15/06/2026
๐๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐๐ถ๐ฒ๐ ๐ก๐ก๐๐ ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ถ๐ป๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐ฝ๐ฝ๐ผ๐ฟ๐ ๐ฆ๐๐ฎ๐ฎ๐๐๐ฐ๐ผ๐บ๐บ๐ถ๐๐๐ถ๐ฒ ๐๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป ๐๐ถ๐๐ฐ๐ฟ๐ถ๐บ๐ถ๐ป๐ฎ๐๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ฅ๐ฎ๐ฐ๐ถ๐๐บ๐ฒ
Vorige week presenteerde de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme haar eindrapport ๐๐ช๐ด๐ค๐ณ๐ช๐ฎ๐ช๐ฏ๐ข๐ต๐ช๐ฆ ๐ฅ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฃ๐ณ๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ. De boodschap is duidelijk: discriminatie in Nederland is geen uitzondering, maar een structureel probleem. De overheid speelt hierin een dubbele rol: zij moet mensenrechten beschermen, maar draagt soms ook bij aan ongelijke behandeling.
Renate van NNID leverde een belangrijke bijdrage aan dit eindrapport, met een interview over hoe het is om intersekse te zijn in Nederland. Dit interview laat precies zien wat het rapport benadrukt: dat gebrek aan kennis, opgelegde geheimhouding en onnodige medische ingrepen nog steeds zorgen voor uitsluiting, schending van rechten en ongelijkheid. Tegelijkertijd is het een oproep om intersekse personen te beschermen, te erkennen en volwaardig mee te nemen in beleid dat recht doet aan iedereen.
Hier lees je het volledige eindrapport en interview: https://www.staatscommissietegendiscriminatieenracisme.nl/documenten/2026/06/08/eindrapport-discriminatie-doorbreken