31/12/2025
Aan het einde van dit het jaar kijken wij als bestuur van de SDG (Stichting Dorpskerk Graftdijken) terug op 2025, wat hebben wij allemaal ondernomen en hoe staat het met de overname van de Kerk.
In 2025 zijn er verschillende evenementen in en om de kerk georganiseerd zoals bijvoorbeeld; de jaarlijkse rommelmarkt die weer een groot succes was, is er een donateursmiddag georganiseerd, deelname aan de open monumentendag, was de kerk open tijdens Sint-Maarten en is er veel georganiseerd door o.a. Culturele stichting het Plein.
Als bestuur hebben wij ons vooral gericht om de basis op orde te krijgen. Zo is bijvoorbeeld de AMBI-status geregeld, zijn er gesprekken gevoerd over mogelijke subsidies voor het onderhouden van de kerk en hebben de eerste gesprekken plaatsgevonden met de Protestantse Gemeente Graft-De Rijp voor de overname van de kerk door de SDG.
Helaas hebben wij afscheid moeten nemen van ons voormalig voorzitter Margreet Peters, zij was vanaf het begin tot het laatst zeer betrokken bij de SDG.
In 2026 gaat onze focus richting de overname van de Dorpskerk naar de SDG, de eerste stappen hiervoor zijn dit jaar gezet. Wij hebben ons gezamenlijk ten doel gesteld om de overname aan het einde van 2026 gerealiseerd te hebben.
De verwachting is dat er in maart ’26 een masterplan ligt met de stappen die genomen moeten worden voor een goede overname. De gesprekken tussen de Protestantse Gemeente Graft-De Rijp en de SDG lopen goed, fijne sfeer en hebben wij hetzelfde doel “het behoud van de Dorpskerk in de huidige vorm”.
Ook gaan wij ons in 2026 wederom inzetten om donateurs te werven, dit is o.a. nodig voor de toekomst van de Dorpskerk. Begin 2026 zullen wij een rondgang hiervoor door West en Oost-Graftdijk maken.
Het is mooi om te zien hoeveel vrijwilligers er regelmatig bezig zijn met de Dorpskerk. Van het organiseren van de jaarlijkse rommelmarkt tot bijvoorbeeld het dagelijks onderhoud van de kerk. Zoveel vrijwilligers dragen bij aan deze unieke plek in het dorp.
Een mooie plek in het hart van het dorp, die wij als stichting graag willen behouden als ontmoetingsplek voor de inwoners van West en Oost-Graftdijk en daaromheen. Ons doel is om naast de huidige kerkdiensten het te laten fungeren als een dorpshuis waar eenieder altijd welkom zal zijn.
Wij danken alle vrijwilligs voor de enorme inzet het afgelopen jaar en daarnaast de donateurs die het mede mogelijk maken om de kerk te behouden voor ons dorp!!
Namens het bestuur van de SDG wensen wij iedereen een fijne jaarwisseling en een mooi en goed 2026 toe!!
Sandor Bendeler
Voorzitter Stichting Dorpskerk Graftdijken