15/03/2026
Denne helgen har vi igjen hatt vår tradisjonelle vintertur til Larsbu øst for Finse. 7 speidere, 5 rovere og 3 voksne ledere tok toget til Finse fredag ettermiddag. I medvind og under tidvis fin stjernehimmel gikk vi 3,5 km østover til Larsbu, en gammel vokterbolig langs Bergensbanen. Fint føre, god sikt, og selv om det var meldt opp mot 10-15 sekundmeter vind føltes det ikke fullt så vindfullt. Lørdag gikk vi langtur til Klemsbu, ned til Finse og tilbake til Larsbu, totalt 17,5 km i høyfjellsterreng. Fint blå-extra-føre det meste av turen. Litt varierende vær, men aldri veldig krevende. De første kilometerne gikk vi utafor kvistede løyper, og speiderne Gjert og Leon hadde ansvaret for å gå foran og orientere, gjøre veivalg og styre tempo. Veldig god øvelse i praksis, og de ledet oss stødig og effektivt fram til den kvistede løypen fra Finse øst for Jomfrunuten. Vi hadde god fremdrift hele turen, og var tilbake på hytta i god tid før det ble mørkt. Da hadde vi god tid til middag, bursdagskake, avslapping og en runde Risk før leggetid. Søndag var det opp og spise frokost, pakke og rydde, og så satte vi kursen mot Appelsinhytten der vi spiste lunsj. Speiderne Mathias og Sigurd fikk prøve seg i front på denne turen og gjorde en fin jobb med løypevalg og tempo! Vi fikk kjenne litt på vinden utafor Appelsinhytten, så det var deilig å få plass innendørs der. Returen til stasjonen på Finse gikk ganske lett, med mye nedoverbakker og vinden i ryggen. Og så sov vi godt på toget hjem til Bergen, ihvertfall noen av oss, etter nok en vellykket speidertur!⚜️❄️😎