23/04/2026
Christelijk gymnasium Beyers Naudé heeft zich met een groep scholieren (en de betrokken leraren!) ook dit jaar weer ingezet in gemeente Leeuwarden. Deze keer verdeeld over vier verschillende dagen. De eerste helft ging aan de slag op 26 en 31 maart.
Op 26 maart hebben bij Sint Jozef zes scholieren verschillende spelletjes met bewoners gespeeld, zoals mens-erger-je-niet en yahtzee, én is er zelfs een puzzel gelegd. De betrokken hulpverlener zegt over deze scholieren: "Bedankt voor jullie hulp en fijn dat jullie je zo open hebben gesteld voor de bewoners."
Bij Middelséhiem gingen zeven scholieren per tweetal bij een verschillende groepen activiteiten doen: één tweetal ging bijvoorbeeld knutselen in een paasthema (er is een paashaas gemaakt!), en een ander tweetal heeft spelletjes gespeeld. Het derde tweetal zat bij een groep waarbij een medewerkster afscheid nam: daar is er iets creatiefs geknutseld dat de medewerkster mee naar huis kon nemen. Het was volgens de scholieren heel erg leuk om dit samen met de mensen te doen!
Bij het praktische project op deze dag waren vijf scholieren bezig om hun handen uit de mouwen te steken en spullen naar de stort te brengen. Er is veel van boven naar beneden gesjouwd. Betrokkenen waren opgelucht met de hulp die ze ontvingen. Harde werkers! "Het was een mooie klus om te doen. Dat vinden de leerlingen ook," zegt de betrokken leraar hierover.
Op de tweede dag gingen zes scholieren aan de slag in de binnentuin bij de dagbesteding van Parkhoven. De scholieren kregen van deze bewoners nog een kaartje mee voor hun harde werk: "Bedankt voor het netjes & schoon maken van de tuin!".
Vier scholieren zijn voor Noorderbrug bezig geweest met flyeren in de stad. Vanwege de opstart van een bedrijfje van een paar bewoners zijn deze scholieren bij verschillende bedrijven in de stad langs geweest om de naamsbekendheid ervan te vergroten. Dat is mooie inzet!
De laatste groep scholieren is bezig geweest in een tuin: vijf van hen hebben erg hard gewerkt en hadden erg veel plezier in het snoeien én het blij maken van de bewoner. Dat laatste was toch wel het leukste. Daar zijn wij van Present het natuurlijk helemaal mee eens.