Buurtvereniging Roun om 'e Toer

Buurtvereniging Roun om 'e Toer Buurtvereniging voor de straten Kerkhoflaan, Lichte, Prinses Marijkeweg, Ringfeart, Skoalekers en Streek te Sintjohannesga (Fryslan).

Sinds 1985 de buurtvereniging voor de straten Kerkhoflaan, Lichte, Prinses Marijkeweg, Ringfeart, Skoalekers en deel van de Streek te Sintjohannesga. Jaarlijks organiseren wij leuke aktiviteiten, zoals een viswedstrijd, paaseieren zoeken, bowlen, etc. voor leden van onze vereniging. KAMER VAN KOOPHANDEL-NUMMER
1091822

HISTORIE
De eerste notulen zijn in 1987 gemaakt door de toentertijd zijnde secr

etaris Lenie Knypstra. Hoelang de buurtvereniging daarvoor heeft bestaan is niet bekend. Wel is bekend dat de naam van de buurtvereniging "Roun om e Toer" in 1985 is ontstaan. De buurtvereniging bestond toentertijd uit de straten Prinses Marijkeweg, Kerkhoflaan en de Streek. Het eerste bestuur bestond uit slechts drie personen nl: Henk v.d.Wal (Voorzitter), Jopie Visser ( Penningmeester) en de eerder genoemde Lenie Knypstra als Secretaris. De toenmalige contributie bedroeg hfl. 2,50 per maand. De contributie is in de loop der jaren slechts minimaal verhoogd naar euro 16,- per jaar en dit is omgerekend hfl. 2,95 per maand! De buurtvereniging is met de komst van de nieuwbouw gegroeid zodat tegenwoordig de straten Ringfeart, Lichte en Skoalekers ook vertegenwoordigd zijn. Diverse personen hebben ondertussen zitting gehad in het bestuur. Rond 1995 was de buurtvereniging bijna ter ziele gegaan door een gebrek aan animo voor het vervullen van bestuursfuncties. Jouke Bakker en Auke Lingsma hebben dit toen op zich genomen waaraan het huidige voortbestaan van de buurtvereniging te danken is. In 2006 is het besluit genomen om ook de nieuwe wijk Hendrik Jan Textorstrjitte en Jan de Goedestrjitte op te nemen in de buurtvereniging voor een proefperiode van 4 jaar. In 2010 is de vereniging opgesplitst in twee buurtverenigingen, waarbij de nieuwe wijk Hendrik Jan Textorstrjitte en Jan de Goedestrjitte een eigen buurtvereniging wordt met de naam "Oer de Brêge". BESTUURSLEDEN:
Voorzitter: Anne van der Zee (Ringfeart 27)
Penningmeester: Jan Vermaning(Streek72)
Secretaris: Roelof de Vries(Ringfeart 19)
Vice Voorzitter Rommert (Ringfeart 29)
Lid: Herman Roffel (Skoalekers 16)
Lid: Kornelia Drenth (Lichte 27)
Lid: Marloes Thomas (Ringfeart 12)

Buurtactiviteit ‘Zoek de Hoed’Vorig jaar spoelden we nog van onze tweewielers, dit jaar zweetten we peentjes tijdens de ...
31/05/2026

Buurtactiviteit ‘Zoek de Hoed’

Vorig jaar spoelden we nog van onze tweewielers, dit jaar zweetten we peentjes tijdens de buurtactiviteit van de prachtige meimaand. Een bijzonder jaargang is het sowieso, niet in de laatste plaats door onze waanzinnige voorzitter Anne. Dit jaar werd de beste man 60 jaar en op het moment ik hoorde dat ik een vossenjacht/speurtocht mocht bedenken was het za**je al gepland. Geen fysieke vossen cq. mensen, maar 8 hoofddeksels die Anne ongetwijfeld ooit op heeft gehad. Een man waar geen kwaad in zit en hoe leuk is het om juist hem dan iets te laten doen wat gek, ludiek en illegaal is.

Gezien hij een grote liefhebber is van de badslipper liet ik hem fictief dit voorwerp stelen. Het te raden woord was dan ook DIEFSTAL. Alle 29 kandidaten hadden dit goed beantwoord. Als ware Sherlock Holmes’en, maar dan met een loopvermogen van een marathonloper zetten ze zich volledig om de alle hints goed te gebruiken en de eindjes aan elkaar te knopen. Zo kwam er uiteindelijk maar 1 hoed/muts/pet als verdachte uit de bus. Veel lijntjes en woorden verwezen naar Santa/Claus/de Kerstman. Hij sprak niet de waarheid en was dus degene die allerlei slippertjes in binnen-en buitenland ontvreemde.

