Wij van GHRD Amazon focussen ons op de zichtbaarheid van de Inheemsen van Suriname. Klimaatverandering – Hogere temperaturen, smeltend ijs, verandering van weerpatronen, uitdroging van het land – is inmiddels een mondiaal proces en vraagstuk geworden. De gevolgen zijn duidelijk merkbaar en voelbaar. De opwarming van de aarde door het broeikaseffect als gevolg van het handelen van met name de geïnd
ustrialiseerde landen alsmede het consumptieve karakter van de maatschappij zijn hier debet aan. Klimaatverandering raakt dus ons allen aan. Op ons, de geïndustrialiseerde landen voorop, ligt dan ook een grote verantwoordelijkheid om dit vraagstuk samen op te lossen. Bescherming van het tropische regenwoud is één van de oplossingen. Een direct in het oog springend voorbeeld is de Amazone, die bekend staat als de longen van de aarde en dus essentieel is voor het bestaan van al het leven op aarde. Een volk dat sinds mensenheugenis in zeer
goede harmonie met de natuur leeft zijn wij, de inheemsen. Wij hebben de kennis en de wijsheid om het evenwicht te bewaren tussen mens en natuur, onze moeder. Wij zijn de beschermers en hoeders van het voor de aarde essentiële regenwoud. Het is daarom zeer wrang te moeten vaststellen dat het juist wij zijn, die mede het slachtoffer zijn van het consumptieve gedrag van de maatschappij in de brede betekenis van het woord, waar ons cultuur en traditionele en sociale levenswijze alsmede de voor de wereld essentiële regenwoud zeer onder te lijden hebben. Wil men tot een oplossing komen voor dit vraagstuk dan dient er kennisoverdracht plaats te vinden tussen de geïndustrialiseerde landen en ons, de inheemsen. De geïndustrialiseerde landen met hun hoge technische know-how en wij met ons kennis over hoe er op een verantwoorde en met respect dient te worden omgegaan met de natuur en aldus een gezond en leefbaar aarde achter te laten voor de generaties na ons. Het is “Vijf-voor-twaalf” voor de mens van nu! VISIE
1492 is het jaar dat de witte mensen voet zetten op Amerikaans bodem en wij, inheemsen, ondervonden hebben dat de witte mensen nimmer iets goeds met ons voor hadden. Het was het moment dat het kolonialisme haar intrede deed op Amerikaans bodem. Slavernij was het middel om de ons te onderwerpen en ons cultuur en traditionele levenswijze te vernietigen. Anno 2021 ondervinden wij nog steeds de gevolgen van het kolonialisme, zij het in een modern jasje. Het westerse leven – Dat is het leven van de witte mensen, dat met name materialistisch, consumptief en kapitalistisch van aard is -, overschaduwt het leven van andere culturen, waaronder dat van ons. Ons is het westerse leven opgedrongen. Waar wij voorheen een onafhankelijk volk waren met een rijke cultuur en sociale leven, zijn wij thans een volk dat afhankelijk is gemaakt van overheden, de machthebbers die de ons van nature en rechtens toekomende rechten ontzeggen. De toegang tot het onderwijs en de gezondheidzorg wordt voor ons bemoeilijkt. Hierdoor zijn of raken wij achtergesteld, enkel en alleen omdat wij inheemsen zijn. Het zijn wel sectoren die het voor ons mogelijk maken om te komen tot een menswaardig leven en om voor ons rechten op te strijden. Anno 2021 heeft menigeen van ons, dankzij het onderwijs, óók een positie bereikt waardoor wij in staat zijn om thans voor ons zelf op te komen en voor ons rechten te strijden. Dit heeft onder anderen ertoe geleid dat wij in samenwerking met - en met hulp van anderen, die de inheemse aangelegenheden zeer aan het hart gaan en met succes hebben bereikt dat het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens van de Organisatie van Amerikaanse Staten, ten aanzien van Suriname, de staat Suriname heeft opgedragen ons collectieve rechten op ons oorspronkelijk leefgebied te erkennen, waar de staat Suriname nog steeds niet aan voldaan heeft. Inmiddels gaat de vernietiging van ons oorspronkelijk leefgebied gewoon door alsof er niets aan de hand is. De uitspaak van het Inter-Amerikaans Hof is een begin. Het mag volstrekt duidelijk zijn dat wij nog een lange weg hebben te gaan om te komen waar we willen zijn: een menswaardig bestaan, respect voor ons cultuur en levenswijze, bescherming van moeder natuur, ophouden deze tot eindige te consumeren en vreedzaam en met respect samen te leven. Wij inheemsen hebben bewezen dat het kan. De foto hierboven is dan ook zeer betekenisvol! Reden waarom het onderwijs en de gezondheidszorg cruciaal zijn en voor ons toegankelijk hoort te worden gemaakt of hoort te zijn, zoals het voor niet-inheemsen toegankelijk is, waardoor wij ons (verder) kunnen ontwikkelen en wij onder anderen het oerwoud, ons huis, zelf kunnen beschermen en behouden. Anderen (niet-inheemsen) zullen het niet voor ons doen om de reeds hiervoor genoemde redenen.