28/09/2025
🏰 Nationale Burendag 2025 🏰
476 na Christus, net na het vallen van het West-Romeinse Rijk braken de Middeleeuwen aan. Deze zouden bijna 1000 jaar duren. Het leven zag er anders uit dan nu het geval is. Geen mobieltjes, geen Netflix-series, wel oorlogen, wreedheden, boeren en koningen. Er waren wel kleine dorpjes die zich afzetten tegen de grote steden en de rijke koninkrijken. Een goede buur is beter dan een verre vriend ontstond. Het was niet alleen beter, het was ook veiliger en gezelliger. En om dat laatste een beetje te vieren tuigt Buurtvereniging Roun Om ‘e Toer de Nationale Burendag al jarenlang feestelijk op. Dit jaar werd deze verbroedering in, van en voor de buurt gevierd in de vorm van een themafeest. Het onderwerp: ‘De Middeleeuwen’. ⚔️
Een kleine 30 kinderen en een dikke 76 volwassenen liepen vanaf de vroege middaguren tot ruim na middernacht in schitterende kledij rond. Ridders, jonkvrouwen, monniken, veldheren, boeren, burgers en buitenlui togen over het slagveld en hadden hun kampement neergezet op het veld achter de Ringfeart. In de middag konden de kinderen springen en spelen. In de tent een spelletje Hazelnootridder, Carcasonne, Bouw een muur of Letterkasteel en ook werden er prachtige schilden gemaakt. Buiten werd er met een boog geschoten, werden er hoefijzers gegooid en molenstenen gerold. Om 16.00 uur gingen de oudste kinderen Levend Stratego spelen en werd op de valreep de blauwe vlag gevonden. Na een pannenkoekenfeest 🥞 waar Karel de Grote jaloers op zou zijn geweest was het kindergedeelte helaas al weer voorbij.
De ophaalbrug ging naar beneden en daar ontvouwde zich een stamppotbuffet waar Asterix en Obelix een hele kluif aan zouden hebben gehad. Onder leiding van sous-chef Rommert 👨🍳 gingen de lokale hobbykoks afgelopen weken aan de slag om deze maaltijd op tijd te serveren. Bieten, andijvie, wortels, zuurkool en boerenkool met allerlei toppings en vleessoorten om je vingers bij af te likken. Vroeger scheten de armen in een emmer, de rijken mochten naar ‘het gemak’. En ook deze burendag werden we van alle gemakken voorzien. Toch nog stromend water en dat terwijl de dag zo kurkdroog begon. DJ Martin en Anita draaiden de dag weer lekker aan elkaar en zo konden we voorzichtig toewerken naar de feestavond. 🎶 Vier pubquizrondes, 2 verlotingsmomenten en ondanks er een soort van strijdtoneel was werd de sfeer vooral als gezellig bestempeld. En zo hoort het ook.
Drankjes werden besteld bij Jan en Herman en Anne kletste de avond weer op ludieke wijze aan elkaar. Veel middenstanders stelden grote prijzen beschikbaar waardoor we onze gemiste subsidie enigszins recht konden breien. Vele lootjes werden verkocht en een paar gelukkigen hadden zoals ze dat vroeger zo mooi konden zeggen: strontmazzel.
Een spannende pubquiz was het zeer zeker met leuke vragen, verrassende antwoorden en verrassende verschuivingen in het klassement. Team ‘de Gilden’ gilden het hardste en wonnen de appeltaart. 🥧
Waren dan alle prijzen vergeven? Nee zeker niet. De mooiste verkleedtruc werden gewonnen door Anja en Klaas. Hij had zelf geen idee wat hij aan had en toch won hij de prijs. Even voor Klaas, je zag er fantastisch uit 👌🏻 Het hield midden tussen een lakei en een hofnar. Had je een statig geel hoedje op gehad was hij onherroepelijk de grootste Goldenboy uit Game of Thrones, had hij een paar belletjes om zijn nek gehad was hij de joker van een spelletje pesten. Hoe het ook zij, er werd gekletst, gelachen, geklapt en gedronken. En zo kwam er langzaam een eind aan deze Burendag. Voor wie er bij waren bedankt. Voor wie hebben meegeholpen, merci! 👏🏻
De volgende activiteit wacht alweer:
Bowlen op zaterdag 8 november 🎳