26/04/2026
Afgelopen week was 1 van de heftigste weken op de Dierenvallei voor mij en voor schaap Lilly.
Wat begon als buikpijn en verdenking van vergiftiging door het eten van een narcis, sloeg snel om in een kritieke situatie met een gescheurde maag/darmzweer en darmbloedingen. Binnen 36 uur ging schaap Lilly van vrolijk en niks aan de hand, naar een overlevingskans van 50%. Het was een week van dagelijks meermaals medische handelingen om Lilly erdoorheen te slepen. Pijnstilling, bloedstollers, dwangvoer 3 keer per dag. Alles om Lilly door dit dieptepunt heen te krijgen. Zoals we haar kennen is Lilly een ontzettende vechter, sterk en eigenwijs. In de natuur had ze dit nooit overleeft.
Omdat medische zorg en herstel bij zulke kwetsbare dieren nauw luistert, heb ik haar apart staan om continue haar herstel te kunnen monitoren. Haar darmwand is nog erg broos, ze staat daarom op een strikt dieet van alleen gras en hooi.
Ondanks dat het voeren van de dieren bij ons nooit is toegestaan, wil ik dit nu extra benadrukken. Elk brokje of blaadje kan voor Lilly fataal zijn nu haar darmwand herstellende is. Iets wat nog weken gaat duren.
Nu ik haar weer zo in de wei zie lopen, grazen en gewoon rustig liggend, ben ik ontzettend blij dat het gelukt is, dat ze nog leeft. Voor mij zijn de dieren niet alleen werk of vee, het zijn unique individuen met elk hun eigen persoonlijkheid en bijdrage aan de Dierenvallei.
Een rustigere periode van herstel volgt nu, dit heeft lange tijd nodig en het zal ook nog weken duren voordat Lilly weer bij haar zussen kan. Uiteraard blijven we haar dagelijks meermaals controleren totdat we zeker zijn dat ze geen terugval krijgt, we zijn immers pas 5 dagen verder sinds de eerste buikpijn.
Hoewel we het niet zeker weten, vermoeden we dat het eten van een narcis de aanleiding van dit alles is geweest. Omdat een dier iets opeet, wil niet zeggen dat het goed voor hun is. We hebben op diverse plekken rondom de Dierenvallei borden hangen met de nadrukkelijke vraag om niet onze dieren te voeren. Het gaat dus niet alleen om het niet voeren van brood, maar ook geen wortel, appel of blaadjes en planten die buiten de dierenweide groeien. Helaas komt het bij ons op de Dierenvallei nog steeds voor, maar ook heel veel bij andere kinderboerderijen, een groot en toenemend probleem. Het kan giftig zijn, maar dus ook belemmeren in het herstel van zieke en zwakke dieren, iets wat niet direct aan de buitenkant zichtbaar is.
Mocht u lang willen komen om de zussen van Lilly wat extra te kroelen nu ze hun zus moeten missen, of wellicht om onze varkentjes te kriebelen terwijl ze in de zon liggen. Woensdag 6 mei zijn we weer open van 14 tot 16 voor jong en oud, groot of klein, iedereen is welkom!