25/03/2026
Start renovatie Theresiakerk na de zomervakantie
Het persbericht staat verder onderaan, eerst even een persoonlijke noot 😊
De kogel is door de kerk, om maar met de deur in huis te vallen. Eindelijk gaat na de zomervakantie de renovatie van de Theresiakerk van start!
Natuurlijk zaten we in de wijk niet bepaald te wachten op de komst van nóg een supermarkt, maar dit is de enige optie gebleken om de kerk te kunnen behouden en herbestemmen.
Een aantal wijkbewoners was afgelopen oktober zo dapper om bezwaar tegen de verleende omgevingsvergunning in te dienen bij het hiertoe bevoegde orgaan. Dit bezwaarschrift was bedoeld om de aandacht te vestigen op de zeer slechte staat van onderhoud van het gebouw, maar ook gericht op het volledige gebrek aan communicatie én de onduidelijkheid over behoud van de maatschappelijke ruimte voor de buurtbewoners. Door dit bezwaar werden we voor het eerst sinds tien jaar als gesprekspartners daadwerkelijk serieus genomen en hadden we hiermee eindelijk een gelijkwaardige onderhandelingspositie verworven. Na pittige onderhandelingen met de gemeente sinds begin van dit jaar kregen we na de persoonlijke bemoeienis van wethouder Co Engberts vorige week eindelijk zicht op schriftelijke vastlegging van behoud van de maatschappelijke ruimte voor de buurt waarbij de gemeente als huurder haar verantwoordelijkheid neemt. Daarnaast gaan we na goed overleg met de directie van Hoogvliet Beheer en de gemeente van start met een klankbordgroep om de communicatie met de wijk over de renovatie en invulling van de maatschappelijke ruimte vanaf nu goed te kunnen stroomlijnen.
Net zoals in 2016 helemaal niemand geloofde dat wij sloop konden tegenhouden, is ons ook dit met vereende krachten tóch gelukt. We ontvangen voor onze vastberadenheid en onvermoeibare inspanningen zelfs uit onverwachte hoeken mooie complimenten. Een resultaat om trots op te zijn!
Dank aan een ieder die in het afgelopen decennium links- of rechtsom heeft meegestreden, ons juridisch heeft bijgestaan, een handje heeft meegeholpen, onze verhalen heeft moeten aanhoren, artikelen heeft geschreven, schriftelijke vragen heeft gesteld, etc. Teveel om op te noemen. You know who you are 😊
PERSBERICHT
Start renovatie Theresiakerk na de zomervakantie
Tot grote vreugde van betrokken partijen start de renovatie van de Theresiakerk in de wijk Rustenburg-Oostbroek zo spoedig mogelijk na de zomervakantie. In het markante gebouw komen een Hoogvliet supermarkt, een maatschappelijke ruimte en acht zorgappartementen voor jongeren. De gemeente Den Haag gaat de maatschappelijke ruimte van toekomstig eigenaar Hoogvliet Beheer huren waardoor invulling van deze ruimte is geborgd als welzijnsvoorziening en ontmoetingsplaats voor de buurtbewoners.
Het college van B&W van de gemeente Den Haag heeft op 10 september 2025 een omgevingsvergunning voor de transformatie van het kerkgebouw verleend. Deze vergunning maakt het mogelijk dat er een supermarkt en een sociaal-maatschappelijke ruimte voor de buurtbewoners in de voormalige kerk komen. Ook komt er een ondergrondse parkeergarage voor bezoekers van de supermarkt. Op de locatie van de te slopen pastorie komen acht zorgappartementen voor jongeren.
Beeldbepalend
Wethouder Co Engberts van Volkshuisvesting, Wijken, Welzijn en Zuidwest is trots op de wijkbewoners die zich hebben ingezet voor de herbestemming van de Theresiakerk. “En zeker ook op het mooie resultaat dat zij uiteindelijk hebben bereikt. De Theresiakerk is een markant en beeldbepalend gebouw voor de wijk Rustenburg-Oostbroek. Zo’n gebouw mag niet verloren gaan. De lange leegstand is niet goed voor de wijk, maar zeker ook niet voor het kerkgebouw zelf.”
