Het initiatief Bewonersplatform Het Nieuwe Westen wil een medium zijn om informatie uit de wijk en voor de wijk te delen en de sociale samenhang te bevorderen. Door het wegvallen van de bewonersorganisatie en haar activiteiten valt er helaas een leegte in de wijk-informatie, zoals we deze momenteel gewend zijn te ontvangen. Voorheen diende de buurtwinkel, de wijkkrant en kenmerkende initiatieven,
zoals ‘bewoners-bezoeken-bewoners’, diverse straatactiviteiten en informatiebijeenkomsten een goede basis voor de informatievoorziening richting bewoners in de wijk. Het initiatief Bewonersplatform Het Nieuwe Westen wil een medium zijn, welke informatie uit de wijk en voor de wijk wil delen, met als doel de sociale samenhang in de wijk te bevorderen. Tevens willen we verschillende thema’s onder de aandacht brengen, welke een rol kunnen spelen in deze samenhang. Het Bewonersplatform Het Nieuwe Westen wil ook actueel zijn, ze wil vooral het publiek in de wijk laagdrempelig aanspreken en de betrokkenheid met de wijk vergroten. Het platform zal voornamelijk functioneren middels een netwerk van betrokken vrijwilligers uit de wijk en door wijkpartners. De bedoeling is om zonder enig budget en subsidie (0 financiering) van start te gaan en zal daarom gebruikmaken van gratis sociale media zoals Facebook, Twitter en in de toekomst wellicht een website. Nieuws-, notities-, oproepen, evenementen en foto’s kunnen worden aangeleverd door betrokkenen via het contact e-mail adres, waarna ze door de redactie gepost zullen worden. Ook de redactiegroep zal initiatief nemen in het verzamelen van verschillende thema’s die onder de aandacht gebracht moeten worden. Tevens is er ruimte voor feedback, om ook de bewoners van de wijk een stem op dit platform te geven. De redactie zal ook zeker oog hebben voor ethiek en respect voor diversiteit binnen de wijk en zal daarom niet alles wat aangeleverd wordt kunnen publiceren.