Alta sjakklubbs ungdom

Alta sjakklubbs ungdom Onsdag kl. 18:00-19.00: Barnesjakk med turnering på Thon hotell, 3.etasje

Torsdag kl. 17.00-18.30 Sjakklek og instruksjon for barn på Alta bibliotek, kjeller

07/03/2026

Velkommen til nytt sjakkår!

Det er flott å se så mange sjakkinteresserte barn på onsdagene for tiden. Nå sist var vi 6 bord, og det er et gledelig oppsving i deltakere. ASKU skal være en lavterskel sjakklubb åpen for alle som vet noenlunde hvordan brikkene flytter. Fortsett gjerne å ta med en venn eller to som vil prøve sjakk. Dert er ingen betaling eller påmeldingsavgift de første par ganger.

Er par beskjeder:
- årskontingenten sendes snart ut. Vi har vedtatt å holde denne lav. 300kr for hele året, der en del går direkte til NSF.
- de som ønsker å delta på sjakkundervisning på tirsdagene bes om å melde sin interesse så snart som mulig. Her vil noen av våre tidligere medlemmmer, som nå spiller i voksenklubben, være lærere. Alt etter antall barn som melder seg på kommer vi til å differensiere etter erfaring og modenhet her. Det koster 300kr/semester å delta. Ta kontakt med Malthe (97747584) eller via messenger.
- Sjakk skal være gøy og alle skal få delta på sine premisser. Samtidig er sjakk en konsentrasjonsøvelse, og vi ser at vi må skjerpe litt inn på lydnivået. Fra og med neste onsdag kommer vi til å dele opp barna og fordele motstander parti 1. Der vil det bli krav om å spille stille og følge regelene vedlagt under (kommer). Viktig at disse gjennomgås med barnet før sjakken, og gjerne gjentas før hver sjakkonsdag. Etter at alle er ferdige med første parti, vil det igjen bli «frispilling» der vi vil forsøke å parre opp så jevnbyrdig motstand som vi klarer.

Velkommen til alle gamle og nye sjakkspillere😊

18/06/2025

Alta Sjakklubb Ungdom inviterer alle barn til sjakkskole i Alta, søndag 22. juni.
Vi har med oss to flinke instruktører som vil stå for undervisningen. Disse er:

Vinjar Hammari
Mikkel Damtoft

Arrangementet blir ved UiT i Alta (Follums vei 39), hvor vi har 2 lokaler slik at vi kan dele opp i 2 grupper etter nivå.
Vi har lagt opp til følgende program: Søndag 22. juni, kl 10:00 - 17:00. Vi begynner med å bli kjent, og kjører sjakkleker som basketsjakk og/eller stafettsjakk. Deretter blir det sjakkundervisning/teori. Ca 45 minutter med pause imellom hver økt. ASKU stiller med pizza og brus til alle sammen ca kl 14:00.
Imellom øktene vil det være mulighet for å spille bordtennis, eller gå opp til skateparken ved ungdomsskolen (ligger ca 5 min gange unna UiT).
Påmelding på Spond eller på epost til [email protected]. Eventuelle spørsmål kan sendes til samme epost. Pris er 200,- for ikke-medlemmer og 100,- for medlemmer og betales ved oppmøte på Vipps nr 13296.
Sjakkskolen arrangeres med forbehold om nok deltakere, så ikke vent med å melde deg/dere på 🙂

Sjakkleir/skole i Tromsø uke 26 - anbefales😊
01/06/2025

Sjakkleir/skole i Tromsø uke 26 - anbefales😊

I helga arrangerte ASKU den årlige Adventsturneringen. 14 spillere, inkl spillere fra Tromsø, Kirkenes, Skjervøy og Aske...
04/12/2024

I helga arrangerte ASKU den årlige Adventsturneringen. 14 spillere, inkl spillere fra Tromsø, Kirkenes, Skjervøy og Asker deltok i turneringen som strakk seg over 13 partier fordelt på to dager. Det var kake, saft og kaffe, mange spennende partier, flotte pokaler og god stemning. Vi var svært imponert over ungene som klarte å holde konsentrasjonen oppe parti etter parti og samtidig holde lydnivået nede i timesvis.
Ønsker å takke alle som deltok, inkl ivrige kakebakere og støttende foreldre👍😊

11.12. er siste sjakkonsdag før juleferien. Vi ordner litt pepperkaker og klementiner til barna. De som vil kan ta på nisseluer 🧑‍🎄

14/05/2024

Viktig info!