Het was warm, gezellig en fanatiek. Grenzen werden verlegd en een kleine 5 kilometer werd met 7600 stappen afgelegd. Hulde voor de 29 fanatiekelingen die er weer een hele leuke middag van hebben gemaakt. Met een hapje en drankje sloten we mei af en maken we ons op voor een aantal mooie zomermaanden, of zoals het Bart het op het werk noemt: vrij.

Noflike simmer en tot de volgende activiteit van Buurtvereniging Roun om’e Toer!

Heb jij je al opgegeven voor deze gezellige activiteit? 🕵️‍♂️ Zo nee, vergeet dan niet om vóór woensdag 27 mei het groen...
25/05/2026

Heb jij je al opgegeven voor deze gezellige activiteit? 🕵️‍♂️
Zo nee, vergeet dan niet om vóór woensdag 27 mei het groene briefje in te leveren en claim je plekje in het team 💪🏻

📅 S A V E T H E D A T E 🕵️

07/05/2026

Aanstaande zaterdag is het zover: de jaarlijkse, door Abe Sjipkop georganiseerde MUDRUN! 💪
Een spectaculaire survivalrun door Sintjohannesga en Rotsterhaule voor jong én oud.

Ga de uitdaging aan:
🏃 Dwars door de landerijen
🧗 Over muren klimmen
💥 Door modder, obstakels en grenzen heen

Een perfecte mix van hardlopen, survival en doorzettingsvermogen!

Categorieën:
👨‍👩‍👧 Kinderen & ouders – 6 km
👯 Vrienden & familie – 6 km
🔥 Mudrun bikkels – 12 km

Praktische info:
📍 Feestterrein Yn ‘e Doarpsfinne
🕐 Inschrijving: online of vanaf 13:00 uur op locatie
🚩 Start: 14:00 uur
🏆 Prijsuitreiking: ± 17:00 uur

En daarna… 🎉
Heb je de modder achter je oren vandaan weten te poetsen? Dan is het tijd voor feest!
Vanaf 21:00 uur met een knallend optreden van JAWIS en DJ Heavy P!

👉 Heb jij je al opgegeven?
Meld je aan via: [email protected]

📣 Ken je nog mensen die dit leuk vinden? Deel dit bericht en nodig ze uit om mee te doen!

Kom meedoen of gezellig langs – dit wil je niet missen!

📅  S A V E   T H E   D A T E 🕵️
23/04/2026

📅 S A V E T H E D A T E 🕵️

🐣 Pasen 2026 🐣 Buurtvereniging Roun om ‘e Toer was blij verrast toen de hele week al groene briefjes op de mat belandden...
04/04/2026

🐣 Pasen 2026 🐣

Buurtvereniging Roun om ‘e Toer was blij verrast toen de hele week al groene briefjes op de mat belandden. Nog mooier dat er daadwerkelijk ruim 25 kinderen op dit evenement afkwamen. De paashaas en de paashazin hadden er duidelijk zin in vandaag. Nadat de eerste kinderen over de eerste angst heen waren, durfden zij ook vrij uit te huppelen. Er werd gespeeld en er werd gekleurd. Er werd gelachen, gegeten en gedronken. De paPaas, mama’s, pakes en beppes troffen het maar met het weer en zo genoot iedereen zichtbaar van de Next Generation. Na twee rondes zoeken werd de buit eerlijk verdeeld, werd er nog wat gedronken en gegeten en betekende dit het einde van een gezellige en geslaagde middag. Bedankt ook namens paashaas Jelte en Brecht.

🐣 Fijne paasdagen 🐣

Nog 1 weekje en dan is het alweer zover, dan dartelen onze Paashazen weer door de speeltuin. Natuurlijk zouden ze het le...
28/03/2026

Nog 1 weekje en dan is het alweer zover, dan dartelen onze Paashazen weer door de speeltuin. Natuurlijk zouden ze het leuk vinden om heel veel buurtkinderen van onze leden te ontmoeten. Heb je je nog niet opgegeven, lever je aanmelding van nog gauw in (uiterlijk woensdag 1 april, geen grap 🤪). Tot volgende week?!

