29/05/2026
Det er en god opplevelse å våkne til at vi vant frem med våre viktigste krav i forhandlingen i KS, slik at vi unngikk streik.
Vi har fått økt kjøpekraft i tråd med frontfagene, samt at vi klarte å få KS til kaste sitt krav om å ha full styringsrett på arbeidstidsplanleggingen. Dette var nok de viktigste prinsippene for at vi kom i mål.
Uten at jeg har hatt mulighet til å studere detaljene godt nok så vil jeg trekke frem at vi ENDELIG har fått strekt tilleggene for natt frem til kl 08:00, helt fantastisk. Det er på plass en ny stillingskode for brannkonstabel i hel stilling (7737) som innebærer avlønning tilsvarende fagbrev og 2-årig fagskole. Så er det på plass ett viktig likelønnsprinsipp som fastsetter at personell med tilsvarende lik utdanning og like arbeidsoppgaver likebehandles i stillingskodeinnplasseringen. Vi har og fått økt tilleggene for ubekvem arbeidstid.
Dette er i sum et godt resultat for våre medlemmer som satt veldig langt inne. Vår forhandlingsdelegasjon med vår leder Helene Harsvik Skeibrok i spissen har virkelig kjempet for dette og i stor grad lyktes.
Helene er svært tydelig på er at det ikke hadde vært mulig uten dere fantastiske medlemmer og ikke minst Fagforbundets tillitsvalgte. Jeg vil på vegne av Fagforbundet Nordland takke dere alle som over tid har mobilisert til kamp. Dere har sørget for at vi har kunnet visst muskler hvis det ble nødvendig. Så til dere tillitsvalgte, ledende tillitsvalgte, streikeledere, fagforeningsledere/styre, tusen takk for at dere er der for våre flotte medlemmer.
Til slutt vil jeg takke fylkeskontoret sine ansatte med Britt i spissen, kompetansesenteret med Knut i spissen og ikke minst vår nestleder Liv Karin Jensen for den formidable jobben dere har levert.
Får så lyst å sitere Glimt supporterne nå "dæven det e deilig det her"
Så må vi glede oss over resultatet i KS, men fortsatt være på jobb for våre tariffområder som vi ikke er i mål på.
God helg
Tore