Bærekraft til 1000

Bærekraft til 1000 Sommeren 2019 syklet jeg, solo og uten ekstern støtte, Norge på tvers t/r, 1100 km på 51 timer.

Adresse

Asker

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Bærekraft til 1000 legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Bærekraft til 1000:

Del

PROSJEKTET

I juli 2019 skal jeg sykle en enkelt tur, kjent under betegnelsen «brevet», Norge på tvers, over Haukelifjell. Distansen er noe over 1 100 km. Totalt antall høydemeter er svært vanskelig å anslå korrekt, men det vil dreie seg om rundt 15 000 meter.

HVORFOR GJØR JEG DETTE? Hensikten med turen er å sette fokus på miljø og bærekraft, og da særlig det faktum at vi alle må gjøre noen justeringer i livene våre for å redde planeten, enten det dreier seg om å redusere bruk av bil og fly i vår daglige transport; motvirke matsvinn og økende avfallsproblematikk, eller redusere mengden plast som havner i hav og vannveier. Slik vi lever i dag er rett og slett ikke bærekraftig. Våre individuelle innsatser redder ikke kloden for seg, og det er store endringer på systemnivå som virkelig monner. Likevel er de små grepene viktige, fordi summen av alle positive innsatser betyr noe. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Eksempelets makt betyr noe. Ved å endre ditt liv viser du både barna dine, foreldrene dine, vennene dine og de som bestemmer at det finnes vilje til endring. Det viser også at det finnes et markedsbehov for å innrette livene sine bærekraftig, fremfor å omfavne bruk-og-kast-kulturen. Jeg tenker at hvis jeg som gjennomsnittlig mosjonist kan sykle over 1000 km på én tur, så kan hvermannsen ta sykkel eller beina i bruk for å handle på butikken, eller levere på skole eller i barnehage (jeg gjør jo også det selv). De som ikke *kan*, burde da også heie på alle de som lar bilen stå, og reduserer biltrafikk med alt det medfører av miljøskade og økte kostnader for samfunnet i form av veibygging, -vedlikehold, ulykker, o.s.v. Økonomien i prosjektet er for mitt vedkommende negativ. Den menneskelige gevinsten er derimot skyhøy!

INNSAMLING AV PENGER I FORBINDELSE MED PROSJEKTET: I forbindelse med turen vil jeg samle inn penger til formålet. Jeg har landet på Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender, to av mange organisasjoner som gjør en god innsats for miljø og bærekraft. Det er veldig mange organisasjoner som gjør mye bra, og utvelgelsen her blir i mine øyne aldri perfekt. Det viktigste er uansett ikke at akkurat disse to mottar støtte, men at mitt prosjekt bidrar til at organisasjoner i dette feltet får flere medlemmer og støttes økonomisk, samt at jeg bidrar med mitt eget eksempel. Innsamlingsaksjoner er live. De vil kjøres ut juli. Her er linkene: * Framtiden i våre hender: https://www.facebook.com/donate/2167284993306955/ * Naturvernforbundet:https://www.facebook.com/donate/2256204897803597