Wijkvoorziening
Naast de supermarkt is er ook ruimte voor een nieuwe sociaal-maatschappelijke voorziening voor de bewoners in Rustenburg-Oostbroek. De gemeente Den Haag, ontwikkelaar Kavel Vastgoed en Hoogvliet Beheer hebben overeenstemming bereikt om deze ruimte na oplevering in te zetten voor wijkgerichte maatschappelijke functies. Vanuit het Stadsdeel Escamp zal in samenwerking met de bij de herbestemming nauw betrokken wijkbewoners en sociaal-maatschappelijke organisaties in een klankbordgroep vanaf de start van de renovatie worden gewerkt aan een bij dit deel van de wijk passende invulling en programmering van de maatschappelijke ruimte.
Wijkbewoner Therese Flemminks is sinds begin 2016 nauw betrokken bij behoud en herbestemming van de Theresiakerk: “Het belangrijkste is dat het kwetsbare gebouw zo spoedig mogelijk wordt gerenoveerd. Daarnaast is het van enorm groot belang voor de wijk dat in ieder geval een klein deel van het markante gebouw als maatschappelijke ruimte voor de buurt blijft geborgd: dit is 190m2 verdeeld over twee etages ter hoogte van de huidige hoofdingang. Hiervoor hebben we nu precies tien jaar lang zij aan zij met de gemeenteraad gestreden! Na goed overleg met Hoogvliet Beheer en wethouder Co Engberts heb ik veel vertrouwen in een goede samenwerking met alle nauw betrokken personen en partijen in de klankbordgroep waarin constructief zal worden samengewerkt aan niet alleen een waardige invulling van de maatschappelijke ruimte, maar ook vanaf nu aan transparante communicatie met de wijk over de vorderingen van de verbouwing.”
Planning
In de Theresiakerk komt een Hoogvliet supermarkt. Directeur Riny Kouwer van Hoogvliet Beheer is opgetogen: "We zijn blij dat we nu kunnen beginnen op deze mooie en bijzondere plek. Hiermee zorgen we dat de kerk een centraal punt in de wijk blijft waar veel mensen dagelijks naartoe kunnen komen."
De voorbereiding op de bouwfase wordt in gang gezet zodra de omgevingsvergunning onherroepelijk is. Hoogvliet Beheer is de uitvoerende partij van alle werkzaamheden en verwacht dat de bouw zo spoedig mogelijk na de zomervakantie van start zal gaan. De realisatie duurt naar verwachting ongeveer anderhalf jaar, waardoor de nieuwe supermarkt en de maatschappelijke ruimte begin 2028 in gebruik kunnen worden genomen.
Over de Theresiakerk
De Theresiakerk, gebouwd in 1929 en geopend in 1931, is in 2007 aan de eredienst onttrokken. Sinds de kringloopwinkel eind 2018 de kerk moest verlaten, is het gebouw niet meer publiekelijk toegankelijk. In 2019 heeft de gemeenteraad unaniem besloten dat de Theresiakerk niet mocht worden gesloopt. Het heeft tot 10 september 2025 geduurd voordat de omgevingsvergunning voor herbestemming door het college van B&W is verleend.
Op initiatief van wethouder Co Engberts vond vanmiddag een bijzondere bijeenkomst plaats voor en ook ín de Theresiakerk Den Haag waar alle nauw betrokken partijen waren vertegenwoordigd, zo ook een voormalig bestuurder van Parochie Maria Sterre der Zee, een afvaardiging van de Partij voor de Dieren Den Haag en vele andere belangstellenden.
Foto’s: Marc Tangel, Maurits Burgers en Luc Flemminks