Stichting Sponsorkind Gambia

Stichting Sponsorkind Gambia Bij Stichting Sponsorkind Gambia weten we dat soms een beetje steun het enige is wat nodig is om het leven van een kind in Gambia een andere wending te geven.

De kern van onze inspanningen is om kansloze kinderen in Gambia naar school te laten gaan. Stichting Sponsorkind Gambia heeft een sponsorprogramma opgericht. Door een sponsor te koppelen aan een kind in Gambia krijgt een kansarme kind de mogelijkheid om naar school te gaan. Voor een klein bedrag per jaar krijgt een kind 1 jaar onderwijs, een school uniform, schoenen en een rugtas. Daarnaast verza

melen we ook kleding in welke we maandelijks transporteren naar Gambia. De kleding wordt in Gambia uitgereikt aan de allerarmste. Voor een sponsor is het mogelijk om het gezin van het kind ook een doos met kleding toe te sturen. St. Sponsorkind Gambia is in het bezit van de ANBI status.

✨ Samen maken we verschil! ✨Dankzij de gulle gift kunnen we de basisschool in Lamin Koto helemaal opknappen. Het dak wor...
13/03/2026

✨ Samen maken we verschil! ✨

Dankzij de gulle gift kunnen we de basisschool in Lamin Koto helemaal opknappen. Het dak wordt vernieuwd, de schoolmuren hersteld en de watertank vervangen.

De school heeft 60 kinderen en 4 betrokken docenten. Door deze steun kunnen straks meer kinderen naar school en veilig leren. 💛

Samen bouwen we aan een betere toekomst voor de kinderen in Gambia!

Vorig jaar hebben wij van FC Lienden prachtige trainingspakken ontvangen en uiteraard opgestuurd. Ze waren net op tijd i...
23/02/2026

Vorig jaar hebben wij van FC Lienden prachtige trainingspakken ontvangen en uiteraard opgestuurd. Ze waren net op tijd in Gambia dus aan ons de eer om deze pakken uit te delen💙

Wat was het een feest om zoveel kinderen te voorzien van een nieuw trainingspak. Het zorgde voor ontzettend veel blijde gezichten.

Inmiddels staat er ook een bericht op de website van FC Lienden.
https://www.fclienden.nl/1012/2195/trainingspakken-met-een-grote-impact-voor-kinderen-in-gambia/

Hier worden we blij van! Het is een prachtig gezicht  hoe de gewassen groeien in een perfect onderhouden tuin. Respect v...
13/02/2026

Hier worden we blij van! Het is een prachtig gezicht hoe de gewassen groeien in een perfect onderhouden tuin. Respect voor de vrouwen uit Manna!

Wij rijden weer op Nederlandse bodem. Onderweg naar huis na 17 prachtige dagen in Gambia. Wat hebben we van alles genote...
07/02/2026

Wij rijden weer op Nederlandse bodem. Onderweg naar huis na 17 prachtige dagen in Gambia. Wat hebben we van alles genoten! 10 jaar actief in Gambia, in 10 jaar hebben we enorm veel bereikt!
De 1e groep jongeren hebben ons sponsorprogramma verlaten. We hebben ze in het zonnetje gezet tijdens de meeting. Prachtig om te horen dat deze jongeren toekomstplannen hebben en dat wij met elkaar daar aan mee hebben mogen werken.

Ook staat er na 10 jaar een stevig fundament als stichting en bestuur. We zijn dankbaar voor alle vrijwilligers en sponsoren hier in Nederland en Gambia. Wij duiken zo onder de do**he en even een paar uur slapen. We gaan deze reis als prachtige herinnering meenemen in ons ❤️

~ Vrouwentuin Manna~Met veel enthousiasme schrijven we deze update over de vrouwentuin in Manna. Want wat is hier mega h...
05/02/2026

~ Vrouwentuin Manna~

Met veel enthousiasme schrijven we deze update over de vrouwentuin in Manna. Want wat is hier mega hard gewerkt! Een prachtige donatie heeft er voor gezorgd dat we de omheining konden vernieuwen met stenen. Super fijn want dit betekent een langdurige oplossing! De watertoren baarde ons ook flinke zorgen. De watertanks konden maar half gevuld worden. Dus ook de watertoren is vervangen door een cementen standaard. Wat een werk is het geweest! Elke steen is met de hand gemaakt zo ook de standaard. En hij is hoog! Alles werkt nu bijna zoals we het graag zien. We gaan nog 2 verdeelbakken voor het water maken en de hyidige verdeelbakken moeten worden verstevigd. Elke dag worden er zeker 50 tuintjes verzorgd. In de ochtend vroeg en rond 1700 uur. Een flinke klus midden in de zon. Met een temperatuur rond de 35graden is het echt afzien. Maar de vrouwen en de kinderen zijn er wel met als gevolg prachtige groeiende gewassen! #