🎅 🎄 🎅 🎄 🎅 🎄🎅 🎄🎅 🎄 🎅 🎄 🎅 🎄 Ongelofelijk, wat gaat zo’n jaar toch snel.Of zoals mijn pake altijd zei:’de tiid haldt gjin s...
20/12/2025

🎅 🎄 🎅 🎄 🎅 🎄🎅 🎄🎅 🎄 🎅 🎄 🎅 🎄

Ongelofelijk, wat gaat zo’n jaar toch snel.
Of zoals mijn pake altijd zei:’de tiid haldt gjin skoft’. En daar had hij gelijk in. Er bestaan geen pauzes meer in het vluchtige leven. Als een duizenddingen doekje absorberen onze hersenen miljoenen prikkels op een dag en nog altijd zijn we op zoek. Op zoek naar wat? Naar ons zelf, naar rust, naar verbetering? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat we dankbaar mogen zijn dat we hier in Sintjohannesga wonen. Los van ieders drukke bestaan is hier een klein groepje idealistische weldoeners die zich al jaren belangeloos inzetten om andere mensen het gevoel van verbinding en blijdschap te geven. En ook vandaag liepen en reden ze daar weer. Het was een soort kersteditie van Gorilla’s in the Mist. De 2 kerstmannen met dikke staven en een muziekbox op de fiets vlogen rond door de buurt, op weg naar onze leden met de jaarlijkse kerstgroet.

En zo sluit de Buurtvereniging een jaar vol hoogtepunten af, al zijn we bewust van ook persoonlijke uitdagingen die een ieder soms te voeren heeft. Ook aan hen denken we in deze dagen. Hopelijk kan een ieder binnen de mogelijkheden die er zijn genieten van de tijd met elkaar. Graag zien we jullie ook in 2026 om gezellig met elkaar het leven te vieren! Dolce Vita en namens het gehele bestuur:

🎄Hele fijne feestdagen en een gezegend 2026! 🍾

Ciao 🇮🇹

🎳 Bowlinguitje 🎳8 november was het jaarlijkse bowlingsuitje van Buurtvereniging Roun om ‘e Toer. En zoals elk jaar was h...
09/11/2025

🎳 Bowlinguitje 🎳

8 november was het jaarlijkse bowlingsuitje van Buurtvereniging Roun om ‘e Toer. En zoals elk jaar was het een gezellig samenzijn. Voor de één is het presteren belangrijk, voor de ander staat het plezier centraal en een grote middenmoot waarin beide lekker aan bod komen. Herman had zijn huiswerk goed gedaan. Briefjes om uit te maken wie op welke baan mocht acteren en het complete deelnemersveld op meerdere vellen keurig met de hand geschreven.

Na het voorwoord van voorzitter Anne(bowlen) konden we los. De eerste 10 minuten leek wel een bezoekje aan het uitzendbureau. ‘Ik wil een nieuwe baan’. ‘Ik zoek een andere baan.’ Er is wat mis met mijn baan’. Ik twijfel of ik een andere baan moet zoeken.’ En inderdaad, er waren al twee banen aan gort geragd en op het einde van de avond kwam daar een derde baan bij. Iets met touwtjes, dansende kegels en knipperende lichten. De ballen rammelden gezellig over het laminaat. De bitterballetjes waren goed warm, de blokjes kaas op maat afgezaagd en de bediening was vlot en zakelijk.

Na een uur werd, en dat is nieuw in bowlingminnend Nederland, een tussenstand bekend gemaakt. Totaal overbodig, maar het geeft een extra dimensie aan de opbouw van spanning. Ofzo. Conclusie, er werd leuk gebowld. Door sommigen. Wat ook nieuw was: de bowlingbaan als metafoor voor het leven. Op alle banen gebeurde iets opmerkelijks. De metafoor. De symboliek. Het gaat er niet om hoe vaak je in de goot belandt, maar hoe vaak je er weer uit klimt. Dus via de goot weer op de baan raken en er zo nog wat van maken. Fantastisch.

Na twee rondes en 3 uur later dan toch de einduitslag. Anne offerde zijn prijs op. Jikke won de poedelprijs (alweer).
Mannen tweede prijs: Bernard, Roelof
Mannen eerste prijs: Jeffrey
Vrouwen tweede prijs: Albertje
Vrouwen eerste prijs: Alie

Na de gouden muntjes verzilverd te hebben sloten we opnieuw een bjusterbaarlik geselliche jûn yn de Jouwer af 🎳

🎳 Zaterdagavond is het weer tijd voor onze gezellige bowling-avond. De vele aanmeldingen komen al binnen, maar wil je oo...
04/11/2025

🎳 Zaterdagavond is het weer tijd voor onze gezellige bowling-avond. De vele aanmeldingen komen al binnen, maar wil je ook nog verzekerd zijn van een plekje op de baan, vergeet dan niet om je uiterlijk morgen (woensdag) nog aan te melden voor deze gezellige avond! 🎳

Zien we jullie zaterdag?!

