23/06/2025
Noem het beestje bij de naam!
Geweld tegen vrouwen wordt te vaak verdoezeld en veralgemeniseerd. Het is niet ‘algemeen’ of ‘toevallig’, maar vaak doelgericht, structureel en onderdeel van een groter, onderbelicht probleem: misogynie.
Tijdens het Fête de la Musique op 21 juni 2025 in Frankrijk werden bewust vrouwen en meisjes met naalden gestoken. Er gingen zelfs oproepen op social media rond om specifiek vrouwen te steken met deze naalden. Deze oproepen werden aanvankelijk gemeld maar later verwijderd of bewust afgezwakt in nieuwsberichten. Zo veralgemeniseerde Parratv dit geweld door te spreken over ‘mensen’ zonder expliciet vrouwen te noemen, dit terwijl er tot heden geen betrouwbare meldingen of bewijs van mannelijke slachtoffers zijn bij deze gebeurtenis. Ook liet parratv de oproepen die op social media rondgingen om specifiek vrouwen te gaan steken met deze naalden, volledig weg uit hun berichtgeving.
Zo verdwijnt niet alleen de context, maar ook de gendergerichte aard van dit geweld.
Dit is geen toeval. Het probleem is hier niet ‘algemeen’ geweld. Dit is misogynie: diepgeworteld, georganiseerd en te vaak geneutraliseerd in de media — zodat misogynie niet herkend en niet als structureel probleem erkend en aangepakt wordt.
In december 2024 onthulde de Duitse publieke omroep ARD/STRG_F dat er op Telegram-groepen met tot circa 70.000 mannelijke leden openlijk tips, foto’s en video’s gedeeld worden over het drogeren, mishandelen en verkrachten van vrouwen — inclusief hun moeders, zussen en partners. (Bron)
Besef even; we staan voor een groot, ernstig onderschat probleem dat niet langer genegeerd mag worden: van tenminste 70.000 mannen is dus bekend dat zij een diepgeworteld probleem hebben met vrouwen. Dit is niets minder dan vrouwenhaat ofwel misogynie.
Genderneutraliteit klinkt mooi, maar heeft hier een gevaarlijke schaduwzijde, in deze context doet het schade: het maskeert, bagatelliseert en maakt ons onzichtbaar. Het ontkent de realiteit dat geweld tegen vrouwen vaak juist tegen vrouwen is gericht.
We verdienen de waarheid. We verdienen media die niet verdoezelt. We verdienen een wereld waar vrouwengeweld niet langer wordt weggezet als ‘algemeen’ of ‘toevallig’, maar wordt erkend én bestreden.
Deze verdraaiing leidt tot onbegrip, tot minder bescherming, tot minder bewustzijn. Het maakt ons niet sterker, niet veiliger, niet gelijkwaardiger. Het helpt niemand — behalve degene die liever niet bij naam genoemd wil worden.
Ik weiger om ons te laten muilkorven door deze schijnneutraliteit. Het is niet ‘discriminerend’ om te zeggen dat vrouwen worden aangevallen omdat ze vrouw zijn. Het is niet ‘discriminerend’ om deze feiten te benoemen. Het is noodzakelijk.
Zolang media en politiek niet durven te zeggen waar het écht om gaat, blijven deze patronen verhuld, onbestraft en genormaliseerd.
Annemieke de Jong, voorvechter van vrouwenrechten & founder van studerendemoeders.nl