Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Bærekraft til 1000 legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.
I juli 2019 skal jeg sykle en enkelt tur, kjent under betegnelsen «brevet», Norge på tvers, over Haukelifjell. Distansen er noe over 1 100 km. Totalt antall høydemeter er svært vanskelig å anslå korrekt, men det vil dreie seg om rundt 15 000 meter.
HVORFOR GJØR JEG DETTE?
Hensikten med turen er å sette fokus på miljø og bærekraft, og da særlig det faktum at vi alle må gjøre noen justeringer i livene våre for å redde planeten, enten det dreier seg om å redusere bruk av bil og fly i vår daglige transport; motvirke matsvinn og økende avfallsproblematikk, eller redusere mengden plast som havner i hav og vannveier.
Slik vi lever i dag er rett og slett ikke bærekraftig.
Våre individuelle innsatser redder ikke kloden for seg, og det er store endringer på systemnivå som virkelig monner. Likevel er de små grepene viktige, fordi summen av alle positive innsatser betyr noe. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.
Eksempelets makt betyr noe. Ved å endre ditt liv viser du både barna dine, foreldrene dine, vennene dine og de som bestemmer at det finnes vilje til endring. Det viser også at det finnes et markedsbehov for å innrette livene sine bærekraftig, fremfor å omfavne bruk-og-kast-kulturen.
Jeg tenker at hvis jeg som gjennomsnittlig mosjonist kan sykle over 1000 km på én tur, så kan hvermannsen ta sykkel eller beina i bruk for å handle på butikken, eller levere på skole eller i barnehage (jeg gjør jo også det selv). De som ikke *kan*, burde da også heie på alle de som lar bilen stå, og reduserer biltrafikk med alt det medfører av miljøskade og økte kostnader for samfunnet i form av veibygging, -vedlikehold, ulykker, o.s.v.
Økonomien i prosjektet er for mitt vedkommende negativ. Den menneskelige gevinsten er derimot skyhøy!
INNSAMLING AV PENGER I FORBINDELSE MED PROSJEKTET:
I forbindelse med turen vil jeg samle inn penger til formålet. Jeg har landet på Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender, to av mange organisasjoner som gjør en god innsats for miljø og bærekraft. Det er veldig mange organisasjoner som gjør mye bra, og utvelgelsen her blir i mine øyne aldri perfekt. Det viktigste er uansett ikke at akkurat disse to mottar støtte, men at mitt prosjekt bidrar til at organisasjoner i dette feltet får flere medlemmer og støttes økonomisk, samt at jeg bidrar med mitt eget eksempel.
Innsamlingsaksjoner er live. De vil kjøres ut juli. Her er linkene:
* Framtiden i våre hender: https://www.facebook.com/donate/2167284993306955/
* Naturvernforbundet:https://www.facebook.com/donate/2256204897803597
HVORDAN OG NÅR VIL TUREN SKJE?
• Turen vil skje i midten av juli. Jeg legger opp til avreise fredag 19. juli kl 21, opg eventet er her: https://www.facebook.com/events/2121510017937103/ Jeg kommer til å ha et reservetidspunkt i tilfelle værgudene ikke spiller på lag. Jeg kan ikke legge ut på denne turen med mer enn moderat vind eller mer enn litt nedbør.
• Ruta er her: https://www.strava.com/routes/16723221
• På sykkel drevet av kun min egen pedalkraft
• Helt uten ekstern støtte. D.v.s. at alt jeg trenger av mat og utstyr enten må tas med, være utplassert på forhånd eller kjøpes underveis. Om noen vil skjenke meg en kopp kaffe tar jeg imot, men poenget er at jeg ikke tar med meg følgebil eller ønsker at noen kjører til ødemarka for å servere meg noe.
• Planen er å legge inn ett lengre stopp hvor jeg sover mer enn å hvile øynene. Dette må gjennomføres etter forholdene, basert på hvor jeg er når, hvor sliten jeg er, o.s.v., men i utgangspunktet er planen at et slikt stopp vil vare i 2,5 – 3 timer. Øvrige stopp vil være korte, og etter behov.
• Turen starter i Oslo, på Rådhusplassen, en kveld kl. 21. Derfra går turen slik:
• • Til Svenskegrensa, hvor jeg snur, og vender nesen vestover
• • Langs E134 via Rauland og Totak over Haukelifjell
• • I Røldal tar jeg av E134 og sykler via Sauda
• • Ankommer så Haugesund, hvor jeg triller ned på indre kai og tar en kaffe før jeg snur
• • Ferden østover går langs E134 over Røldalsfjellet, og fra Røldal går den på samme vei som turen vestover.