🏰 Nationale Burendag 2025 🏰 476 na Christus, net na het vallen van het West-Romeinse Rijk braken de Middeleeuwen aan. De...
28/09/2025

🏰 Nationale Burendag 2025 🏰

476 na Christus, net na het vallen van het West-Romeinse Rijk braken de Middeleeuwen aan. Deze zouden bijna 1000 jaar duren. Het leven zag er anders uit dan nu het geval is. Geen mobieltjes, geen Netflix-series, wel oorlogen, wreedheden, boeren en koningen. Er waren wel kleine dorpjes die zich afzetten tegen de grote steden en de rijke koninkrijken. Een goede buur is beter dan een verre vriend ontstond. Het was niet alleen beter, het was ook veiliger en gezelliger. En om dat laatste een beetje te vieren tuigt Buurtvereniging Roun Om ‘e Toer de Nationale Burendag al jarenlang feestelijk op. Dit jaar werd deze verbroedering in, van en voor de buurt gevierd in de vorm van een themafeest. Het onderwerp: ‘De Middeleeuwen’. ⚔️

Een kleine 30 kinderen en een dikke 76 volwassenen liepen vanaf de vroege middaguren tot ruim na middernacht in schitterende kledij rond. Ridders, jonkvrouwen, monniken, veldheren, boeren, burgers en buitenlui togen over het slagveld en hadden hun kampement neergezet op het veld achter de Ringfeart. In de middag konden de kinderen springen en spelen. In de tent een spelletje Hazelnootridder, Carcasonne, Bouw een muur of Letterkasteel en ook werden er prachtige schilden gemaakt. Buiten werd er met een boog geschoten, werden er hoefijzers gegooid en molenstenen gerold. Om 16.00 uur gingen de oudste kinderen Levend Stratego spelen en werd op de valreep de blauwe vlag gevonden. Na een pannenkoekenfeest 🥞 waar Karel de Grote jaloers op zou zijn geweest was het kindergedeelte helaas al weer voorbij.

De ophaalbrug ging naar beneden en daar ontvouwde zich een stamppotbuffet waar Asterix en Obelix een hele kluif aan zouden hebben gehad. Onder leiding van sous-chef Rommert 👨‍🍳 gingen de lokale hobbykoks afgelopen weken aan de slag om deze maaltijd op tijd te serveren. Bieten, andijvie, wortels, zuurkool en boerenkool met allerlei toppings en vleessoorten om je vingers bij af te likken. Vroeger scheten de armen in een emmer, de rijken mochten naar ‘het gemak’. En ook deze burendag werden we van alle gemakken voorzien. Toch nog stromend water en dat terwijl de dag zo kurkdroog begon. DJ Martin en Anita draaiden de dag weer lekker aan elkaar en zo konden we voorzichtig toewerken naar de feestavond. 🎶 Vier pubquizrondes, 2 verlotingsmomenten en ondanks er een soort van strijdtoneel was werd de sfeer vooral als gezellig bestempeld. En zo hoort het ook.

Drankjes werden besteld bij Jan en Herman en Anne kletste de avond weer op ludieke wijze aan elkaar. Veel middenstanders stelden grote prijzen beschikbaar waardoor we onze gemiste subsidie enigszins recht konden breien. Vele lootjes werden verkocht en een paar gelukkigen hadden zoals ze dat vroeger zo mooi konden zeggen: strontmazzel.
Een spannende pubquiz was het zeer zeker met leuke vragen, verrassende antwoorden en verrassende verschuivingen in het klassement. Team ‘de Gilden’ gilden het hardste en wonnen de appeltaart. 🥧

Waren dan alle prijzen vergeven? Nee zeker niet. De mooiste verkleedtruc werden gewonnen door Anja en Klaas. Hij had zelf geen idee wat hij aan had en toch won hij de prijs. Even voor Klaas, je zag er fantastisch uit 👌🏻 Het hield midden tussen een lakei en een hofnar. Had je een statig geel hoedje op gehad was hij onherroepelijk de grootste Goldenboy uit Game of Thrones, had hij een paar belletjes om zijn nek gehad was hij de joker van een spelletje pesten. Hoe het ook zij, er werd gekletst, gelachen, geklapt en gedronken. En zo kwam er langzaam een eind aan deze Burendag. Voor wie er bij waren bedankt. Voor wie hebben meegeholpen, merci! 👏🏻

De volgende activiteit wacht alweer:
Bowlen op zaterdag 8 november 🎳

Adres

Ringfeart 19
Sintjohannesga
8464PC

Website

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Buurtvereniging Roun om 'e Toer nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Buurtvereniging Roun om 'e Toer:

Delen