De uniformen op de LBS in Manna waren aan vervanging toe. Het was onze wens om alle kinderen te voorzien van een nieuw u...
03/02/2026

De uniformen op de LBS in Manna waren aan vervanging toe. Het was onze wens om alle kinderen te voorzien van een nieuw uniform, rugtas en schoenen. Dankzij een prachtige donatie is deze wens in vervulling gegaan. Eind december is de tailor begonnen met het maken van de uniformen en zijn de tassen en schoenen ingekocht. Dit laatste was een flinke klus. 150 tassen zijn niet zomaar voorradig en de schoenen moesten op maat worden gekocht. Ons contactpersoon heeft deze klus begin januari afgerond en alles naar Manna gebracht. Tijdens onze aanwezigheid waren de uniformen voor de kleuterschool klaar. Geweldig om alle kinderen te voorzien van een uniform, tas en schoenen. Veel blijde gezichtjes deze dag♡
Voor de docenten, beveiliger, schoonmaker en de damens van de keuken ook nieuwe schoenen ingekocht. Ook bij hun blijde gezichten en dankbaarheid. De komende week ontvangen de andeee kinderen (150) allemaal hun nieuwe spullen.

31/01/2026
~ meeting Sinchu ~Afgelopen donderdag was de meeting voor regio Sinchu. Een mooi aantal sponsorkinderen werden tijdens d...
31/01/2026

~ meeting Sinchu ~

Afgelopen donderdag was de meeting voor regio Sinchu. Een mooi aantal sponsorkinderen werden tijdens deze meeting verwacht. Het is altijd een fijne meeting, lekker overzichtelijk en best veel engels sprekende mensen. Dat is voor ons ook fijn.
Er waren veel hartelijke begroetingen. Heel fijn om de ouders en kinderen weer te mogen ontmoeten♡

We kregen weer leuke afrikaanse kleding. Het zat heerlijk luchtig.

2 kinderen zijn op een ander moment geweest en een aantal kinderen kwamen later omdat ze nog op school waren. Dus een prachtige opkomst!

We hebben dezelfde woorden uitgesproken als op de andere meetingen. Enkele mannen vulde aan en ook 2 dames👏

Tot slot was het fotos maken, dozen en rijst uitdelen . Het was gewoon een feest waarin blijdschap en dankbaarheid centraal stond. Maar zeker ook de verbinding met elkaar!

~ Sponsormeeting Manna ~Dit is altijd een grote bijeenkomst. De meeste kinderen waren deze keer best op tijd. Degene die...
28/01/2026

~ Sponsormeeting Manna ~

Dit is altijd een grote bijeenkomst. De meeste kinderen waren deze keer best op tijd. Degene die echt te laat waren werden opgehaald en kwamen heel relaxt binnen lopen. Stress over de tijd kennen ze hier echt niet. De ouders kwamen allemaal tegelijk en we zagen direct dat ze wat van plan waren. Op het dorpsplein hoorde we ook al de drums spelen. We hebben gewoon ons werk gedaan. Dus foto's maken, kaart laten schrijven en gestart met het officiele moment. Ondanks de drukte was hier ook echt aandacht voor en ontstond er ook een gesprek. Altijd fijn de bijeenkomst interactief is. Het was mooi om te zien dat het goed gaat met alle sponsorkinderen. Helaas zijn er in het afgelopen jaar wel een vader en een oma die de zorg voor haar kleinzoon had overleden.

De kinderen vonden het prachtig toen we met ze in gesprek gingen middels de plaatjes. En wij ook. Al is het met vooral de jonge dames erg lastig om ingesprek tegaan. Ze zijn enorm terughoudend. Hoe het komt geen idee. Uiteraard is elk kind met een doos en een zak rijst naar huis gegaan. En ook hier was er weer blijdschap en dankbaarheid. De meeting werd afgesloten met een traditionele bruiloft met als bruidspaar Rafeal en Bertina. Prachtig en interresant om dit mee te maken. De muziek maakte het af dus de meeting hebben we ontspannen afgesloten.

