21/05/2026
Hebben jullie de expositie al gezien? Het is echt een aanrader. Confronterend maar heel goed dat hier aandacht voor wordt gevraagd!
๐๐๐ถ๐๐ฒ๐ป๐ฒ๐
๐ฝ๐ผ๐๐ถ๐๐ถ๐ฒ ๐๐ฒ๐บ๐ถ๐ฐ๐ถ๐ฑ๐ฒ ๐ผ๐ฝ ๐ต๐ฒ๐ ๐ฅ๐ฎ๐ฎ๐ฑ๐ต๐๐ถ๐๐ฝ๐น๐ฒ๐ถ๐ป ๐ถ๐ป ๐ช๐ฒ๐ฟ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ต๐ผ๐ผ๐ณ
Vanaf dinsdag 19 mei is op het Raadhuisplein in Wervershoof de indringende buitenexpositie Femicide te zien. De opening is om 15.30 uur en is gratis toegankelijk voor iedereen.
De expositie laat portretten en verhalen zien van dertien vrouwen die slachtoffer zijn geworden van femicide; het doden van vrouwen door hun (ex-)partner. Je ziet hoe geweld vaak langzaam ontstaat en welke signalen daaraan vooraf kunnen gaan. Ook vind je informatie over waar je hulp kunt krijgen.
Femicide ontstaat meestal niet ineens. Vaak gaat er een periode van controle, angst en huiselijk geweld aan vooraf. Door deze verhalen in de openbare ruimte te tonen, willen we aandacht vragen voor dit onderwerp en het gesprek op gang brengen.
Tijdens de opening vertellen ervaringsdeskundigen hun persoonlijke verhaal. Zij delen wat zij hebben meegemaakt en wat hen heeft geholpen. Dit maakt de expositie extra bijzonder en herkenbaar. Na de opening kun je de tentoonstelling rustig bekijken.
๐ De expositie blijft daarna vrij toegankelijk op het plein.
๐ Bekijk de verhalen ook online op https://www.stichtingopenmind.nl/femicide-portretten/
โ Heb je zorgen over huiselijk geweld? Neem contact op met Veilig Thuis via 0800 โ 2000 of www.veiligthuis.nl.