De nieuwe school 22

De nieuwe school 22 De nieuwe school 22 gaat ervan uit dat ieder mens alle kwaliteiten en talenten bezit die nodig zijn in het leven. We willen bijstaan waar dit mogelijk is.

Het blijkt voor kinderen en jongeren soms lastig hun plek binnen regulier onderwijs te vinden. Het kan lastig zijn om je weg te vinden binnen onderwijs, ook voor ouders. Veel regels en mogelijkheden zijn onbekend bij ouders en jongeren. Vooral als het niet gemakkelijk loopt op school is het fijn als je een hulplijn kunt vragen. Of een plek waar je welkom bent, als het niet lekker loopt. We willen

met de nieuwe school 22 een knooppunt zijn binnen onderwijs en zorg voor jongeren. Het is fijn als je een plek hebt waar je welkom bent en waar met je gekeken en gezocht wordt naar mogelijkheden. Voel dat je welkom bent om tot rust te komen, om contact te houden met leeftijdgenoten. Om tot jezelf te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat dan op een dag als vanzelf een leerwens ontstaat of terug komt. In contact met je coach of mentor van je school van inschrijving, de leerplichtambtenaar, het samenwerkingsverband, de gemeente willen we met jouw en je ouders de weg vinden die bij je past, in het tempo wat bij je past!

Het blijft zo bijzonder als na een eerste kennismakingsgesprek ouders aangeven dat ze lichter en blij naar huis gaan. Va...
26/01/2023

Het blijft zo bijzonder als na een eerste kennismakingsgesprek ouders aangeven dat ze lichter en blij naar huis gaan.
Vaak komt emotie vrij tijdens zo'n gesprek.
Omdat er al zoveel aan vooraf gegaan is.
In huis, op school, tussen ouders en kind.
Vaak veel zorgen, onzekerheid en strijd.
Strijd van binnen bij je als ouder:
- doe ik het wel goed?
- Is ons kind wel "normaal"?
- Volgens mij zijn wij de enige
- Wat kan ik nog anders doen om het voor iedereen goed te doen?

Strijd tussen de ouder en het kind:
- omdat je wilt dat het "normaal" gaat, net als bij anderen
- omdat je wil dat je kind "luistert" naar je, waarmee je bedoelt dat het kind moet doen wat jij als ouder zegt.
- omdat je het kind niet begrijpt, en het kind misschien niet goed kan uitleggen wat er mis gaat.

Strijd tussen ouder en school:
- omdat school wil dat het kind iedere dag komt
- omdat school wil dat het kind zich aanpast
- omdat school van je vraagt om vooral je aan de regels van school te houden, en het je niet lukt zonder strijd thuis.

We vinden het zo verdrietig dat er zoveel stress en strijd op zoveel plekken is, misschien wel iedere dag, tot de emmer leeg is. Tot het echt niet meer gaat, en het kind én de ouders lichamelijke klachten krijgen van de hele situatie. Dan is hersteltijd nodig.
En dat kan bij de nieuwe De nieuwe school 22.
Als de rust letterlijk wederkeert in huis, kan iedereen wat beter in z'n vel komen. En kan het weer gezellig in huis worden, en ontspannen met elkaar aan tafel gegeten worden.
Als in de ochtend je kind "gewoon" opstaat, en zonder strijd de deur uitgaat, en je weet waar naartoe, en je weet tot welke tijd.
"Gewoon" kan heel bijzonder zijn.

We helpen graag in het onderzoeken en vinden van mogelijkheden.

Het begin is er 💚In 2022 zijn we gestart, omdat het nodig was.Omdat er vraag was, en behoefte.Van ouders, van jongeren.H...
24/12/2022

Het begin is er 💚

In 2022 zijn we gestart, omdat het nodig was.
Omdat er vraag was, en behoefte.
Van ouders, van jongeren.

Het is duidelijk dat veel ouders iedere dag worstelen met hun plek tussen hun kind en school in.
Wat is wijsheid, wat is te doen?
Sommige voelen zich onder druk gezet door school.
Anderen twijfelen aan het "kan het echt niet meer?" van hun kind.

