22/03/2026
Zuidlanders!
Op woensdag 11 maart vond in IKC de Pionier de bewonersbijeenkomst plaats in het kader van de komst van onze sociaal maatschappelijke ontmoetingsplek en horecagelegenheid Paviljoen De Zuidlanden. Met een opkomst van bijna 50 geïnteresseerden, zijn wij blij dat de betrokkenheid zo groot is. Het wijkpanel van De Zuidlanden vertelde over de achterliggende periode, waarin vaak is getracht de sociale cohesie in onze wijk te vergroten door een ontmoetingsplek te hebben en dat dit nu gerealiseerd kan worden. De horecaondernemers hebben informatie verstrekt over hun aandeel in de locatie, een horecavoorziening. De Gemeente Leeuwarden was, als vergunningaanvrager, ook aanwezig.
Op de komst van een wijkgebouw met een sociaal maatschappelijke functie op deze bestemming is positief gereageerd. Meerdere aanwezigen benoemden dit gedurende de vragen- en opmerkingenronde. De inrichting, inclusief het aanleggen van een groenstrook, werd ook positief ontvangen.
Naast de positieve reacties, hebben sommige aanwezige bewoners ook zorgen geuit rond de komst een horecagelegenheid op deze locatie. Het wijkpanel heeft de volgende punten van aandacht genoteerd:
Zorgen om parkeeroverlast door te weinig vrije openbare parkeerplaatsen;
Zorgen om een toename van (te hard rijdend) verkeer over de Wergeasterdyk;
Geluidsoverlast, onder andere als gevolg van de mogelijke toegestane openingstijden van de horecagelegenheid;
Geuroverlast door de horecagelegenheid;
In het algemeen werd een opmerking gemaakt over het mogelijk aantrekken van jongeren die blijven "hangen";
Het wijkpanel heeft deze punten nogmaals namens de wijkbewoners onder de aandacht gebracht van de gemeente, die de aanvrager van de vergunning is, en aan de uitbaters van de horecagelegenheid. Daarbij heeft het wijkpanel hen met klem verzocht hier nu en in de uitvoering nadrukkelijk rekening mee te houden.
De gemeente heeft de omgevingsvergunning inmiddels aangevraagd. Deze kan worden ingezien via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2026-119877.html
Onderdeel van elke vergunningsaanvraag is de mogelijkheid om
bezwaar in te dienen bij de gemeente. Dit kan via https://www.leeuwarden.nl/melden-bij-de-gemeente/bezwaarschrift/ . Je moet hiervoor wel inloggen met je DIGID (het vergunningskenmerk is OV-2026-035891). De aanvraagprocedure loopt en zonder gegronde bezwaren is de komst van ons Wijkpaviljoen vanaf 7 mei écht realiseerbaar.
Als wijkpanel, mede namens de horeca-ondernemers van Het Paviljoen en de gemeente Leeuwarden, danken we iedereen voor de inbreng, betrokkenheid en alle constructieve bijdragen!