Januari 2018, nieuwe start van een nieuw jaar. Zin in vakantie en we kozen Gambia uit. Niet wetende dat deze 8-daagse zonvakantie ons zo zou verbinden met het land Gambia. Nooit eerder hadden wij ons verdiept in dit Afrikaanse land. We gingen voor de zon en wilden niet te lang vliegen. Wij kwamen aan in het hotel en een " bell boy " bracht de koffers naar de kamer. Bram gaf een fooi en de " bell boy " reageerde: “dat is veel te veel!”. Bram reageerde daarop “vandaag is het jouw geluksdag, ik heb niet kleiner".
8 dagen waren om en weer terug naar huis, we haalden onze koffers op in het hotel en daar kwamen wij de "bell boy" opnieuw tegen en raakten 10 min. aan de praat. Deze 10 minuten heeft onze levens veranderd. Hij had een droom: zijn droom was dat zijn dorp voorzien zal worden van schoon drinkwater en dat er een school gebouwd zal worden. Een goede school, die na het regenseizoen blijft staan. Bram had een droom: helpen in een ontwikkelingsland. Twee dromen van twee mannen die samen kwamen, wat mooi als hun droom werkelijkheid zal worden.
Terug in Nederland bleven onze gedachten naar Gambia uitgaan. We waren geraakt, het hield ons bezig. Gambia is een land waar nog zoveel armoe heerst. Geen elektriciteit, slechte wegen, wonen in hutjes, water wat geïnfecteerd is en Ousman, de bell boy, die ons in het hart geraakt heeft. We hielden en hebben nog steeds veel contact met hem. Hij is zeer gedreven en wil het beste voor zijn village.
Samba Chargie is de village waar Ousman woont. Om het dorp heen liggen nog 4 dorpjes. In Samba Chargie staat een schooltje waar de omliggende dorpen gebruik van maken (in totaal ongeveer 300 kinderen). In de morgen en opnieuw in de middag wordt er lesgegeven om alle kinderen een kans te geven naar school te gaan. Nu bestaat het gebouw uit kleiblokken wat na een regenseizoen in elkaar stort. Zojuist hadden we Ousman aan de telefoon en hij vertelde dat het schooltje gedeeltelijk was ingestort, Er was een waterput maar dat water was geïnfecteerd. Bram en ik vonden het van groot belang dat er eerst schoon drinkwater kwam. In mei 2018 is de waterput gerealiseerd en zijn wij opnieuw naar Gambia gegaan om de waterput feestelijk te openen.
📷
De waterbron staat bij het schooltje. 300 kinderen van de 5 dorpen die naar school gaan kunnen nu drinken van schoon water. De eerste belangrijke stap is gezet.
Inmiddels hebben wij een foundation in Gambia opgericht en een stichting in Nederland en een bankrekening geopend in zowel Gambia als in Nederland.
De tweede stap is dat er nu een nieuwe school gebouwd gaat worden.
In 2018 eerst 3 klaslokalen en een kantoor.
In 2019 nog eens 3 klaslokalen.
Wij zoeken nu mensen die willen doneren of willen sponsoren om in dit dorp een school neer te zetten. We hebben al mensen uit Spanje gevonden, die de kosten van de toiletten op zich nemen.
De kosten voor een nieuwe school met 3 klaslokalen zijn € 17.000.
De kosten voor 6 klaslokalen zijn € 34.000.
Kleine bedragen, grote bedragen, alles is welkom. Het leuke van dit project is dat je weet waar het geld aan uitgegeven wordt en dat je meegeholpen hebt aan het bouwen van deze school in Samba Chargie. Een dorp waarvan de inwoners heel graag willen meehelpen om dit werkelijkheid te laten worden.
Overige Projecten
Het kan ook zo zijn dat je geld liever uitgeeft aan een waterproject. In de omliggende dorpen is het water besmet en kun je ons helpen om daar een waterput te laten plaatsen. Het zal fantastisch zijn als de omliggende dorpen van Samba Chargie ook voorzien worden van schoon drinkwater.
Kosten waterput € 6.000.
Tuin
Bij de school zijn ze begonnen met een moestuin, maar ook hier hebben ze niet de goede middelen voor. Voor dit project kun je ook geld doneren.
Lesmaterialen
Denk aan boeken, pennen, papier, schoolbanken, stoelen, schoolborden en uniformen (zijn de kinderen verplicht om te dragen naar school).
📷
Deze projecten worden uitgevoerd door de lokale mensen zodat ze hun eigen inkomen kunnen genereren.
Stichting primaplan is een onafhankelijke niet politieke en niet religieuze stichting.
📷
Doneren kunt u op:
NL25 TRIO 0379 3167 30
t.n.v. Stichting Primaplan
en vermeld er eventueel het specifieke project bij waar je voor wilt doneren.
Wij houden jullie op de hoogte.
Wil je meer weten kijk dan op www.stichting-primaplan.nl
Aan deze website wordt nog gewerkt.
Alvast hartelijk dank namens; het dorp Chamba Chargie
Bram Kӧnig
Antoinette vd Braak
Ousman Sowe
Ivanka Eggenkamp