We zijn blij dat we in dit jaar al diverse jongeren en ouders hebben kunnen en mogen bijstaan in een pad wat werkt voor alle partijen rondom school, met het welzijn en welbevinden van de jongere als uitgangspunt!
Niemand is namelijk gebaat met het volledig uitvallen of letterlijk ziek worden van een kind of jongere.

Álle stemmen willen gehoord worden, en serieus genomen worden.
Ongeacht de leeftijd.
Álle kinderen hebben recht op passend onderwijs, ook al is het zoeken naar vormgeving daarvan.

Graag groeien we gezond verder in 2023, met als uitgangspunt de jongeren, want daar doen we het voor! Met natuurlijk de hulp en medewerking van alle partijen rondom onderwijs en zorg. Want we hebben elkaar nodig om samen te leven.

Voel je welkom in 2023 bij De nieuwe school 22 💚

We zijn gestart op verzoek van jongeren, ouders en hulpverleners die op diverse reguliere scholen geen passende plek konden vinden. 

Om te lezen op zondagavond. 💚
20/11/2022

Om te lezen op zondagavond. 💚

Regeringspartij D66 komt met een nieuw wetsvoorstel om kinderen leerrecht te geven, in aanvulling op de bestaande leerplichtwet. De partij vindt dat nodig, omdat ondanks de leerplicht gaan toch 15.000 kinderen in Nederland niet naar school.

"Automatiseren"Best een ingewikkeld begrip.Wat betekent dit nou eigenlijk?Doordat je herhaaldelijk hetzelfde doet op een...
01/11/2022

"Automatiseren"

Best een ingewikkeld begrip.
Wat betekent dit nou eigenlijk?

Doordat je herhaaldelijk hetzelfde doet op een belaalde manier, wordt er een soort van route gelegd in je hersenen... Zodat je, als je de volgende keer voor zo'n zelfde situatie komt te staan, je snel weet wat er verwacht wordt. En dat doe je dan, omdat je dat geautomatiseerd hebt.

3 x 3 = 9
2 + 1 = 3
"plassen, handenwassen, aan tafel!"
Na het filmpje naar bed.
Zo vaak gedaan dat het een routine wordt, dan heb je geleerd om te automatiseren.

Als je iets voor de eerste keer doet, is het zoeken hoe iets werkt. Dat kost behoorlijk inspanning van je hersenen.

Als je onzeker bent over jezelf, zul je minder graag iets nieuws uitproberen in gezelschap. (stel je voor dat het niet lukt... 🙄)
Als je nieuwsgierigheid wint, ga je toch de uitdaging aan, of je wacht op een rustig moment dat je het op jouw manier kunt uitvinden.

Ieder z'n eigen strategie, en z'n eigen aanpak.
Dit heerlijke spel kan op verschillende manieren gedaan worden, het kan zelfs een wedstrijd worden!
Weet je wat nog extra gaaf is aan dit spel...?

Aan zowel de linkse als de rechtse kant zitten ongeveer dezelfde vormen 🎉!
Weet je wat dit doet?
Het helpt banen leggen tussen je linker en rechter hersenhelft, waardoor je hoofd beter gaan samenwerken tussen cognitie en je gevoel en creativiteit.
Soms zag ik zelfs de linker en rechterhand tegelijk vormpjes plaatsen! 😃
Wat een heerlijk spel!

Trots zijn we op iedere stap die gezet wordt door alle jongeren! "Ik ben nu bezig met wat ik kan doen met m'n hoofd, in ...
21/10/2022

Trots zijn we op iedere stap die gezet wordt door alle jongeren!

"Ik ben nu bezig met wat ik kan doen met m'n hoofd,
in plaats van wat ik moet dóen aan m'n hoofd."

Zooooo... Vandaag is er hard gewerkt door iedereen! Grenzen zijn verlegd, uitdagingen aangegaan, obstakels verkend, uitl...
07/10/2022

Zooooo... Vandaag is er hard gewerkt door iedereen!
Grenzen zijn verlegd,
uitdagingen aangegaan,
obstakels verkend,
uitleg gegeven.
Daarnaast het lijfelijk opvangen van een mislukte actie.
Zelfbeheersing geoefend,
doorzettingsvermogen getraind.
Incasseren van mislukkingen in je eigen ogen verwerkt.
En dan ook nog rekening houden met anderen, en attent reageren.

