07/06/2026
Lørdag 6. juni gikk LNT Vestland sin årlige vårtur til Leirvik på Stord.
En nesten full turistbuss gikk fra Bergen busstasjon nøyaktig kl. 9 før veien gikk videre til Halhjem ferjekai, kun avbrutt av et lite stopp på Lagunen bussterminal for å plukke opp litt flere blide og feststemte medlemmer.
Etter en 50-minutters båttur og litt milsluking på Stord parkerte bussen utenfor Sunnhordlandsmuseet, nærmere bestemt Sunnhordlandtunet, ganske nøyaktig kl. 11.30 – helt etter planen.
Hvem som hadde bestilt været er uklart, men mest sannsynlig noen med gode kontakter. Lett overskyet med innslag av sol har jo ikke akkurat vært hverdagen så langt denne våren. I tiden før planlagt guidet omvisning nøt vi konsert med den lokale musikkskolens korps, som feiret 50 år.
På slaget kl. 12 startet vår guidede omvisning, hvor reisefølget på hele 41 personer (inkludert nytilkomne fra Stord) ble delt inn i to grupper, hver med sin guide.
Sunnhordlandstunet i Vidstenparken på Stord er besøks- og administrasjonssenteret til Sunnhordland museum. Tunet består av 11 historiske bygninger fra regionen og gir et innblikk i lokal byggeskikk og kulturhistorie gjennom flere hundre år.
Her kan besøkende oppleve blant annet røykstove fra 1500-tallet, glas- og lemstove fra 1650, samt smie, stabbur, skolehus og andre tradisjonelle bygninger. Og i skolehuset oppstod det et vakkert øyeblikk da alle stod ved hver sin skolepult og sang «Mellom bakker og berg». LNT sitt blandakor lød rett og slett vakkert!
Etter en vel gjennomført omvisning bar veien videre til Stord hotell, hvor det var planlagt lunsj og underholdning.
På menyen stod laks i dillsaus med poteter og grønnsaker, samt panna cotta og kaffe til dessert. Helt nydelig smakte det! I mellom slagene holdt likepersonsleder Knut Skønberg en minikonsert med sanger fra sin kommende plate.
Det var ordentlig god stemning rundt bordet, og våre medlemmer sør i fylket uttrykte stor glede over at arrangementet var lagt til deres del av fylket.
LNT Vestland stilte sterkt med flere like- personer, som alle sikret en fin gjennomføring av turen og ga en anledning for våre medlemmer til å slå av en prat – også om de viktige tingene i livet.
Tusen takk til våre likepersoner Kjersti, Steffen, Steffen Magnus, Tonje, Marianne og Knut, og helt til slutt en stor takk til alle våre nydelige medlemmer som var med på å gjøre denne vårturen til en minneverdig opplevelse.
Foto: Marianne Sundvor, Tonje Skønberg og Carl Gustav Skønberg.