~ Meeting Salikenny en Jara Mureh Koto~Ter voorbereiding van de meeting zijn er 60 zakken rijst bezorgd. Op hun hoofd dr...
27/01/2026

~ Meeting Salikenny en Jara Mureh Koto~

Ter voorbereiding van de meeting zijn er 60 zakken rijst bezorgd. Op hun hoofd dragen jonge mannen zakken van 50 kilo naar de plaats waar we ze willen hebben, respect!

De 1 meeting....het blijft altijd weer spannend om met de meeting te starten. De inloop is altijd om 1600 uur en dan proberen we om 1700 uur te beginnen. Deze meeting ging dat prima! De groep was ook niet zo groot dus mooi om me te starten. Als de kinderen arriveren maken we eerst een foto, dan schrijven ze iets voor de sponsor. Dit is voor veel kinderen echt moeilijk. Zelfs als ze al in grade 10 zitten. Elk kind moet dus geholpen worden. Ebrima is daarin onze rechterhand!

Tijdens de inloop hebben we de kinderen 2 vragen gesteld:
1. Waar ben je trots op
2. Wat wil je later worden

Middels plaatjes konden ze antwoord geven. Heel bijzonder dat bijna elk kind trots was op het feit dat ze naar school gaan! En ook elk kind heeft een droom over de toekomst. We hebben er van genoten om even spontaan met de kinderen in gesprek te gaan.

Het officiele moment bestaat uit een speech van Faraba. Enkele ouders sluiten dan ook aan. Wij hebben dit moment afgesloten met een speech met name gericht tot de kinderen. Ga naar school, maak je huiswerk en gebruik je talent. De ouders hebben we nadrukkelijk gevraagd om om hun kinderen heen te staan en ze te ondersteunen daar waar nodig. Klinkt heel eenvoudig maar is niet altijd gewoon. Hoe doe je dat als je zelf niet kunt lezen.....

Omdat we dit jaar ook vieren dat we 10 jaar bestaan was er voor elk kind een doos uit Nederland, een zak rijst, schriften en wat geld.

Dit hebben we uitgereikt en fotos gemaakt. Dit is altijd een gezellige choas dus voor ons hard werken om alles goed uit te delen. Maar het is wederom gelukt😅

De ouders zorgen zelf voor lokale drankjes. Gemaakt van vruchten en bomen. Vooraf zijn bij ons even lege water flessen opgehaald....zo gaat het, gewoon eenvoudig.

Alle kinderen zijn blij naar huis gegaan. De ouders zijn dankbaar. Ook nu is er weer zo vaak gezegd....de schoolbijdrage, een zak rijst en een doos...klinkt voor jullie eenvoudig maar voor ons is het onbetaalbaar. Het raakt ons telkens weer.

We zijn veilig gearriveerd in Manna. We kregen een warm welkom van de kinderen en vrouwen in Manna. Het blijft bijzonder...
23/01/2026

We zijn veilig gearriveerd in Manna. We kregen een warm welkom van de kinderen en vrouwen in Manna. Het blijft bijzonder om deze mensen steeds weer opnieuw te ontmoeten.
We waren zo nieuwsgierig naar de tuin dus om 1700 uur met de vrouwen mee naar de tuin om de gewassen te voorzien van water. Wat is hier hard gewerkt zal er later meer over vertellen. De avond hebben we afgesloten met het bakken van verse vis op een hollandse manier. Ze hebben er van gesmikkeld. Morgen staat de 1e sponsormeeting op de planning, we kijken er naar uit❤️

We zijn na een vlotte vlucht veilig aangekomen in Gambia. Vandaag was het een drukke dag, alle bankzaken regelen, boodsc...
22/01/2026

We zijn na een vlotte vlucht veilig aangekomen in Gambia. Vandaag was het een drukke dag, alle bankzaken regelen, boodschappen doen, stof scoren voor uniformen, auto voorzien van nieuwe stickers en voor de hele familie macaronie gekookt. Gezien de drukte hier was het dagvullend programma. Daarnaast ff wennen aan het in Gambia zijn. Morgen op naar Manna. We hebben er zin in.

Adres

Lienden
4033DK

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Stichting Sponsorkind Gambia nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact De Organisatie

Stuur een bericht naar Stichting Sponsorkind Gambia:

Delen