Ik werd bedankt voor het vegen van het skateparkje.
De zon werd bedankt voor het verschijnen tijdens ons bezoek.

Het liefst zou ik jullie kennis over skaten testen. 😄
Wij hebben vandaag geleerd over:
Kickflip, 5 0 grind, backflip, 50/50, manual, lipslide en ollie.

En dat op de volgende obstakels:
Quarterpipe, hip, ledge, rail, bank, wallride, handrail, manual pad, slappy curb en een half bowl.

Terwijl het parkje getest en gevoeld wordt in mogelijkheden en moeilijkheden met alle obstakels, begint zich een wensenlijst en uitdagingen te vormen. We krijgen de vraag hoeveel tijd we hebben, en in combinatie daarmee vormt zich een plan.
We krijgen ook uitleg over de beste plek voor fotograferen en filmen.

Iedereen is gefocust op z'n eigen doelen, het wordt stil.
Regelmatig wordt tussendoor geëvalueerd over de voortgang van ieders doelen.
Naast soft skills zijn ook veel harde skills geoefend.
Wat een leerzame dag!

"Ik geniet van de sprongen die hij maakt. De groei en ontwikkeling die weer lekker "aan gaat". Heel fijn, hij heeft weer...
04/10/2022

"Ik geniet van de sprongen die hij maakt. De groei en ontwikkeling die weer lekker "aan gaat". Heel fijn, hij heeft weer zin in het leven."

Een bericht van een moeder met tranen in haar ogen.
Een bericht dat we graag delen!
Daar doen we het voor. 💚

Vanochtend op de radio raakte ik bijzonder onder de indruk van de ontzettend ingewikkelde systemen waarin we verstrikt z...
03/10/2022

Vanochtend op de radio raakte ik bijzonder onder de indruk van de ontzettend ingewikkelde systemen waarin we verstrikt zijn geraakt.
In een interview hoorde ik diverse professionals praten over de basislunch die beschikbaar zou mogen komen voor kinderen op de basisschool die zonder eten naar school komen.

In maar liefst 3 verschillende interviews hoorde ik moeilijkheden in de organisatie daarvan...
Het problematische tekortschieten van leerkrachten in het mogelijk maken hiervan...
Waar vinden we ouders of andere helpende handen om dit te organiseren...?

De enige die het over de kinderen had die dan toch wel eten zouden krijgen op die manier, was de interviewer.
De professionals binnen onderwijs zagen de bergen die het op zou leveren.
Want... Hou je vast...
De kinderen hebben slechts 15 minuten waarin ze hun lunch kunnen opeten!
Daarna móeten ze verplicht 15 minuten naar buiten...!

Ik onderschrijf volledig de reactie van de interviewster:
"Dat lukt mij niet eens!"

Zijn er kinderen die het wel lukt om dit binnen 15 minuten voor elkaar te krijgen?

Zoals een directeur aangaf, binnen het huidige schooltijd schema is dit onmogelijk. Als voor gekozen wordt om dit dagelijks aan te bieden, dan is het nodig om de dag anders te organiseren.

Denkt ooit iemand binnen onderwijsland aan om kinderen te vragen hoe zij dit ervaren en hoe zij het zouden organiseren?
Er zijn namelijk hele slimme kinderen, er zijn er met hele goede ideeën, en er zijn ook kinderen die dit heel goed kunnen verwoorden!
Wat ons betreft is het tijd om ook hun stem serieus te nemen.
De tijd dat ze "lijdend voorwerp" zijn is lang genoeg geweest.
Ze mogen nu "Meewerkend voorwerp" worden.

Als er een nieuwe jongere wil deelnemen, hebben we een inschrijfgesprek samen met de jongere en liefst met beide ouders....
01/10/2022

Als er een nieuwe jongere wil deelnemen, hebben we een inschrijfgesprek samen met de jongere en liefst met beide ouders.
Besproken wordt wanneer de jongere komt, met welke tijden op welke dagen in eerste instantie.
Natuurlijk ook of er doelen zijn waarmee wil worden gestart. Deze kunnen heel klein zijn. Op de fiets komen met zelfgemaakte lunch mee kan al een groot doel zijn bijvoorbeeld.
Dit is vanzelfsprekend voor iedereen anders.

