Een van de speerpunten van het huidige overheidsbeleid is burgerparticipatie: elke inwoner van ons land moet deel kunnen nemen aan de samenleving en wij, als mede-inwoners, moeten elkaar daarbij zoveel mogelijk helpen, want professionals zullen door de ontgroening en vergrijzing schaars en te duur worden. Voor veel mensen is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Niet iedereen kan zichzelf goed
redden en niet iedereen heeft zijn familie in de buurt wonen of vrienden en kennissen die tijd hebben om te helpen. En niet iedereen durft zijn buren om hulp te vragen - of wil dat. Kortom niet elke inwoner van ons land heeft een sociaal netwerk om op terug te vallen. In Duitsland is een aantal jaren geleden het concept Mehrgenerationenhaus (MGH) geïntroduceerd. Dit is een plek waar alle generaties van allerlei verschillende culturen elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Kinderen, volwassenen en ouderen werken samen binnen dit MGH. Zij bepalen met elkaar, onder leiding van een organiserend comité, het dagelijkse aanbod van activiteiten en helpen mee in de uitvoering hiervan. (Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om rustig de krant te lezen met een kop koffie.) Dit heeft ons zodanig geïnspireerd dat wij een projectgroep hebben geformeerd met als doel het Duitse concept om te vormen tot een aan onze omgeving aangepast project. De Biotoop, v/h Biologisch Centrum van de RUG, wordt beheerd door Carex en beslaat een oppervlakte van ca.8 hectare, waarop een aantal gebouwen, waarin gewoond en gewerkt wordt, een park en landbouwgrond. Als bewoners van de Biotoop voelen wij ons geprivilegieerd en daarom willen we een actieve rol spelen in het bevorderen van de zelfredzaamheid - en daardoor het verbeteren van de kwaliteit van leven van alle inwoners van de gemeente Haren. Samen met u willen wij een sociaal netwerk vormen voor wie dat wil.