10/09/2025
Bewogen maanden
Scholen zijn weer begonnen, de meeste jonge mensen zijn weer van de straat. Het zijn drukke tijden voor mij, reis dan ook stad en land af om aan elke aanvraag te voldoen.
De missie tegen pesten en het verkondigen van normen en waarden lijken op dit moment nog meer kracht te hebben dan ooit te voren. En elke leraar heeft het er over, hoe de leerlingen veranderd zijn en dat het gedrag verslechterde in de jaren.
De woorden ‘kanker’, ‘homo’ en wat al niet meer liggen al snel voor in de mond. Overal mobieltjes in de zakken en kinderen die veel vermoeidheid tonen, al gapend in de klas. De wereld om hen heen lijkt veel minder interessant dan de virtuele wereld waarin ze zich snel, na of voor een les, in laten verdwijnen.
Augustus en september reeds een paar duizend kinderen voor mijn neus gehad over vele scholen verdeeld, sommige groepen 70+ groot. Moeten schuiven met schema’s zodat elke school de missie binnen kon halen. Bruggers maar ook 2 en derde klassen en Mbo’ers en Hbo’ers.
Overal is men blij met de missie en de manier van aanpak, iemand die van buitenaf al heel snel dingen durft te benoemen en bloot te leggen.
Sommige scholen zijn gezegend met prachtige gymzalen en bij andere zijn deze ruimtes zo oud dat het gewoon muffig ruikt en de toiletten stinken. En nee, ik hoef niet te benoemen welke scholen dat zijn, wie de schoen past. Maar dat ik elke school een goede sportaccommodatie gun is een ding dat zeker is. Goed voor de sportleraren en goed voor de leerlingen. En je weet het, als de grasmat er bij het voetbal mooi bij ligt ga je al anders aan de wedstrijd beginnen.
Maar ik reis dus over het gehele land, ken echt een paar honderd gymzalen, sporthallen en zie de gigantische verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over de materialen, die ik gelukkig allemaal zelf mee neem. Maar ik dwaal af …
Het zijn bewogen tijden, ik merk het aan alle kanten. Wat ik op filmpjes voorbij zie komen, mag en kan niet ons dagelijks straatbeeld worden. En zoals ik al zei heeft iedereen het erover.
Ik was laatst op een school en daar stelde ik de vraag aan een groep brugklassers, wat zou jij aan jezelf willen veranderen als dat zomaar kon. Er staken een aantal hun vinger op en die durfde zowaar precies te vertellen wat dat dan zou zijn. Een kleinere jongen wilde langer zijn, een meisje die wat dikker was wilde dunner zijn en er was één jongen die had een antwoord waar ik behoorlijk emotioneel van werd …hij zei: ‘ik zou graag willen dat ik mij minder zorgen maak’.
Bewogen maanden dus maar dit is wat ik doe, dit is wie ik ben.
Naast dat de missie echte impact heeft maken we ook heel veel plezier tijdens de lessen, een heel belangrijke factor.
Have a nice day
Henk