Nu werd een leerwens uitgesproken, die gedeeld wordt door een aantal jongeren.

Bij wie en waar kunnen we kennismaken met lassen? En uitvinden wie daar talent voor heeft? Wie kan ons hierin helpen?

WeetjeBinnen onderwijs zijn er heel veel docenten, mentoren, afdelingsleiders en ondersteuners die onderwijs graag zoude...
27/09/2022

Weetje

Binnen onderwijs zijn er heel veel docenten, mentoren, afdelingsleiders en ondersteuners die onderwijs graag zouden veranderen.
Ook zij voelen, weten en realiseren zich dat een andere organisatie en vormgeving van onderwijs beter zou aansluiten bij veel kinderen en jongeren.

Voor veel ouders is het moeilijk om de juiste weg te vinden binnen onderwijs doolhof.
Er zijn scholen die "dreigen" met de leerplichtambtenaar... Terwijl deze echt een hulplijn kan zijn voor ouders.
Daarnaast kan een onderwijsconsulent ouders bijstaan in een moeilijke situatie op school.
Www.onderwijsconsulenten.nl

Op de website van het ministerie van onderwijs waren we op zoek naar duidelijkheid omtrent digitaal onderwijs...
Die verwijzen door naar www.onderwijsenouders.nl voor meer gedetailleerde informatie.

Als je op zoek bent naar een hulplijn...
Mag je ook aan ons een vraag stellen.
We staan aan de kant van de jongere.

Omdat we samen verschil maken.
Met het oog op de toekomst. 💚

Vandaag kwam er een blauwe envelop binnen...Met goed nieuws! Met ingang van 1 augustus 2022 zijn we een ANBI instelling ...
26/09/2022

Vandaag kwam er een blauwe envelop binnen...
Met goed nieuws!

Met ingang van 1 augustus 2022 zijn we een ANBI instelling volgens de inspecteur van de belastingdienst!
Dat betekent dat we giften en legaten belastingvrij mogen ontvangen.

We wisten natuurlijk al dat we het algemeen nut beogen, fijn dat de belastingdienst onze mening deelt.

Kwaliteiten ontdekkenDoor enthousiaste verhalen van vorige week zijn er nu meer geïnteresseerden om te fotograferen. Ent...
20/09/2022

Kwaliteiten ontdekken

Door enthousiaste verhalen van vorige week zijn er nu meer geïnteresseerden om te fotograferen. Enthousiasme werkt inspirerend.
Mét verschillende camera's in de aanslag gaan we op pad.

Wat ik een fantastisch neveneffect vind, is dat fotograferen letterlijk je blik verruimd. Door een zoomlens zie je hele andere dingen dan met je oog. Door in te zoomen op de omgeving om je heen, ga je details zien die je voorheen misschien nooit opvielen.
Het effect van licht op een bloem, details van een dier.
En dan komt de wens om iets op een bepaalde manier vast te leggen. Soms lukt dit gewoon niet, en soms wel!
En dat geeft dan zo'n YES! ervaring. 🙂

En daar zijn er nog heel veel van nodig voordat het zelfbeeld bij sommigen positiever wordt.
Als je namelijk jarenlang gehoord en gevoeld hebt hebt... Iedere dag... Waar je NIET goed in bent, en waar je in tekort schiet...
Dan heeft dat tijd nodig om bij te stellen.
De natuur is een hele fijne helper hierin.

Kijk naar de intens zachte blik van de ree,
of de onschuld van de geit,
het mooie van de zachte veer die zomaar op de grond lag.
We zijn positief aan het tanken, én aan het ontdekken van kwaliteiten. 💚

Adres

P/a Vaaldriessenstraat 3
Uden
5402HA

Openingstijden

Maandag 10:00 - 16:00
Dinsdag 10:00 - 16:00
Donderdag 10:00 - 16:00
Vrijdag 10:00 - 16:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer De nieuwe school 22 nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar De nieuwe school 22:

Delen