Det blir sjakkskole helgen 21.-23.06. Vi har med fire svært flinke instruktører i Susanne Wiggen Larsson, Sofie Ratama, Vinjar Hammari og André Nielsen. Arrangementet blir på Komsa skole, og der blir en god blanding av undervisning/teori, spill samt fysisk aktivitet. Vi har tilgang på gymsalen hvis været slår seg vrang - ellers benytter vi de fine uteområdene på skolen. Det blir pizza den ene dagen og alle som deltar får premie.

Håper så mange som mulig melder seg på!

Pris kr. 500 totalt for 3 dager. 300kr for medlemmer i ASKU.

03/02/2024

Hei,

Onsdag 14. februar starter vi opp igjen onsdagssjakken. Tidspunkt er som før fra 18:00 til 19:00. Vi er dog ikke på Thon-hotellet, men på UiT. Gå inn hovedinngangen og så kantinen inn til venstre. Oppstart 14. februar er med et lite forbehold om at vi får levert sjakkutstyret vi har bestilt før den tid. Hvis så ikke skjer vil vi gi beskjed.

Vi kommer til å gjøre noen endringer fra i høst ved å gjøre flere varianter enn bare turnineringsspill 5+3. Dette vil dog være formatet de to første gangene. Videre kommer vi til å be om hjelp fra foreldre slik at vi er 3 voksne som deler på ansvaret når vi starter opp igjen i mars etter vinterferien. Dvs at vi ønsker å få med oss en ekstravakt i spillelokalet og en gangvakt. Dette kommer vi tilbake til. Til slutt har vi også en plan om å dele gruppen i 2 nivåer, slik at det blir jevnere matching. Men dette fordrer at det kommer nok spillere.

Vel møtt :)

Norgesmesterskapet for ungdom (NMU) ble i år arrangert i Skien. Et flott arrangement ledet av Hans Olav Lahlum, med stor...
20/11/2023

Norgesmesterskapet for ungdom (NMU) ble i år arrangert i Skien.
Et flott arrangement ledet av Hans Olav Lahlum, med store, gode lokaler og flotte muligheter også utenom sjakken med tilgang til gymsaler, svømmehall og mye mer i Skien fritidspark. 274 barn og unge deltok, mens ASKU var representert med 4 spillere.
Dette ble et mesterskap der flere resultatmessig opplevde en del stang ut - noe som for så vidt ikke er så rart - man møter her de ivrigste og mest treningsvillige barna fra hele landet - mange fra store, etablerte klubber. Det ble dog flere seire mot sterke spillere, og det positive må være at det er mye god læring i å møte de beste. I tillegg er det også viktig å trekke frem det sosiale aspektet ved å dra på tur og møte det som etterhvert er blitt gode venner og bekjente fra andre deler av landet.

Avslutter med en oppfordring om å melde seg på adventsturneringen på Gakori skole 2.-3.desember. Ser at noen er påmeldt i Spond, men flott om dere også melder dere på i turneringsservice (se link). Det blir pizza til barna og premie til alle, kafé og god stemning😊

http://turneringsservice.sjakklubb.no/enrolled.aspx?TID=AdventsturneringASKU2023-Altasjakklubbsungdom

På sin plass å dele denne - vel blåst av Vinjar og resten av Alta-laget, der også André, Harald og Erlend er tidligere A...
28/10/2023

På sin plass å dele denne - vel blåst av Vinjar og resten av Alta-laget, der også André, Harald og Erlend er tidligere ASKUere. Dette var en solid prestasjon!

Alta-laget gjorde det bra i 2. runde i Eliteserien i sjakk. 3 - 3 mot Asker, etter fem timer og et kvarters spill.

Adresse

Alta

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Alta sjakklubbs ungdom legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Organisasjonen

Send en melding til Alta sjakklubbs ungdom:

Del