15/02/2025
Oppsummert og forberedt – årsmøte i Bodø Andelslandsbruk
Onsdag 12. februar møttes styret og 12 andelshavere til årsmøte i Miljøhuset på Vågøynes. Med frukt og kake som akkompagnement, gjennomgikk styreleder Thomas Rasch årsberetningen, og det er direkte hyggelig å oppsummere en så fin sesong som vi hadde i fjor. Mange trivelige andelshavere på dugnad, gode avlinger og stadig bedre drift. Det var åpenbart en god beslutning å samle ressursene på én åker, et valg som avstedkom mye debatt i fjor. Men både for arbeidsmengde og avling var fjorårets sesong en opptur. At vi hadde gartner Cordula Karich, var også en berikelse for både dugnader og planlegging av arbeidet i åkeren.
Styret, bestående av Thomas Rasch, Synnøve Henriksen Bøifot, Wiebke Kallweit, David Smith, Arve Cruickshanck og Randi Olsen fortsetter også i 2025.
Vi har igangsatt en ny tradisjon, og det er å utnevne «Årets gulrot». Det er en hedersbetegnelse for de i åkeren som gjør en særdeles god innsats, ildsjeler som vi knapt kunne klart oss uten. I fjor, og langt på overtid vil mange si, var det Tore Vatne som ble Gulrot. I år var det også en ganske opplagt kandidat, arbeidskraumen og den alltid tjenestevillige Ernst Opdalshei. Vi gratulerer og er glad for å ha med Ernst på laget! 🥕
Noen tenker kanskje at det er lite å gjøre på vinteren for et styre, men neida. Åkeren skal planlegges, frø og planter skal bestilles, andelshavere skal rekrutteres og vi skal hente kunnskap for å gjøre neste sesong enda bedre. Og – trommevirvel – vi har ansatt Cordula 🌿også for 2025-sesongen! Med alt det på plass, og godord fra de fremmøtte på årsmøtet, gleder vi oss til vi igjen kan møtes i åkeren!
Årsmøtedokumentene er sendt ut til alle andelshavere i 2024.
Thomas overleverer heder til årets gulrot, Ernst🥕