12/12/2025
Hier is een samenvatting van het artikel van de Rijksoverheid over compensatie voor pgb-houders:
Link: < https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/12/09/kabinet-compenseert-pgb-houders-voor-hogere-werkgeverskosten >
📌 Belangrijkste punten
1. Compensatie voor hogere werkgeverskosten
Het kabinet maakt het mogelijk dat pgb-houders (mensen met een persoonsgebonden budget) ook kunnen worden gecompenseerd voor hogere werkgeverskosten wanneer zij zorgverleners in dienst hebben. Deze compensatie loopt via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor een periode van ongeveer twee jaar.
2. Achtergrond – rechterlijke uitspraak
In 2023 oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat de bestaande regels rondom de Regeling dienstverlening aan huis (Rdah) indirect discriminerend zijn. Volgens de rechter moeten pgb-zorgverleners dezelfde arbeidsrechten krijgen als andere werknemers, ook als ze minder dan 3 dagen per week werken. Denk aan doorbetaling bij ziekte, uitkering bij werkloosheid en betaling van premies.
3. Wat regelt het wetsvoorstel?
Het wetsvoorstel voor de Regeling dienstverlening aan huis zorgt ervoor dat:
de SVB de loonheffingen en premies voor pgb-houders afhandelt;
bij ziekte van een zorgverlener de SVB de loonkosten draagt zodat de pgb-houder een nieuwe zorgverlener kan aannemen;
pgb-houders worden ontzorgd in hun werkgeversadministratie.
4. Ook pgb via zorgverzekeraar
Pgb-houders die hun budget via een zorgverzekeraar krijgen, kunnen de salarisadministratie ook door de SVB laten doen. Voor deze groep wordt de inwerkingtreding van de nieuwe regeling uitgesteld tot een nader moment, zodat zij de overgang kunnen regelen.
5. Tijdpad en terugwerkende kracht
Het wetsvoorstel ligt sinds mei 2025 in de Tweede Kamer en moet per 1 januari 2026 ingaan. Omdat behandeling voor die datum onwaarschijnlijk is, krijgt het wetsvoorstel terugwerkende kracht vanaf het moment dat beide Kamers ermee instemmen — waardoor het alsnog per 1 januari 2026 geldt zodra het is aangenomen.
---
Kort samengevat:
Het kabinet wil pgb-houders die zorgverleners in dienst hebben compenseren voor hogere werkgeverslasten door een nieuwe regeling via de SVB. Deze volgt op een rechterlijke uitspraak en moet ervoor zorgen dat pgb-zorgverleners dezelfde arbeidsrechten krijgen als andere werknemers. De regeling treedt waarschijnlijk per 1 januari 2026 in werking en komt met terugwerkende kracht zodra het parlement instemt.
WMO
Hier is hoe de compensatie uit het Rijksoverheid-plan rond werkgeverskosten **specifiek uitpakt voor pgb-houders bij de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning):
🧑⚖️ Wat verandert er voor Wmo-pgb-houders vanaf 2026?
Voor budgethouders met een pgb vanuit de Wmo (bijv. voor hulp bij huishouden, begeleiding, vervoer) gelden vanaf 1 januari 2026 nieuwe regels als zij zorgverleners in loondienst hebben:
1. Werkgeverslasten worden standaard betaald vanuit het pgb
Als je een zorgverlener in dienst hebt onder een arbeidsovereenkomst, dan moet je vanaf 2026 alle werkgeverslasten betalen (zoals premies voor WW, ZW en Zvw). Dit geldt ongeacht hoeveel dagen per week de zorgverlener werkt (dus geen uitzondering meer onder 3 dagen/week) — een gevolg van de wetswijziging Wet aanpassing Regeling dienstverlening aan huis (Rdah).
👉 Praktisch betekent dit dat als je bijvoorbeeld € 1.000 bruto per maand aan loon betaalt, daar ongeveer 20% extra werkgeverslasten bovenop komen.
---
💰 Tijdelijke compensatie voor hogere werkgeverskosten
Omdat deze verandering je pgb-budget zwaarder kan belasten, krijgt een groep pgb-houders tijdelijke compensatie om de extra werkgeverslasten op te vangen:
2. Extra pgb-budget in 2026 en 2027
Budgethouders die onder de oude situatie zorgverleners hadden met een arbeidsovereenkomst worden in 2026 én 2027 gecompenseerd door verhoging van hun pgb-budget voor de extra werkgeverslasten. Deze compensatie is tijdelijk (maximaal 2 jaar).
Deze compensatie wordt berekend op basis van de bestaande arbeidsovereenkomsten en uren in 2025.
Je ontvangt extra budget van je gemeente (Wmo-pgb) om dezelfde zorg zo te blijven organiseren.
Let op: nieuwe arbeidscontracten die je vanaf 2026 sluit krijgen geen compensatie — de regeling is specifiek bedoeld voor bestaande contracten.
📊 Voorbeeld in de praktijk
Stel:
Je hebt een pgb-budget voor hulp bij huishouden vanuit de Wmo.
Je betaalt je medewerker een uurloon. Vanaf 2026 betaal je daarbovenop werkgeverslasten.
Je pgb-budget voor 2026 en 2027 wordt verhoogd om die extra lasten te compenseren, zodat je voor dezelfde uren zorg kunt blijven inkopen als voorheen.
---
📌 Belangrijk om te weten
✅ De tijdelijke compensatie geldt alleen voor bestaande arbeidsovereenkomsten uit 2025 die doorgaan in 2026.
✅ De SVB ondersteunt met administratie (loonheffingen, premies, ziekteafhandeling).
❗ De compensatie stopt na maximaal 2 jaar, dus daarna moet je budget weer uitkomen zonder extra verhoging.
---
📌 Samengevat voor Wmo-pgb-houders
Werkgeverslasten vanaf 2026 zijn verplicht voor alle pgb-zorgverleners met een arbeidsovereenkomst.
Tijdelijke extra pgb-budget in 2026 en 2027 compenseert de hogere kosten voor bestaande contracten.
De extra verhoging wordt door je gemeente (Wmo) toegekend.
Wil je dat ik dit toespitst op jouw specifieke situatie (zoals hoeveel je budget waarschijnlijk moet worden verhoogd of hoe je dat berekent)?
Ook mensen die een persoonsgebonden budget (pgb) ontvangen van hun zorgverzekeraar kunnen de komende 2 jaar via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) compensatie krijgen voor de hogere werkgeverslasten. Degenen die nog niet in beeld zijn bij de overheid krijgen extra tijd om dit te regelen. Het kabinet....