18/06/2026
Wilma Nijenhuis verteld:
Ik zag haar kijken: “ja je doet maar, maar dit is toch niets voor mij, ik heb dat niet nodig”….. Dit was de reactie die we zagen bij 1 van de deelnemers aan de oncologische revalidatie bij het Laurentius Ziekenhuis waar we vorig jaar op bezoek waren om te vertellen wat het Toon Hermans Huis Roermond is en welke ondersteuning we bieden aan mensen die zijn geraakt door kanker.
Een jaar later neemt ze tot mijn verrassing deel aan een ontspannende mini-retraite in het Toon Hermans Huis. Hé jij hier? Ze geeft aan dat nu de behandelingen afgelopen zijn en ze het gewone leven weer probeert op te pakken, niets meer is zoals het was. Het werken lukt niet meer, ze heeft weinig energie en is erg moe. De belangstelling vanuit haar omgeving is minder want ze is toch klaar met de behandelingen? Ze wil haar gezin niet belasten maar mist mensen die snappen wat ze meemaakt omdat ze dat zelf ook hebben ervaren. Ze herinnerde zich ons bezoek en trok de stoute schoenen aan. Er was gelijk een klik met de andere deelnemers. Het werd een heerlijke ontspannende middag met mooie gesprekken.
Vanmiddag was ze er weer, wederom bij een mini-retraite. Weer een hele fijne middag met herkenning, elkaars verhalen delen en samen ontspannen en genieten. Ze is heel blij dat ze na al die tijd toch de stap heeft gezet.
Herken jij jezelf in dit verhaal of ken je iemand voor wie dit wellicht opgaat, kom dan eens langs bij een Toon Hermans Huis of een IPSO Instellingen PsychoSociale Oncologie centrum in de buurt of stuur dit berichtje door. Dat mag ook jaren nadat je de diagnose hebt gehad. In de IPSO centra vind je waardevolle informatie over hoe nu verder, verbinding met mensen die snappen wat je meemaakt, steun bij elkaar en ook ontspanning en genieten zoals vanmiddag na afloop van de mini-retraite met een heerlijk zomers (alcoholvrij) drankje en een lekker fruithapje.