Wrakduikteam Zeester bestaat uit een groepje enthousiaste sportduikers die een passie hebben voor het wrakduiken. Als het weer meezit wordt er in de weekenden met de Zeester vanuit de thuishaven Lauwersoog uitgevaren om op de Noordzee nieuwe wrakken te zoeken.Er liggen boven de eilanden ongeveer 1.200 wrakken waarvan vaak alleen een wraknummer bekend is. Het wrak wordt onderzocht en we proberen me
t behulp van diverse boeken en online bronnen de naam van het schip te achterhalen dat hier is vergaan. Ook zijn we actief bij het opruimen van spooknetten en plastic soep van de zeebodem. Elk jaar ruimen we zo meer dan 1.000 kilo afval op. Het schip de Zeester is een voormalige patrouilleboot RP X1. De RP X1 is een ontwerp van de Voogt ontwerp nr : 912, gebouwd in 1938 op de stoomsleepwerf in Arnhem in opdracht van de Nederlandse overheid. Lengte : 16.50 M
Breedte : 3.80 M
Diepgang : 1.40 M
Motor : Kromhout Gardner
Kruissnelheid 10 mijl.
1939 : In dienst bij de Rijkspolitie als patrouilleboot RP X1, op de Rijn bij Millingen.
1940 : Uitbreken van de 2 e WO : Door de Nederlandse Marine overgenomen als onderzoek en bewakingdienst boven rivieren. Nadat de Duitsers Nederland hebben bezet is de RP X1 door de Duitsers als krijgsbuit overgenomen, en als HR 12 bij de Rheinfluss sicherugs FL _ 1gruppe DeRijp ingesteld.
1942-1945 : als HR 45 18e Kriegs Fish Kutter Flottille. Wat er tijdens deze periode met het schip is gebeurd is niet bekend, het schip is wel beschoten, omdat er dichtgelaste kogelgaten aan stuurboordkant zitten
1946 : terug in Nederlandse dienst als patrouilleboot.
1965 : Kromhout motor vervangen door een 6 cilinder Mercedes 200 pk
1989 : als Zeester duikschip Duikteam zeester.
2005: Mercedes motor vervangen door een Deutz van 175 pk.
2021: grote renovatie van binnen en buitenkant van het schip, met behoud van originele elementen.