11/05/2026
35 jaar vrijwillige inzet voor het Rode Kruis. Dan heb je een bijzonder verhaal te vertellen. ❤️🤍
Afgelopen vrijdag ontving Remko Wiersema uit Ridderkerk de zilveren Medaille van Verdienste van het Rode Kruis uit handen van prins Pieter-Christiaan. Deze onderscheiding is bedoeld voor vrijwilligers die zich op uitzonderlijke wijze inzetten voor de organisatie.
En uitzonderlijk, dat is Remko zeker. Hij begon al op zijn dertiende als Jeugd Rode Kruiser en vervulde in de jaren daarna talloze rollen binnen Haaglanden en het Groene Hart. Van evenementenhulpverlener tot ambulancechauffeur en van centralist tot EHBO-instructeur.
Daarnaast stond hij als coördinator aan de basis van de Medische Dienst in Utrecht. Onder zijn leiding groeide deze uit tot een professionele ondersteunende dienst met 550 vrijwillige zorgprofessionals en vijftien ambulances die inzetbaar zijn bij grote evenementen, incidenten en rampen.
Volgens collega’s is Remko iemand die altijd denkt in oplossingen, rust bewaart onder druk en anderen weet mee te nemen in zijn enthousiasme voor hulpverlening.
Remko, dank voor jouw enorme inzet en betrokkenheid in de afgelopen 35 jaar. Deze onderscheiding is dik verdiend! 👏