var at det var ...
21/12/2025

22.desember
Lite med juletrær på torvet – var meldinga fra Halden Arbeiderblad 22. desember 1937. Årsaken var at det var så mye snø i skauen. Det er noen år siden det var et stort problem i vårt distrikt.

Bildene i dag er fra Festningsgata / Johan Stangs plass og et par bilder tatt fra Knardalsbakken mot husene i Festningsgata.

Adresse

Halden

Telefon

+4748185966

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Fortidsminneforeningen Halden legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Fortidsminneforeningen Halden:

Del