26/05/2026
🏚️ Open bunkerdag in Trimunt
Op zaterdag 30 mei, tijdens de Nationale Bunkerdag, openen op het terrein van de Motorclub Marum verschillende bunkers hun deuren voor publiek. Een bijzondere kans om meer te ontdekken over een indrukwekkend stukje geschiedenis in het Westerkwartier die doorgaans afgesloten zijn voor publiek.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog stond op deze plek de radarstelling Löwe. Vanuit hier probeerde de bezetter geallieerde bommenwerpers op te sporen. Ook speelde zich hier een aangrijpend hoofdstuk uit de oorlog af: de executie van 16 onschuldige burgers, waarvan de jongste pas 13 jaar oud was.
Vrijwilligers van Stichting Bunkerbehoud Trimunt verzorgen rondleidingen en vertellen bezoekers meer over de geschiedenis van het terrein. Ook zijn er Duitse re-enactors aanwezig.
🗓 Datum: zaterdag 30 mei 2026
🕐 Tijd: 13.00 – 17.00 uur
📍 Locatie: Motorclub Marum, Kloosterweg 4, Marum
🎟 Toegang: gratis (vrijwillige bijdrage welkom)