• • Ankomst skjer på Rådhusplassen i Oslo, forhåpentligvis lørdag kveld.
HVEM SAMARBEIDER JEG MED?
Green Cycling Norway v/ Jonas Orset og Thomas Rem
Mottakere av innsamlede midler i sin helhet er Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender.
STØTTESPILLERE:
• Jeg venter for tiden på levering av "one of a kind" draktsett fra de veldig kule folka i Orack. Det blir utrolig gøy å kunne markedsføre prosjektet på landeveien! Det blir en Green Cycling Norway-drakt med egen Bærekraft til 1000-logo.
• Jeg har fått en fin avtale med Birk Sport AS til å levere ernæring til turen. Jeg vil prioritere å få varer som er gått ut på dato, som et viktig poeng: Kan jeg spise varer som er over best-før-datoen på 1100 km er det rimelig trygt! En annen, minst like kul sak er at Birk vil betale 3 kr pr kilometer jeg gjennomfører på prosjektet mitt. Jeg oppfordrer sterkt andre til å kaste seg med for å gjøre noe lignende!
• Jeg håper fortsatt å få på plass et par støttespillere til. Særlig tracking underveis på turen og en serviceavtale på sykkel som varer frem til prosjektet er ønskelig.
HVEM ØNSKER JEG SAMARBEID MED?
• Et par mulige overnattingssteder i området Røldal – Haugesund, hvor jeg kan kræsje i et par timer natt til søndag. Dyne/pledd og noe å ligge på innendørs er alt jeg trenger. Det er helt umulig å si akkurat når jeg skal sove, da jeg må utnytte dagslyset så godt som mulig, og sove når det er på det mørkeste. Dette innebærer at jeg bør ha syklet i over 24 timer kun med småpauser før jeg tar en lengre pause.
• Flere som kan gi prosjektet oppmerksomhet i media o.l.
• Jeg håper også at det er noen som kan hjelpe til med å dokumentere turen underveis, ved å tagge meg og prosjektet på sosiale media: #bærekrafttil1000 og @wattnissen på Instagram.
HVA KAN DU GJØRE?
• Du kan bidra ved å støtte organisasjonene jeg samler inn penger til. Har du en bedrift? Da vil jeg foreslå at du forplikter deg til å gi en tier pr kilometer jeg gjennomfører. Er du bare deg selv så kan du jo gi én krone pr km?
• Et godt bidrag er å fortelle andre om prosjektet, og dele Facebook-siden.
• Har du lyst til å sykle sammen med meg, eller heie underveis?
• • Ta med sykkel og din bedre (eller verre) halvdel og barna, og bli med å trille ut så langt du har lyst til kl 21 på Rådhusplassen i Oslo.
• • Følg med på live-feed og kom ut og møt meg når jeg er i nærheten av der du bor. Møt meg i grålysningen lørdag morgen når jeg returnerer fra første vending og passerer Oslo på nytt. Sykle en kilometer eller to med meg, eller vink med et flagg.
• • Ta en kaffe med meg på indre kai i Haugesund.
Short info in English:
In July 2019 I will do a single ride, known as a “brevet”, across Norway and back, totalling a little more than 1100 km (680 miles). Elevation is tricky to calculate, but in the vicinity of 15.000 meters. (Which could make this a High Rouleurs Society “The Journey” effort.) I intend to bring focus on the environment, specifically the adjustments we need to do in all of our lives to save this planet. I am proud to call myself an ambassador of Green Cycling Norway for this project. I call the project "Bærekraft til 1000", which loosely translated means “sustainability for a thousand”. I will try to raise money which will be donated to Framtiden i våre hender and Naturvernforbundet, two of the many Norwegian organizations doing theirs to protect the planet.
The ride will be completely self supported, and start and end in Oslo, which coincidentally is the European green capital 2019. The two geographical end points will be Haugesund kommune and somewhere on the Swedish border. My goal is to finish it all in sub 50 hours, including rest stops. More details coming in the coming weeks/ months, as my plan will be laid out in more detail. I hope to have you with me, rooting, doing yours to save the planet, and donating as much as you can.