25/04/2026
Het Expertisecentrum Flexwonen heeft advies uitgebracht over het aantal benodigde slaapplekken voor arbeidsmigranten in Boxtel. Dit Expertisecentrum is een organisatie die zich bezighoudt met tijdelijke woonvoorzieningen. Er is wat raars aan de hand met dit rapport en hoe het tot stand is gekomen.
De vraag die Boxtelse ondernemers vorig jaar hebben beantwoord (via deze enquête https://ap.lc/EfZHF) was hoeveel werkende arbeidsmigranten zij hebben, wat de verwachting is voor de komende jaren en of er voldoende woonruimte beschikbaar is.
Boxtelse bedrijven hebben aangeven in totaal 6 extra slaapplaatsen nodig te hebben, maar uitzendbureaus van heinde en ver zijn ook naar hun wensen gevraagd en hebben dat ruim beantwoord. Óók uitzendbureaus waarover misstanden bekend zijn en wiens namen in alarmerende rapporten zijn verschenen zijn naar hun wensen gevraagd. Je vraagt je af hoe de opgave door dergelijke uitzendbureaus beoordeeld had moeten worden ..
De berekening in het rapport is vreemd. Niet het aantal vacatures bij de bedrijven is maatgevend, maar het aantal bemiddelingen door uitzendbureaus. Dat is gek. Een bemiddeling is namelijk niet hetzelfde als een arbeidsplaats. Zeker niet bij arbeidsmigranten; per vacature zijn er vaak meerdere bemiddelingen omdat arbeidsmigranten vaak na korte tijd worden ontslagen waarna opnieuw een bemiddeling nodig is om dezelfde arbeidsplaats in te vullen.
Ervan uitgaande dat uitzendkrachten worden ingezet bij ‘piek en ziek’ zou, althans volgens het rapport, in Boxtel een constante groep flexibele medewerkers nodig zijn van enkele duizenden (!) mensen. Is dat wel zo?? We kunnen het ons niet voorstellen.
Of is het misschien de bedoeling dat arbeidsmigranten in Boxtel worden gehuisvest maar in de regio aan het werk gaan? Gaat Boxtel een regiofunctie vervullen en zullen we nóg meer busjes met arbeidsmigranten dagelijks zien komen en gaan? Dat willen we toch niet?
Gelukkig hebben de meeste politieke partijen in de gaten dat uitzendbureaus niet de beste werkgevers zijn voor arbeidsmigranten. Zij weten dat short stay huisvestingsvoorzieningen (is tijdelijk verblijf) tot veel problemen leidt voor zowel de arbeidsmigranten als voor de omgeving. En daarmee voor de leefbaarheid van Boxtel.
Het is in ons aller belang dat Boxtelse bedrijven op hun werkgeversverantwoordelijkheden worden aangesproken en de zorg voor hun personeel serieus nemen. Gelukkig zijn die bedrijven er ook! Medewerkers zijn geen wegwerpartikelen en elke medewerker verdient een serieuze wervingsprocedure, een fatsoenlijk contract zonder uitbuiting en een helder toekomstperspectief.
Helaas gebeurt met arbeidsmigranten vaak het tegenovergestelde. Zij worden veelal geronseld of onder valse voorwendselen hierheen gelokt, belanden dan (meestal ongewenst) in een slechte werkomgeving en mogen blij zijn als ze voldoende uren kunnen maken om na aftrek van de huurkosten geld over te houden om van te leven.
Het is een fabel dat de meeste arbeidsmigranten slechts tijdelijke banen willen. Nee, zij willen vastigheid.
Ook vertaalt de behoefte aan personeel bij bedrijven zich niet automatisch naar een huisvestingsopgave voor tijdelijke medewerkers. Daarvoor is meer verdieping nodig om exact te weten welke bedrijven deze behoefte aan arbeidsmigranten hebben (Boxtelse bedrijven?), voor welke functies, welke kwalificaties medewerkers moeten hebben, hoe groot de gewenste flexibele schil is, etc etc.
Er zijn duurzamere oplossingen denkbaar en wenselijk.
(Het rapport door het Expertisecentrum Flexwonen is in ons bezit)